ساختار کنونی اقتصاد در تعارض با نیازها

راحله جلالی

در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین که روز گذشته با حضور جمعی از فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان و صادرکنندگان نمونه برگزار شد، ضمن بررسی راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی کشور بر ضرورت ارتقاء کیفیت کالاهای تولیدی برای رقابت در عرصه بین‌المللی تاکید شد. دولت و مجلس به بخش‌خصوصی کمک کند

دکتر شجاع‌الدین بازرگانی، معاون وزیر بازرگانی و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در سخنانی در این همایش تلاش در عرصه توسعه صادرات غیرنفتی را «جهاد اقتصادی» دانست و تصریح کرد: در فضای برگرفته از ابلاغیه اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی که از آن به عنوان یک انقلاب اقتصادی نام می‌بریم، با شناختن دقیق و اجرای تمام اصول موردنظر ابلاغیه مقام معظم رهبری، قطعا به تحول در عرصه اقتصاد دست پیدا خواهیم کرد.

وی گفت: ضمن بررسی اهداف کمی‌و کیفی توسعه صادرات باید موانع عدم کامیابی در توسعه و راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی را شناسایی کنیم.

معاون وزیر بازرگانی با بیان این مطلب که «برخی مشکلات مربوط به قوانین دست و پاگیر و تثبیت نرخ ارز را قبول داریم»، اذعان کرد: ساختار فعلی اقتصاد ایران نه تنها پاسخگوی نیازهای ما در عرصه رقابت جهانی نیست بلکه حتی خاستگاه مشتریان داخلی را هم تامین نمی‌کند، لذا باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

دکتر بازرگانی ضمن اشاره به عزم دولت برای اصلاح زیرساختارهای اقتصادی کشور گفت: برای اصلاح ساختار بانکی، سیاست‌های حمایتی، امور گمرکی، اقدامات تشویقی در عرصه تولید و اشتغال و کاهش نرخ تسهیلات ارزی گام‌هایی هر چند اندک برداشته شده است اما باید در جهت تقویت این اقدامات به دولت کمک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی از دولت و مجلس شورای اسلامی‌ خواست برای تحقق ارزش افزوده‌ای که در سیاست‌های ابلاغی مورد تاکید قرار گرفته است، به بخش‌خصوصی کمک کنند.

بازرگانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت تشویق صادرکنندگان، از مجلس شورای اسلامی‌تقاضا کرد با تصویب اصلاحیه بند (و) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور در خصوص پرداخت جوایز و مشوق‌های صادراتی سال ۱۳۸۵ و بدهی‌های قبلی، این مصوبه را به جنبش صادراتی کشور هدیه کنند.

وی همچنین خواستار بررسی قانون تجارت و اصلاح امور گمرکی که در مجلس راکد مانده شد و پیشنهاد کرد قانون تجارت با رویکرد ورود به سازمان جهانی تجارت و بازار بین‌المللی مورد بازنگری و اصلاح مجدد قرار گیرد. وی در پایان سخنانش با تاکید بر ضرورت انسجام و یکپارچگی تشکل‌های صادراتی کشور گفت: شرایط بنگاه‌های داخلی ما به نحوی است که کالاهای ما قدرت رقابت در عرصه بین‌المللی را ندارند، لذا باید کیفیت کالا، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، نگاه زنجیره تامین و توزیع، ارتقای کیفیت بسته‌بندی و بازاریابی را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

افکار رسوبی ضد سرمایه‌داری باید حذف شود

علی عبداللهیان معاون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در امور استان‌ها با سخنانی در این همایش با تاکید بر ضرورت تکریم نخبگان اقتصادی کشور تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما به نخبگان اقتصادی آنطور که باید پرداخته نمی‌شود و همین مساله منجر به مهاجرت این نخبگان از ایران می‌شود.

وی ضمن ابراز تاسف از برخی رسوبات بر جای مانده در افکار جامعه که سرمایه‌داران و صاحبان ثروت را زالوصفتان اقتصاد معرفی می‌کنند، از رییس‌جمهور خواست تا در جهت از بین بردن این رسوبات از صحنه اقتصاد اقدام کند و اجازه ندهد تا در حق نخبگان اقتصادی جفا شود.

وی گفت: متاسفانه در بخش اقتصادی که قوام بخش تمام لایه‌های موجود در کشور است به توسعه نرسیده‌ایم و به این بخش متناسب با شان و جایگاه واقعی آن نگاه نکرده‌ایم.

معاون اتاق بازرگانی ایران در امور استان‌ها در ادامه سخنانش با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، خاطرنشان کرد: این ابلاغیه، بخش اقتصادی کشور را به حضور در صحنه مبارزه فرا می‌خواند و در این راستا بخش‌خصوصی از دولتمردان انتظار کمک و حمایت در اجرای هر چه بهتر این ابلاغیه را دارد.

عبداللهیان تاکید کرد: همه بخش‌ها باید وارد میدان شوند تا بخش‌خصوصی بتواند ارزش ثروت را در جامعه مشخص کند.

وی با اشاره به برخی مانورهای تبلیغاتی در خصوص تخلفات اقتصادی گفت: قطعا باید با متخلفان که در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وجود دارند برخورد جدی صورت گیرد، زیرا این مساله توان رقابت ما را در سطح جهانی کاهش می‌دهد، اما این برخورد با مانورهای تبلیغاتی به جایی نخواهد رسید.

در ادامه این همایش احمد نصری استاندار قزوین نیز با بیان اینکه «تولید بدون صادرات، محکوم به فناست»، تصریح کرد: صادرات نیز مانند تمام رشته‌ها یک علم، تخصص، تجربه و ابزار است و واحدهای تولیدی باید رمز بقای خود را در صادرات ببینند.

«حبیب‌ا... سرچمی»، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین نیز با تاکید بر ضرورت تعامل و انسجام بخش‌خصوصی و دولت خاطرنشان کرد: هر جا بخش‌خصوصی و دولت در کنار یکدیگر بوده‌اند شاهد موفقیت‌های خوبی بوده‌ایم، همانگونه که این تعامل مثبت در اتاق قزوین تاثیرات مثبتی داشته است.

وی گفت: برای جهش اقتصادی همه ارکان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید همسو با یکدیگر حرکت کنند، چرا که اکنون با دستور مقام معظم رهبری شرایط قانونی برای توسعه فعالیت‌های بخش‌خصوصی فراهم شده است.

وی همچنین از اعزام یک هیات تجاری از استان قزوین به همراه وزیر بازرگانی به کشور تونس برای بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری در این کشور خبر داد. مهندس رضا افرازه، رییس سازمان بازرگانی استان قزوین نیز در سخنانی به تشریح وضعیت صادراتی این استان پرداخت.

سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قزوین در مجلس نیز یکی از مهمترین نیازهای کشور را فراهم کردن زمینه توسعه اقتصادی در کشور دانست. وی گفت: متاسفانه برای تولید در کشور جایگاه لازم را قائل نبوده ایم و اکنون بعد از سه دهه از انقلاب اسلامی‌سهم درآمدهای مالیاتی کشور از تولید ناخالص داخلی ۸/۷‌درصد است.

به گفته ابوترابی فرد برای کنترل تورم و رساندن آن به تورم یک رقمی‌نقش صادرکنندگان بسیار تعیین کننده است.

براساس این گزارش در پایان این مراسم از صادرکنندگان نمونه استان قزوین با اهدای تندیس و لوح تقدیر به عمل آمد.