صدای ما را به گوش وزیر برسانید

عکس: حسین احمدی

گروه بازرگانی- سومین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف کیش که جلوه‌های بی‌نظیری از فرش دستباف ایرانی را در دویست غرفه به نمایش گذاشته، فرصتی است تا بار دیگر فعالان بخش‌خصوصی در حین نمایش توانایی‌های خود نارسایی‌های شدید موجود را از پشت تریبون نمایشگاه به گوش مسوولان و تصمیم‌سازان دولتی برسانند؛ نارسایی‌هایی که می‌رود ایران را از بازارهای رقابتی در سطح بین‌الملل محو سازد و تورمی که فرصت هر نوع دسترسی به بازارهای جدید را از صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی گرفته است.

در این نمایشگاه همچنین فعالان صنعت فرش دستباف ایرانی که سرمایه‌های خود را به خارج از کشور برده‌اند در فهرست ۲۵ شرکت خارجی به وطن رجعت کرده‌اند و درصدد گسترش و افزایش روابط تجاری خود در داخل کشور برآمده‌اند.

مدیران این شرکت‌ها همچون مدیران شرکت‌های فعال داخلی در گفت‌وگوهایی که با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» داشتند بر فقدان تبلیغات سازماندهی شده در سطح جهانی که با هدایت و حمایت مراکز دولتی متولی فرش ایران صورت گیرد، تاکید کردند. رشد سالانه تورم که منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شود و امکان حفظ بازارهای جهانی را از صادرکنندگان می‌گیرد نیز از جمله دیگر موانع موجود محسوب می‌شود که در این گفت‌وگو بر آن تاکید می‌‌شود.

اما در جریان افتتاحیه سومین نمایشگاه فرش دستباف کیش نمایندگان بخش‌خصوصی بی‌پرده از وضعیت اسفبار فرش دستباف ایرانی در جهان سخن گفتند و نمایندگان دولت سخنان بخش‌خصوصی را با وعده‌های پروژه‌های مطالعاتی و آموزشی پاسخ دادند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در فرصت ۱۵ دقیقه‌ای سخنرانی خود گفت: «انتظار داشتیم امروز آقای وزیر بازرگانی را در این جمع ببینیم که چنین نشد، بنابراین ناچاریم حرف‌مان را در جمع معاونان وزیر بزنیم شاید به گوش ایشان برسد.

رشد ۵ درصدی

رییس سازمان منطقه آزاد کیش نخستین سخنران مراسم افتتاحیه بود. وی که استعفای خود را در آخرین روزهای سال ۸۷ نوشته و هنوز با استعفایش موافقت نشده است همچنان در مراسم حضور می‌یابد و به مهمانان خوشامد می‌گوید، داوود مددی که پس از کمتر از ۲ سال حضور در منطقه آزاد کیش مصمم به رفتن از سمت مدیریت مهمترین منطقه آزاد تجاری-صنعتی کشور است. تنها علت این تصمیم را مشکلات شخصی اعلام می‌کند و می‌گوید موضوع سیاسی نیست، دلیل این استعفا بیماری من است.

وی در این نمایشگاه نیز همچون یک ماه گذشته حاضر شد تا به مهمانان خوش‌آمد بگوید. مددی در ابتدای سخنان خود فرش دستباف را معرف هویت فرهنگ ایرانی در سطح جهان دانست و برگزاری سالانه نمایشگاه فرش کیش را فرصت مغتنمی دانست برای همایش

فرش ایرانی.

وی افزود: به جرات می‌توان گفت که کیش به مرکز داد و ستد فرش تبدیل شده است و در اردیبهشت هر سال بزرگ‌ترین فعالان صنعت فرش دستباف ایران در این جزیره گرد هم می‌آیند.

داوودی تاکید کرد: رکود حاکم بر بازار این نوع فرش، تجارت جهانی این کالای باارزش را تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه تقاضای این کالا در جهان ثابت مانده است. وی افزود: بر اساس آمار گمرک صادرات این کالا به ۹/۴۱۸میلیون دلار رسیده که تنها ۴/۵درصد افزایش داشته است.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش برای صادرات صنایع دستی به ویژه فرش اهمیت ویژه‌ای قائل است، چرا که در همه مناطق که گردشگری در آن رونق دارد، صنایع دستی نقش مهمی در جذب توریسم دارد این سازمان آماده است با همکاری مرکز ملی فرش و تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش تسهیلات لازم را برای ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستباف کیش فراهم آورد و این اقدام باید با هدفی بزرگتر صورت پذیرد و آن تبدیل شدن کیش به مرکز فرش خاورمیانه است.

