بخش خصوصی برنده مناظره‌های انتخاباتی

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بازرگانی - برای بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی خاطره انگیزترین لحظه، شکل‌گیری مناظره‌های داغ انتخاباتی در مورد بررسی اوضاع اقتصادی و توسعه بخش خصوصی و ابلاغیه اصل ۴۴ بود که چهار نامزد انتخاباتی برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کردند و پس از سه دهه استیلای اقتصاد دولتی بر بخش خصوصی، شاهد بودیم که نامزدها از توسعه بخش خصوصی و آزادسازی اقتصادی دفاع کردند. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان این مطلب‌، افزود‌: دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اگرچه یک نامزد برنده دارد، اما در واقع؛ مقوله اقتصاد و بخش خصوصی یکی از برنده‌های اصلی این انتخابات است به این دلیل که بیشتر از همیشه فرصت‌ها و‌ تهدیدها و نقاط قوت و ضعف‌اش شناخته شد و از حاشیه مسائل سیاسی به بطن رقابت‌های انتخاباتی آمده است.

به گزارش روابط عمومی‌اتاق تهران، یحیی آل اسحاق گفت: رقابت‌های داغ دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از یک سو و شکل‌گیری مطالبات مردم حول مسائل اقتصادی از سوی دیگر، باعث شد که نامزدهای انتخاباتی برنامه‌های متنوعی برای اداره کشور پیشنهاد کنند.

وی گفت: هیچ گاه سابقه نداشت که برنامه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در کوران رقابت‌ها، مورد بررسی گسترده قرار گیرد، اما دیدیم که در این دوره برنامه‌های اقتصادی نامزدها در سطحی گسترده از سوی کارشناسان اردوگاه رقیب یا کارشناسان مستقل اقتصادی مورد نقد و بررسی قرار گرفت تا مردم به درستی نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها را شناسایی کنند.

یحیی آل اسحاق گفت: چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری در طول برگزاری رقابت‌ها با توجه به خاستگاه فکری و عقیدتی که به آن تعلق دارند، برنامه‌های متنوعی ارائه کردند. یک برنامه تاکید برتوان تولید ملی داشت، برنامه‌ای دیگر آزادسازی اقتصادی را محور قرار داده بود و در برنامه‌ای دیگر، کاهش فاصله طبقاتی محور قرار گرفته بود.

وی افزود: هرچه بود، در این رقابت‌ها وضعیت اقتصادی موجود، مورد نقد و بررسی موشکافانه قرار گرفت و مردم در جریان محتوای برنامه همه نامزدها نیز قرار گرفتند.

رییس اتاق تهران با شاره به مناظره‌های تلویزیونی خاطرنشان کرد: به برکت خوش فکری سازمان صدا‌وسیما، هم رقابت‌ها بسیار داغ بود وهم مردم در جریان ریز برنامه نامزدها قرار گرفتند و البته آن چه شیرین بود، طعم خوش آزادسازی و رقابت بود که اتاق تهران همواره بر تحقق آن در همه بخش‌ها اصرار دارد.

رییس اتاق تهران با اشاره به استفاده نامزدهای دهمین دوره انتخابات از طرح‌ها و مطالعات اتاق‌های بازرگانی گفت: خوشبختانه ردپای مطالبات بخش خصوصی در برنامه‌های اقتصادی نامزدها به وضوح دیده می‌شد و این امید را در دل فعالان اقتصادی زنده کرد که در چهارسال آینده اقتصاد ایران رقابتی، آزاد، سالم و با برنامه‌ریزی اداره شود.

یحیی آل اسحاق با اشاره به نقد مدیریت اقتصاد ایران در۳۰ سال گذشته گفت: در مناظره‌های انتخاباتی و نشست‌های نقد و بررسی برنامه نامزدها، مسائل گوناگونی در مورد اقتصاد ایران مطرح شد که نقاط ضعف و قوت آن را در سه دهه گذشته آشکار کرد و میراث خوبی برای نامزد پیروز انتخابات بر جای گذاشت.

یحیی آل اسحاق با اشاره مجدد به این که اقتصاد در این دوره از رقابت‌ها از حاشیه به متن آمد و درعین حال به عنوان مهم‌ترین محور رقابت‌ها مطرح شد، گفت: به عقیده من یکی از برنده‌های اصلی این انتخابات، اقتصاد ملی بود که در سایه مشارکت بی‌سابقه مردم و برنامه‌های جدید نامزدها، دورنمایی امیدوار کننده یافت.

وی افزود: بخش خصوصی اکنون واقف است که رییس جمهور آینده ایران چه دیدگاهی درمورد بخش خصوصی، آزادسازی، خصوصی‌سازی، پیوستن به تجارت جهانی، بازرگانی خارجی و داخلی، نظام بازار و آینده سرمایه گذاری دارد و در پناه این شناخت است که می‌توان برنامه‌های بلندمدتی برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تدوین کرد.

وی افزود: موجب خرسندی بود زمانی که نامزدهای انتخاباتی در مناظره‌های تلویزیونی به منابع مطالعاتی اتاق بازرگانی اشاره می‌کردند وبا توجه به تاکید و پیگیری بخش خصوصی درمورد مسائلی همچون اصل ۴۴، هدفمندی یارانه‌ها، سیاست‌های پولی و بازرگانی و تولید و آزادسازی و خصوصی سازی سعی در اقناع افکار عمومی‌ و تشریح برنامه‌های خود در این زمینه داشتند.

یحیی آل اسحاق گفت: به نظر می‌رسد ۳۰ سال تلاش اتاق‌های بازرگانی برای توسعه بخش خصوصی اکنون به ثمر رسیده است، به این دلیل که از چهارنامزد انتخاباتی هر کدام که برنده کارزار دهم شوند، برای حل مسائل اقتصاد، برنامه و راهکار دارند.

آل اسحاق گفت: اتاق تهران ظرف چند سال گذشته، خود را از مسائل سیاسی به دور نگه داشته و در چنین فضایی اوضاع اقتصادی کشور را بررسی و تحلیل کرده است، بنابراین با توجه به وظایفی که دارد، خود را موظف به همراهی و همیاری با رییس جمهور آینده می‌داند و آماده است تا با تداوم همکاری برای توسعه بخش خصوصی و تسهیل فضای کسب وکار، دولت آینده را یاری دهد.

وی افزود: همان گونه که جامعه اقتصادی کشور به خاطر دارد، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در طول سه سال گذشته، طرح‌ها و مطالعات زیادی در مورد مسائل مختلف اقتصاد کشور تهیه و به مراجع گوناگون ازجمله مقامات ارشد نظام، روسای قوا به ویژه رییس جمهوری ارائه کرده است، بنابراین تقاضای اتاق بازرگانی از رییس جمهور و دولت آینده این است که به مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی تهران در مورد مسائلی هم چون موانع تحقق سیاست‌های اصل ۴۴، تسهیل فضای کسب و کار، هدفمندی یارانه‌ها، تدوین بسته حمایتی از تولید یا تدوین بسته مقابله با بحران مالی جهان و طرح‌ها و پژوهش‌هایی از این دست، توجه ویژه داشته باشد.

بخش خصوصی کشور در آستانه انتخابات خواستار شفاف‌سازی مواضع نامزدهای ریاست‌جمهوری و اعلام برنامه‌های اقتصادی‌شان شده بود.