برنامه جدید دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

بسته‌های جدید حمایت از تولید به منظور آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی تهیه می‌شود

ذخیره طلای ایران به ۳۲۰ تن افزایش یافت گروه بازرگانی- در حالی که دو روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابهام در فاز دوم هدفمندی خبر داده بود روز گذشته قائم مقام وزیر برنامه‌های دولت در این زمینه را تشریح کرد. به گفته مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت هنوز جمع‌بندی در مورد فاز دوم هدفمندی به نتیجه نرسیده است و بررسی در این زمینه ادامه دارد. این در حالی است که دیروز مسعود موحدی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: موضوع تولید مورد توجه بیشتر و دقیق تر دولت در اجرای این فاز قرار گرفته و بر این اساس، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده تا بسته‌های جدید حمایت از تولید را تدوین کند. به گفته موحدی بسته‌های حمایت از تولید در حال تدوین است و پیشنهاد مشخص وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بسته‌ها اعمال تعرفه‌های ترجیحی و تبعیضی برای سوخت است. او در نشستی خبری گفت: چنانچه در چارچوب سیاست‌های کلان اقتصادی مبحث حمایت از تولید پیگیری شود به طور قطع تولید با مشکلی مواجه نخواهد شد، ضمن اینکه برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حمایت از تولید در فاز دوم هدفمندی مشخص است که امیدواریم با مساعدت دولت بتوان این مرحله را با موفقیت پیاده سازی کرد.

صنایع صادرات گرا راهی برای افزایش رقابت

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین در مورد سهم صنعت از تسهیلات بانکی در سال جاری گفت: سهمی که در بسته سیاستی پولی و مالی کشور در سال ۹۱ در نظر گرفته شده، ۳۷ درصد کل تسهیلات بانکی است که هم‌اکنون ارقام ارائه شده فاصله معناداری با این درصد دارد. به گفته او قرار بود در سال جاری ۳۷ درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت اختصاص یابد که در پنج ماه امسال این رقم به ۳۲ درصد رسید و نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد ابلاغ سیاست‌های کلی صنعت از سوی رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: این سیاست‌ها یک نظام همه جانبه را به منظور سیاستگذاری بخش صنعت فراهم می‌کند و یک نگاه سیستمی از ابتدا تا انتها به تولید و صنعت کشور دارد که بر این اساس وزارت صنعت نیز با ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی امکان بیشتری را برای اجرای این سیاست‌ها در اختیار دارد. به گفته موحدی تمام تلاش ما این است که سیاست‌های منسجمی را از ایده و پژوهش تا فناوری و تولید با کیفیت و صادرات صنعتی را بر اساس این سیاست‌ها مدیریت کنیم ضمن اینکه این سیاست‌ها از نگاهی کلان، افزایش نقش صنعت در تولید داخلی را یادآوری می‌کند.آن طور که او می‌گوید: در یکسال و نیم اخیر برنامه راهبردی صنعت معدن و تجارت دنبال شده و اکنون دست مایه خوبی بر روی نقاط ضعف و قوت صنعت، معدن و تجارت کشور در اختیار قرار دارد. به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید بر صنایع صادرات گرا می‌تواند به افزایش رقابت پذیری کمک کرده و اهداف سیاست‌های بخش صنعت را که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند، محقق کند. او از افزایش توان رقابت پذیری به عنوان یکی دیگر از مواردی ذکر کرد که وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت به دنبال آن بوده است که در این بین مسوولان، ‌قانونگذاران، تشکل و فعالان بنگاه‌های اقتصادی باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

موحدی شاخص‌های رقابت‌پذیری صنعت را نسبت به وضعیت سایر شاخص‌ها مناسب‌تر ذکرکرد و گفت: لیکن در این زمینه نیازمند برنامه‌های منسجم‌تری هستیم؛ چرا که با توجه به زیرساخت‌ها و پیشران‌ها باید شاخص‌های مرتبط با توسعه بازار مالی مورد توجه قرار گیرد.

افزایش صادرات صنعتی

موحدی در ادامه به عملکرد بخش صنعت طی ۹ ماه اخیر اشاره کرد و گفت: صادرات صنعتی در این مدت حدود ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته که با ابلاغ این سیاست‌ها شرایط بهتری ایجاد خواهد شد. او به افزایش بخش صنعت در تولید داخلی و ارزش افزوده آن اشاره کرد و افزود: تمرکز بر سرمایه‌گذاری هدفمند در بخش‌هایی که از مزیت بالفعل و بالقوه صنعتی برخوردارند از دیگر اقداماتی بود که به آن توجه شد. دراین راستا تلاش شد به صنایعی پرداخته شود که بر فرآوری مواد خام و دانش محور تمرکز دارند.

