وزیر بازرگانی برنامه بدهد

گروه بازرگانی- چهارمین نشست سراسری هیات نمایندگی‌های اتاق ایران با حضور چهارمین نشست تنی چند از مسوولان وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و مسوولان استانی، در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در این نشست رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی را در خصوص لایحه سیاست‌های اصل۴۴ مبنی بر حضور نماینده اتاق بازرگانی به عنوان عضو رسمی در شورای اقتصاد، شورای‌عالی واگذاری، شورای سرمایه‌گذاری خارجی و هیات امنای حساب ذخیره ارزی رضایت‌بخش دانست. به گفته نهاوندیان، براساس تصمیم اخیر مجلس که در لایحه اجرایی سیاست‌های اصل ۴۴ نیز گنجانده شده است نماینده اتاق بازرگانی به عنوان عضو رسمی در شوراهای اقتصاد، سرمایه‌گذاری خارجی، هیات امنای حساب ذخیره ارزی و نیز شورای‌عالی واگذاری حضور خواهد داشت، که براین اساس اتاق بازرگانی باید با توجه به رویکرد جدید، تلاش بیشتری برای حضور در فرآیند تصمیم‌سازی کشور انجام دهد.

رییس اتاق ایران در ادامه از تشکیل بانک اطلاعاتی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: در راستای تشویق سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، اتاق بازرگانی ایران برپایی تورهای اقتصادی برای بازدید از قابلیت‌ها و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان‌ های کشور را در دستور کار قرار خواهد داد.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه در تهیه پیش‌نویس قانون، فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار در مصوبه اخیر مجلس بر عهده اتاق بازرگانی گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: اتاق ایران براساس این مصوبه در ایفای نقش قانونی خود به عنوان مشاور سه قوه، سازوکار لازم را برای ساماندهی و هماهنگی تشکل‌های اقتصادی و کسب نظرات فعالان اقتصادی فراهم کرده و باید با کمک به ایجاد فضای تعامل سازنده بخش خصوصی با ارکان حکومت پیشنهادهای کارشناسی خود را ارائه کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین بر لزوم نقش‌آفرینی کمیسیون‌های اتاق در ارائه نظرات کارشناسی بخش خصوصی به نهادها و سازمان‌های دولتی تاکید کرد و افزود: با بررسی‌های انجام شده اتاق بازرگانی با تشکیل ۱۵ کمیسیون موافقت کرده و ظرف دو هفته آینده نشست نهایی و انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌ها برگزار می‌شود.نهاوندیان تاکید کرد: اتاق بازرگانی برای خروج از حالت انفعالی و حرکت اقتضایی به سمت تقویت تشکل‌ها و نیز کمیسیون‌ها پیش خواهد رفت و در راستای همین هدف نیز طی چهار ماه آینده استراتژی مدون فعالیت اتاق و بخش خصوصی از سوی کارشناسان تهیه خواهد شد.

وی ادامه داد: با همکاری سیستم بانکی و اتاق بازرگانی واحد ارائه خدمات اطلاع‌رسانی ارزی و بانکی در اتاق تشکیل شده و قرار است مشابه چنین واحدی در سایر اتاق‌ها نیز اجرایی شود.

وی هدف اصلی اتاق را ارائه تدابیر لازم برای تجار و بازرگانان عنوان کرد.

به اعتبارات قطره‌چکانی دولت متکی نباشیم

در ادامه این نشست استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ما در آینده نه چندان دور نمی‌توانیم هیچ اتکایی به اعتبارات قطره‌چکانی دولتی داشته باشیم، گفت: کل اعتبارات عمرانی آذربایجان شرقی ۱۸۰میلیارد تومان است و این در حالی است که ارزش یک پروژه‌ در حال اجرا بسیار بیشتر از این رقم است. معمارزاده تصریح کرد: از اتاق بازرگانی این انتظار می‌رود که سالانه چند طرح را به صورت کارشناسی شده تهیه کند و به مجلس ارائه دهد تا به این ترتیب نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند.

وی پیشنهاد داد؛ برای آشنایی سرمایه‌گذاران داخلی با قابلیت‌های کشور بهتر است از سوی اتاق بازرگانی تورهای ملی اقتصادی برگزار شود.

در ادامه این اجلاس نهاوندیان با استقبال از پیشنهاد استاندار آذربایجان شرقی از اینکه هنوز بسیاری از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری داخلی ناشناخته مانده اظهار تاسف کرد و با تاکید بر تغییر نقش اتاق در معنای ملی گفت: اتاق باید نقش خود را از یک ناظر منتقد به یک بازیگر مسوولیت‌پذیر تغییر دهد.

صادرات به سود واردات!

محمدرضا بهرامن، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از استاندار آذربایجان شرقی خواست که نسبت به تامین زیرساخت‌های صادرات و نیز صدور ویزاهای بلندمدت برای مهندسان خارجی، شرایط مساعد را فراهم آورد.

وی جلوگیری از تردد خودروهای طرف‌های تجاری همسایه‌های شمالی برای عبور از مرز را مشکل دیگر سرمایه‌گذاران این کشورها برای حضور ایران دانست.نجفی سحی، رییس اتاق بازرگانی سمنان نیز در خصوص حذف معافیت‌های مالیاتی، مشکلات و تعلیق‌های ناشی از تعطیلات رسمی سخن گفت و پیشنهاد داد کارگروهی برای خط‌دهی به کمیسیون‌های اتاق تشکیل شود تا با شناسایی دقیق مشکلات در هر حوزه، کار کمیسیون‌ها را در مسیر درست و بدون اتلاف وقت بیاندازد.

در ادامه فلاح‌نژاد عضو سندیکای آلومینیوم با تاکید بر اینکه در ۳ ماه نخست امسال ۱۵هزار تن آلومینیوم توسط شرکت‌های «ایران‌کو» و «المهدی» صادر شده است، گفت: این در حالی است که ۱۸هزار تن واردات با مبلغ بالاتر از قیمت بورس داشته‌ایم!

وی دلیل این اقدام را دریافت جوایز صادراتی توسط شرکت‌های دولتی تولید و صادرکننده شمش آلومینیوم دانست و از اینکه این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نیاز داخلی هنوز تامین نشده است ابراز تاسف کرد.در ادامه رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع درباره نحوه فعالیت تشکل‌ها و جایگاه آنها سخن گفت و بر لزوم زمینه‌سازی برای حضور موثرتر تشکل‌ها در فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد.رییس سازمان صنایع و معادن آذربایجان شرقی در ادامه این اجلاس بر توسعه نیروی انسانی و استفاده از ابزارهای علمی تاکید کرد و گفت: نگاه سنتی «بابا نان داد» باید تغییر کند، زیرا این عبارت در‌حال‌حاضر در وضعیت «بابا جان داد» قرار دارد و ما باید بپذیریم که زمان دور زدن نیروهای متخصص به پایان رسیده و حالا وقت آن است که اتاق با استفاده از این نیروها به اتاق فکر اقتصاد کشور تبدیل شود.

شعار سردرگم

احمدی، رییس اتاق بازرگانی ایلام نیز با مهم خواندن ۴۳۰کیلومتر مرز مشترک این استان با استان‌های شیخ‌نشین عراق گفت: روابط اقتصادی در دو سوی این مرز با روابط دیرینه، سنتی و بومی مردم منطقه آمیخته است و ما معتقدیم اگر صادرکنندگانی که با مشکلاتی در امر صادرات و واردات از عراق مواجه هستند از طریق اتاق ایلام اقدام به صدور کالا کنند به دلیل وجود این روابط، موانعشان رفع خواهد شد.

وی در ادامه به اهمیت توسعه تجارت با عراق اشاره کرد و گفت:‌ عراقی‌ها حاضر هستند که کالاهای خود را به صورت مدت‌دار ۶ماهه به ایرانی‌ها بدهند و در عوض کالاهای با کیفیت ایرانی را به شکل نقدی خریداری کنند که این فرصت بسیار مناسبی برای تجار ایرانی است.رییس اتاق ایلام در ادامه به بیان مشکلات مربوط به مرز ایران و عراق و نیز بازارچه‌های مرزی پرداخت و عمده‌ترین مشکل تجار را زمان‌بر بودن نقل و انتقالات کالا در مرز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر رشوه و فساد ناشی از ایجاد صف‌های طولانی در مرز ایران و عراق رشد یافته و ضروری است اتاق بازرگانی ایران در این زمینه وارد عمل شود.

وی ضمن ابراز تاسف از به وجود دیدگاه‌های منفی در زمینه تجارت که به صورت یک شعار بر روی دیوار گمرک در مرز ایران و عراق حک شده است افزود: در متن این شعار نوشته شده است که «واردات کالاهای عراقی از نظر شرعی حرام و به لحاظ قانونی جرم است»! رییس اتاق بازرگانی گرگان نیز به گزارش عملکرد اتاق این استان پرداخت و از افتتاح کنسولگری قزاقستان در گرگان خبر داد.

وی همچنین از تاسیس دو پایانه صادراتی در گرگان و گنبد خبر داد.

حرف جدیدی برای صادرات نبود

در این نشست، جهانگیری، رییس اتاق بازرگانی لرستان نیز از سخنرانی وزیر بازرگانی در همایش ملی صادرات تبریز انتقاد کرد و از اینکه وزیر بازرگانی همانند استادان دانشگاه در سخنرانی خود تنها به طرح راه‌های سوال پرداخت و حرف جدیدی برای بیان در زمینه صادرات نداشته است اظهار تاسف کرد.

وی خطاب به وزیر بازرگانی گفت: به جای طرح این سوالات، شما برنامه‌ای تهیه کنید و به ما بگویید که راه‌های رونق اقتصادی نقش بخش‌خصوصی چیست؟ چه وظیفه‌ای برعهده دارد؟ و البته پاسخ دهید که در مدت مسوولیت خود برای حمایت از تولید و صادرات و پرداخت به موقع جوایز صادراتی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

به ما بگویید در این مدت چند تور تجاری برگزار کرده‌اید و برای رشد صادرات غیرنفتی چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟ کدام شرکت‌های بخش‌خصوصی را در سفرهای خود به همراه برده‌اید؟!!

جهانگیری همچنین با اشاره به نیازهای مالی اتاق‌های بازرگانی، به ویژه اتاق لرستان، عنوان کرد: این اتاق از محل درآمدهای خود بیش از ۶۹میلیون تومان به حساب اتاق ایران واریز کرده است اما با وجود این که ۶۹بار التماس کرده‌ایم هنوز هیچ بودجه‌ای دریافت

نکرده‌ایم.