احتمال توقف واردات میوه شب عید

جزئیات واردات محصولات کشاورزی در ۹ ماه امسال منتشر شد

رییس اتحادیه باغداران: مازاد تولید میوه صادر شود

گروه بازرگانی- دولت در تصمیمی تازه در تلاش برای تامین نیاز بازار میوه شب عید با محصولات کشاورزی داخلی است، اما از سوی دیگر خبرهایی نیز در مورد تلاش گروهی از واردکنندگان برای کاهش تعرفه واردات میوه به گوش می‌رسد. در چند سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی که براساس قانون ۱۶ بهره‌وری محصولات کشاورزی، متولی واردات این اقلام است در آستانه شب عید تعرفه واردات میوه از جمله سیب و پرتقال را صفر می‌کرد تا عرضه و تقاضا را متعادل کند، اما امسال به دنبال انتشار برخی گزارش‌ها در مورد افزایش تولید محصولات باغی در کشور دولت در تلاش برای ادامه سیاست ممنوعیت واردات میوه است. هر ساله دولت تدابیر مختلفی را برای تامین میوه شب عید مورد نیاز مردم که عمدتا شامل سیب و پرتقال است، به کار می‌بندد و از ماه‌ها قبل تلاش دارد با کمک مباشران خود، سیب و پرتقال تولیدی باغداران را خریداری کرده و ذخیره‌سازی کند تا در زمان مناسب بتواند از آن بهره گیرد.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته تلاش‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تنظیم بازار در نظر گرفته شده و بر این اساس، به گفته مسوولان قرار است که امسال ۹۰ هزار تن سیب و پرتقال شامل ۴۰ هزار تن سیب و ۵۰ هزار تن پرتقال ذخیره‌سازی شود. هر سال تعرفه واردات سیب و پرتقال در ۱۵ بهمن ماه صفر می‌شد تا دولت بتواند کسری نیاز شب عید مردم را نسبت به تولید، با واردات جبران کند، اما امسال از یک سو با توجه به مسائل ارزی، به نظر می‌رسد که واردکنندگان میوه رغبتی به واردات نداشته باشند و از سوی دیگر نیز اگر این میوه وارد کشور شود، به دلیل قیمت بالای آن، مورد اقبال مصرف‌کنندگان قرار نگیرد.

افزایش تولید یک میلیون تنی

اگرچه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم‌اکنون تاکید دارند که تعرفه واردات میوه امسال صفر نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که وضعیت بازار تعیین‌کننده نهایی در این رابطه است.

چند روز پیش مجتبی شادلو، رییس اتحادیه باغداران از تلاش‌های گروهی برای واردات خبر داد و تاکید کرد: پشتیبانان سیاست واردات میوه برای شب عید به دنبال منافع شخصی خود هستند. به گفته او این در حالی است که در حال حاضر ایران با مازاد تولید میوه مواجه است و در صورت صادر نشدن این مازاد کشاورزان متضرر می‌شوند. در همین مورد رحمت‌الله پریچهر، مدیرکل دفتر امور میوه وزارت جهاد کشاورزی از افزایش یک میلیون تنی محصولات باغی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال تولید محصولات باغی به ۱۸ میلیون تن رسیده است. به گفته پریچهر یکی از دلایل افزایش تولید در محصولات باغی این است که بخشی از باغات احداث شده در سال‌های قبل، به سن باردهی اقتصادی رسیده‌اند و باغ‌های درجه دو در کشور با انجام چند عملیات‌ مانند هرس، تغذیه، مدیریت کف باغ، مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌ها و ... اصلاح و نوسازی شده‌اند.