موحدی همچنین ادامه داد: با توجه به این سیاست‌ها، مسیر را دنبال خواهیم کرد به گونه‌ای که تاکنون بخش صنعت نسبت به سایر بخش‌ها از رشد بیشتری بهره‌مند بوده و نیازمند حمایت‌های مالی برای بهبود شرایط هستیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در فضای کسب و کار با تاکید بر حمایت منطقی و مشروط از صنایع داخلی ، اقدامات این وزارتخانه را در چند ماه اخیر معطوف به این امر عنوان کرد. موحدی در ادامه افزایش بهره‌وری را مورد اشاره قرار داد و افزود: طبق سیاست‌های کلی در افق ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد بهره‌وری در بخش صنعت و معدن شکل گرفته باشد که در این خصوص باید به بهبود سرمایه انسانی در بخش صنعت توجه کنیم. بهره‌وری از ظرفیت‌های مازاد تولید در بخش صنعت برای توسعه صادرات و جایگزینی واردات نیز از اصولی است که برای آن کوشش شده است. او به اقدامات وزارتخانه در ارتقای سطح فناوری صنایع نیز اشاره کرد و گفت: اعمال استانداردها، تقویت بودجه تحقیق و توسعه و حمایت از حقوق مالکیت فکری و صنعتی و جذب و بومی سازی تکنولوژی نیز از تاکیداتی است که به دنبال اجرای آن هستیم. موحدی همچنین افزایش رشد مستمر صادرات را که از محورهای مهم مورد تاکید در سیاست‌های ابلاغی بوده است مورد توجه قرار داد و افزود: دراین رابطه تلاش شده تا تولید با نگاه به بازارجهانی و منطقه‌ای و تقویت نوآوری و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد به پیش رود که این موضوع در برنامه‌های آتی ما بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

قائم مقام وزیر در فضای کسب و کار، ‌تشکل‌گرایی، آمایش صنعتی، معدنی و تجاری و توجه به خوشه‌های صنعتی را نیز از دیگر مواردی برشمرد که وزارتخانه به آن اقدام کرده است.

او اعمال فشارهای خارجی و تحریم‌های اقتصادی را فرصتی برای استفاده از ظرفیت و توان تولید داخل ارزیابی کرد و گفت: سیاست‌های صنعتی، تجاری، پولی و ارزی باید در حمایت بیشتر از بخش صنعت، معدن و تجارت گام بردارند.

همکاری در رفع مشکل آلودگی‌هوا

قائم مقام وزیر در فضای کسب و کار در ادامه به نقش وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت و رویکرد آن در ارتباط با رفع مشکل و کاهش آلایندگی و ذرات معلق در هوای تهران اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه اقدامات مناسبی را برای رفع این مشکل انجام داده است. او ‌افزایش میزان آلایندگی‌های هوای تهران را منوط به عوامل مختلفی دانست که حضور واحدهای صنعتی و سوخت خودروها نیز دراین بین بی اثر نبوده است. موحدی با بیان اینکه این وزارتخانه از زمان مطرح شدن این موضوع اقدامات خوبی را آغاز کرده تصریح کرد: تلاش شده است تا سهم گازهای صنعتی در این بین کمتر باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه آمادگی دارد تا در زمینه اصلاح مصرف سوخت خانگی با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط همکاری کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه چگونگی مصرف سوخت خانگی از متولی خاصی برخوردار نیست این آمادگی وجود دارد تا در فرآیند اصلاح مشعل‌ها و سرویس‌های صنعتی همکاری کنیم. او تاکید کرد: کاهش آلودگی هوا و رسیدن به هوای پاک از وظایفی است که بخش صنعت، معدن و تجارت با تمام توان برای رسیدن به آن تلاش خواهد کرد.

موحدی همچنین از اکتشافات اخیر در حوزه طلا خبر داد و اظهار کرد: در چند ماه اخیر ذخایر در حوزه طلا به ۳۲۰ تن رسیده و ۵ محدوده جدید طلا نیز آماده واگذاری است.