گروه‌بازرگانی- تا این تاریخ در حدود ۲میلیارد و ۴۰۷میلیون دلار پرونده جوایز صادراتی سال ۸۵ در سازمان بازرگانی استان تهران پذیرش شده و رقم جایزه در حدود ۵۰میلیارد تومان خواهد بود. خیرالله خادم، معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان تهران با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: بررسی اظهارنامه‌های ارائه‌شده به سازمان بیانگر این است که ۲۳درصد پرونده‌های پذیرش‌شده برای پرداخت جوایز صادراتی در حوزه کالاهای صنعتی است. وی با بیان این مطلب که میزان صادرات سال ۸۵ استان تهران نسبت به سال ۸۴ ازکاهش ۶۹/۱درصدی برخوردار بوده،‌ گفت: حذف بارنامه از فهرست مدارک مورد نیاز و پرداخت جوایز ورود جهانگردان نیز از جمله مسائلی است که از سال قبل آغاز شده است. خادم همچنین از مطالعه طرحی درخصوص امکان پرداخت جوایز صادراتی توسط تشکل‌ها خبر داد و افزود: برنامه ما این است که کل پرداخت جوایز صادراتی صادرکنندگان به تشکل‌ها واگذار شود که تا جایی که دولت اجازه دهد واگذاری را انجام می‌دهیم. معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان تهران در ادامه آمار کل صادرات استان تهران را ۷۸۹میلیون و ۹۳۴هزار و ۱۳۴ دلار عنوان کرد و گفت: ارزش هر تن کالاهای صادراتی استان ۲هزار و ۵۸۹ دلار است، در حالی که در کل کشور ۴۵۵ دلار عنوان شده است که این امر نشان می‌دهد که صادرات کالاهای با ارزش بالا از تهران صورت گرفته است.

خادم در ادامه به مقایسه میزان صادرات کل کشور و استان تهران پرداخت و تصریح کرد: طی ۶ ماه ابتدای امسال در کل کشور ۶۲/۸درصد افزایش صادرات داشتیم که این رقم در استان تهران ۱۱/۱۳درصد بوده است.

وی ۱۰ کشور اول هدف صادراتی در تهران را به ترتیب امارات، عراق، چین، ایتالیا، کره، ترکیه، هند، افغانستان،‌ آلمان و ژاپن عنوان کرد و ادامه داد: برای رفع موانع توسعه صادرات در کشور ۱۷ راهبرد در قالب ۷۰ پروژه تعریف کرده‌ایم.

خادم همچنین میزان کل واردات را در نیمه اول امسال ۲۱میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: ۷۰درصد ثبت سفارش واردات کالا در استان تهران انجام شده است، به طوری که میزان ثبت سفارش کالا در استان نسبت به سال قبل ۱۵درصد رشد داشت.خادم بیشترین میزان واردات را نیز از کشور امارات عنوان کرد و ادامه داد: علت افزایش واردات از امارات نسبت به چین با وجود اشباع شدن بازار ایران از کالاهای چینی به این دلیل است که بخشی از کالاهای چینی از طریق امارت وارد می‌شود.وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات به وجود آمده در خصوص واردات از امارات به دلیل عدم گشایش LC در امارات گفت:‌ ما فقط با زبان آمار صحبت می‌کنیم و آمار نشان می‌دهد که میزان واردات از امارات نسبت به سال قبل ۶۴/۹درصد رشد داشته است.وی در بخش دیگری از سخنانش به صدور کارت بازرگانی اشاره کرد و ادامه داد: نیمه نخست امسال میزان صدور کارت بازرگانی از رشد ۶۵درصدی برخوردار بوده است.