واردات ۹۰ هزار تن پرتقال در ۹ ماه

بحث بر سر برداشتن یا برجاماندن قانون ممنوعیت واردات میوه و همچنین افزایش تولید محصولات باغی در حالی مطرح شده است که بر اساس آمار گمرک در ۹ ماه نخست سال‌جاری ۹۰ هزار تن پرتقال وارد کشور شده و میزان واردات چای نیز رشد ۵۲ درصدی داشته است.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۹ ماه نخست سال‌جاری ۸۹۷ هزار تن برنج به ارزش ۸۸۵ میلیون دلار وارد کشور شده است. همچنین در همین زمان ۵ میلیون و ۶۰ هزار تن گندم سخت، ۳میلیون و ۶۱۲ هزار تن دانه ذرت دامی، ۳۸۲ هزار تن روغن خام سویا، یک میلیون و ۸۰ هزار تن دانه جو وارد ایران شده است. بر اساس این گزارش، در ۹ ماه نخست سال‌جاری ۵/۲۲۴ هزار تن دانه آفتابگردان و گلرنگ به ارزش ۵/۲۸۸ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۶ درصد از نظر وزنی و ۲۲۰ درصد از نظر ارزشی رشد نشان می‌دهد. همچنین در همین مدت ۲۹۶ هزار تن موز به ارزش ۲۲۲ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی نشان می‌دهد. از ابتدای امسال ۱۴۱ میلیون دلار چای نیز وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است. در همین زمان ۱/۳۹ هزار تن پنبه با طول تار بلند نیز وارد کشور شده که افزایش ۴۶ درصدی از نظر وزن را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، میزان واردات گوشت مرغ و خروس نیز به صورت زنده ۳۲ هزار تن بوده است. بر اساس آمار گمرک از ابتدای سال ۹۰ هزار تن پرتقال به ارزش ۶۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به سال قبل از آن با ۷ درصد کاهش همراه بوده است.

جزئیات قیمت میوه

هنوز قیمت برای مصرف‌کننده سیب و پرتقال مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که حدود قیمتی بالاتر از آن چیزی نباشد که هم‌اکنون در بازار به چشم می‌خورد. بررسی‌های میدانی خبرگزاری مهر نشانگر این است که قیمت میوه امسال نسبت به سال گذشته اگرچه مقداری بالاتر رفته است، اما طیف متنوعی از قیمت پیش روی مصرف‌کنندگان قرار دارد و حتی در مورد یک نوع میوه نیز، ممکن است چندین قیمت برای مصرف‌کننده البته بسته به کیفیت موجود باشد. در عین حال، بازار نیز خود را با شرایط موجود مبنی بر ممنوعیت واردات میوه تطبیق داده است و آن گونه که مسوولان می‌گویند، وضعیت بازار میوه به نحوی است که امسال اجازه واردات میوه صادر نشود. هم‌اکنون انواع مختلفی از قیمت برای یک نوع میوه در بازار مشاهده می‌شود به نحوی که برای پرتقال رنج قیمتی از ۱۶۵۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان وجود دارد؛ نارنگی نیز از ۱۸۰۰ تومان تا ۲۶۰۰ تومان در بازار به چشم می‌خورد. بر اساس گزارش میدانی خبرگزاری مهر هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون جنوب ۱۴۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۱۷۰۰ تومان، پرتقال رسمی جنوب ۱۲۰۰ تومان، پرتقال آبگیری ۱۰۰۰ تومان و پرتقال رسمی شمال ۱۱۰۰ تومان در بازار موجود است. البته نوعی پرتقال تامسون مرغوب نیز به قیمت ۱۹۵۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت سیب زرد ۱۳۰۰ تومان، سیب قرمز ۱۷۰۰ تومان و یک نوع سیب مرغوب قرمز نیز ۱۹۵۰ تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم انار مرغوب ۳۵۰۰ تومان، انار ساوه ۲۵۰۰ تومان و انار آبگیری ۱۰۰۰ تومان است. همچنین هر کیلوگرم خیار رسمی ۱۳۰۰ تومان و خیار گلخانه‌ای ۱۰۵۰ تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم کیوی ۱۳۰۰ تومان، خرمالو ۲۲۰۰ تومان، گریپ فروت ۱۱۰۰ تومان و انگور ۲۴۰۰ تومان است. لیموشیرین نیز به قیمت ۱۳۰۰ تومان و موز نیز بسته به کیفیت رنج قیمتی ۲۷۵۰ تومان در میادین میوه و تره بار تا ۳۵۰۰ تومان در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد.