رییس اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید: تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه صادرات غیرنفتی امکان‌پذیر است، اقتصاد مقاومتی به معنای انزوا نیست، به معنای متوقف شدن برای مقاومت نیست، بلکه به معنای این است که برای رسیدن به اهدافمان مقاومت کنیم. به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد نهاوندیان به عنوان رییس پارلمان بخش خصوصی معتقد است: اقتصاد مقاومتی برای توانمندسازی بخش خصوصی است و باید کمک کنیم تا قدرت برنامه‌ریزی صادرکنندگان بالا برود؛ در عین حال باید دانست که اگر قرار است تغییری در سیاست‌های صادراتی ایجاد شود، باید از قبل به فعالان اقتصادی اطلاع داده شود تا صادرکننده این قدرت را داشته باشد که خود را با تصمیمات جدید وفق دهد. وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی بخش خصوصی به این معنا نیست که جایزه‌ای داده شود، یا سیاست‌های تشویقی اعمال شود بلکه به این معنا است که بتوانیم تشکل‌های صادراتی را تقویت کنیم تا در روند مدیریت بازارهای صادراتی موفق ظاهر شوند. عضو شورای پول و اعتبار افزود: با توجه به التهابات پیش آمده در موضوع ارز باید آرامشی در بازار ایجاد کنیم، اتفاقی که در مورد ارز و بالا رفتن قیمت آن افتاد، به این دلیل بود که یکباره ۸۰ درصد تقاضا از بانک مرکزی به بازار آزاد ارسال شد؛ این در حالی است که عرضه و تقاضا در بازارهای ارزی باید مدیریت شود.

ارزیابی از محدودیت‌های صادراتی

از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز بر لزوم مدیریت ارزی تاکید دارد و می‌گوید: هر چند با بالا رفتن نرخ ارز حجم صادرات در کشور افزایش یافته و به همین میزان ارزآوری در کشور رشد می‌یابد، ولی باید تاثیرات آن بر قیمت‌های داخلی و همچنین تهیه مواد اولیه را نیز مدنظر قرار داد. یحیی آل‌اسحاق اظهار کرد: بیشتر تولیدکنندگان به کالاهایی که صادرات آنها ممنوع شده، برای تولیدات خود نیاز دارند.

آل‌اسحاق افزود: بیشتر صادرکنندگان این کالاها جزو بخش‌های دولتی هستند، البته کالاهایی مثل مس،‌ آلومینیوم، گندم، دارو و ارزاق عمومی جزو اقلامی هستند که اگر قرار باشد صادر شوند، صادرات آنها به اقتصاد داخلی کشور فشار زیادی وارد می‌کند. تا پیش از این، صادرات ۵۱ قلم کالا ممنوع شده بود، ولی با توجه به اینکه گمرک بر اساس برداشت خود از صادرات تمامی کالاهای ساخته و نیمه ساخته یا مواد اولیه‌ این دسته از کالاها جلوگیری می‌کرد، بنابراین کالاهای موجود در این فهرست ۵۱ قلم کالا به صورت جزئی‌تر دسته بندی شدند تا مشکلات قبل به‌وجود نیاید.