رییس اتحادیه بارفروشان میدان تره‌ بار بزرگ با بیان اینکه صادرات میوه در سال جاری نسبت به سال گذشته نصف شده است، افزود: ترکیه ۷۰ درصد تولید خود را به اروپا صادر می‌کند. این در حالی است که این کشور تا سال گذشته وارد‌کننده میوه و مرکبات از ایران بود؛ اما در حال حاضر با برنامه‌ریزی درست و علمی، جای ایران را در بازار‌های اروپا گرفته است. مصطفی دارایی‌نژاد به «ایسنا» گفت: سال جاری سال بهره‌وری میوه و مرکبات بود؛ زیرا محصولات باکیفیت و مرکبات به میزان زیاد تولید داشته است و با توجه به ذخیره‌سازی بیش از ۱۰۰ هزار تنی سیب و پرتقال برای شب عید، هیچ‌کس نمی‌تواند به بهانه کمبود، قیمت‌ها را بالا ببرد.

رییس اتحادیه بارفروشان میدان تره‌ بار بزرگ همچنین گفت: واردات هیچ میوه‌ای تا به این لحظه با مجوز و از مبادی قانونی صورت نگرفته است و بازار تماما از محصولات داخلی به جز موز پر شده است. البته تنها شاید برای میوه شب عید به واردات نارنگی نیاز داشته باشیم که در زمان نیاز، دولت اجازه واردات نارنگی را مانند سال‌های گذشته، صادر خواهد کرد.

به گفته این فعال صنفی، در قانون آمده است که سود مغازه‌دار ۳۵ درصد است؛ اما به دلیل اجاره‌های سنگین و هزینه‌ بالای کارگر، میوه فروشان سود بیشتری را بر روی میوه می‌کشند.تولید ۳۵ میلیون تن میوه و سبزی

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نیز در عین حال، از تولید ۳۵ میلیون تن میوه و تره‌بار در سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی ایران از ۱۱۰ میلیون تن عبور می‌کند.

رضا نورانی با اشاره به رکوردشکنی ایران در تولید محصولات کشاورزی، پیش‌بینی کرد: میزان تولید انواع میوه، سبزی و صیفی به حدود ۳۵ میلیون تن می‌رسد که در طول سال‌های گذشته سابقه نداشته است. وی در گفت وگو با «ایسنا» افزود: از این میزان تولید، حدود ۱۷ میلیون تن به میوه و حدود ۱۸ میلیون تن به سبزی و صیفی‌ اختصاص دارد.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به وضعیت مطلوب تولید محصولات کشاورزی در سال جاری عنوان کرد: بیش از ۵/۳ میلیون تن سیب درختی، حدود ۵/۴ میلیون تن مرکبات، بیش از ۷۵۰ هزار تن انار و بیش از ۲۵۰ هزار تن کیوی تولید می‌شود.

نورانی ادامه داد: در صورت رسیدن به این میزان تولید که با شرایط کنونی دور از دسترس هم نیست، پیش‌بینی می‌شود ایران در میان رقبای بین‌المللی‌ رتبه دوم یا سوم را در تولید سیب درختی، رتبه‌ اول یا دوم را در تولید انار و رتبه‌ سوم یا چهارم را در تولید کیوی به خود اختصاص دهد. به گفته وی، صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد که امید می‌رود مسوولان با برنامه‌ریزی و کمک به تولیدکنندگان، رکورد تولید را حفظ کند.

به اذعان مسوولان اتحادیه میوه و تره بار، پتانسیل تولید محصولات کشاورزی در ایران به گونه‌ای است که فائو بارها اعلام کرده ایران می‌تواند نیاز خود و همه کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس را تامین کند.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمار گمرک ایران، در هفت ماه امسال، بیش از ۳۶۱ هزار تن انواع میوه شامل موز، پرتقال، گلابی، انبه، کیوی، سیب، نارگیل، آناناس و نارنگی، به ارزش تقریبی ۲۶۵ میلیون وارد شده است. همچنین سهم واردات پرتقال در ۹ ماهه سال جاری، به بیش از ۹۰ هزار تن رسیده و شنیده‌ها حاکی از واردات نارنگی از کشورهای سوریه و لبنان است.

این در شرایطی است که مسوولان و فعالان صنف میوه و تره بار، واردات هر نوع میوه در سال جاری به غیر از موز و نارنگی را تکذیب می کنند.