آغاز عرضه گندم مورد نیاز به صنوف

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از آغاز مجدد تامین گندم مورد نیاز صنف و صنعت خبر داد و تاکید کرد که در سال جاری مصوبه‌ای برای خرید شکر کارخانجات دریافت نشده است.

مجید پارسانیا، معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، درباره واردات بالای شکر و تاثیر آن در بازار داخل تصریح کرد: واردات شکر و ذخیره‌سازی آن در انبارها تاثیری در بازار نداشته است چرا که وارد بازار نشده و تنها در موارد مورد نیاز برای تنظیم بازار وارد می‌شویم. وی همچنین درباره احتمال خرید شکر تولیدی کارخانجات در سال جدید نیز گفت: در حال حاضر درباره خرید مجدد شکر علاوه بر ۶۵۰هزار تنی که در سال گذشته انجام شد مصوبه‌ای ابلاغ نشده و در سال جاری نیز از روش‌های حمایتی دیگری استفاده می‌شود چرا که فضایی برای نگهداری شکر وجود ندارد.

معاون وزیر بازرگانی در ادامه از آغاز مجدد فروش گندم و آرد به کارخانجات آرد از سوی شرکت بازرگانی دولتی خبر داد و افزود: در سال‌جاری به‌رغم اینکه هیچ برنامه‌ای برای فروش گندم و آرد به صنف و صنعت در برنامه شرکت پیش‌بینی نشده بود اما به دلیل تقاضای بخش خصوصی که با کمبود مواد اولیه مواجه شده تصمیم به برطرف کردن نیاز آنها گرفته شد.

وی گفت: تامین آرد و گندم صنف و صنعت با نرخ سال ۸۵ انجام می‌گیرد؛ گندم با قیمت هرکیلو ۲۴۱تومان و ‌آرد ۲۸۰تومانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

پارسانیا با بیان اینکه این تصمیم از همین هفته اجرایی می‌شود، افزود: واحدهای صنعتی و کارخانجات تولید آرد باید نیاز خود را برای دریافت گندم و یا آرد به شرکت بازرگانی دولتی اعلام کنند.

در همین زمینه دبیر انجمن صنفی آرد کشور گفت: با تمهیدات وزارت بازرگانی مبنی بر عرضه گندم در بازار، دست واسطه‌ها از بازار گندم و آرد کشور قطع شد.

محمد مرتضوی در خصوص تصمیم اخیر وزارت بازرگانی برای تامین آرد صنف و صنعت افزود: فروش آرد صنف و صنعت توسط کارخانجات آرد از سال گذشته آزاد اعلام شد که در آن زمان به دلیل رقابت در بازار قیمت آرد کمتر از قیمت محاسباتی دولت بود.

دبیر انجمن آرد کشور افزود: ظرفیت واحدهای آرد سازی بیش از میزان نیاز مصارف دولتی است؛ به همین دلیل کارخانجات برای پر کردن ظرفیت خالی دست به رقابت در کیفیت و قیمت زدند تا بتوانند مشتریان بیشتری را برای خود جذب کنند. لذا از سال گذشته در بهترین وجه آرد صنف و صنعت به صورت رقابتی توسط واحدهای آردسازی تامین شد.