در قیمت ارز بازنگری شود

در این نشست رییس اتحادیه تولید صادرکنندگان فرش دستباف خارج از تعارفات مرسوم در مراسم‌ افتتاحیه چنین نمایشگاه‌هایی، تلاش کرد تا گلایه‌ها و نیز انتظارات فعالان صنعت فرش کشور را به گوش وزیر بازرگانی و رییس‌جمهور برساند.

اکبر هریسچیان همچون همیشه بی‌پرده سخن گفت و با وجود اینکه تقاضاهای این بخش تاکنون از سوی دولت ناشنیده گرفته شده است بار دیگر تلاش کرد تا از این تریبون وظیفه همکاری دولت با بخش‌خصوصی را یادآوری کند.

وی گفت: این نمایشگاه برای سومین بار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و امید دارم نتایج پرسود آن موجب تداوم تجارت فرش ایران شود. تجارت کالایی که فرهنگ ایرانی را در خود نمایان دارد و جهانیان، ایران را هنوز به فرش آن می‌شناسند. وی افزود: در این نمایشگاه که با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده کار خود را آغاز می‌کند ۱۷۵ شرکت کننده ایرانی و ۲۵ شرکت کننده از دیگر کشورها حاضر شده‌اند.

هریسچیان خاطرنشان کرد: تجارت فرش از دیرباز با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده و به واسطه تغییرات پیاپی قانون و مقررات که عمدتا براساس برخوردهای سلیقه‌ای نه کارشناسی تصمیم‌گیران در دولت بوده ضربه‌های بنیادین به این صنعت وارد آمده است.

وی تصریح کرد: صادرات فرش در دو دهه اخیر دستخوش تغییرات بسیاری بوده به طوری که ناگهان قوانین ۱۸۰ درجه تغییر کرده است. هریسچیان با بیان اینکه اتحادیه با سابقه ۴۰ ساله فعالیت از قدیمی‌ترین تشکل‌های کشور است بر تاثیرگذاری و احساس مسوولیت این اتحادیه در سرنوشت فرش کشور تاکید کرد و گفت: سرنوشت فرش ایران با تبلیغات جهانی این صنعت گره خورده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه فرش ایران در دنیا شناخته شده امروز نیز نیاز به تبلیغات جهانی موثر برای نسل جوان جهان از سوی سازمان ملی فرش دارد. این حرکت باید با شناسایی، کار حرفه‌ای و مستمر انجام شود تا افزایش تقاضا و رونق بازار فرش ایران را در پی داشته باشد.

وی گفت: البته من امیدوار بودم که آقای وزیر بازرگانی امروز تشریف بیاورند تا مشکلات بخش خصوصی فرش را در حضور ایشان مطرح کنیم که شاید ایشان به گوش رییس‌جمهور و هیات‌دولت برسانند، ولی متاسفانه ایشان تشریف نیاوردند. وی افزود: از وزیر استدعا می‌کنم در هیات دولت ترتیبی اتخاذ نمایند که به دلیل تورم شدیدی که چند سال گذشته در کشورمان وجود داشته - به طوری که از سال ۱۳۸۰ تا امروز افزایش ۶۰درصدی تورم را تجربه کرده‌ایم - در قیمت ارز بازنگری شود تا کمی از آسیب تورم جبران شود.

وی گفت: من به خودم اجازه نمی‌دهم تا پیشنهادی در این زمینه بدهم، ولی از دولت می‌خواهیم که این اقدام را هرچه زودتر عملیاتی کند. رییس اتحادیه تولید و صادرکنندگان

فرش دستباف بار دیگر مساله فرودگاه امام خمینی را مطرح کرد و گفت: همانطور که بارها به این موضوع اشاره شده است پروازهای خارجی هواپیمایی که به فرودگاه امام خمینی منتقل شده‌ ما را با مشکلاتی مواجه کرده است زیرا در آنجا پایانه‌ای وجود ندارد که فرش‌ها نگهداری شود و همین موضوع صدماتی چون آب‌گرفتگی وارد کرده است. لطفا آقای وزیر دستور بدهند محلی را برای ساماندهی این کالاهای نفیس ترتیب دهند.

به گفته وی درگذشته، اتحادیه با هزینه خود سالنی را در فرودگاه مهرآباد ترتیب داد، ولی امروز با کاهش صادرات فرش توان ایجاد چنین فضایی را نداریم.

۸۰درصد، آلمانی‌ها فرش ایران را نمی‌شناسند

مرتضی فرجی، رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: علت اینکه نمایشگاه کیش را بین‌المللی اعلام کردیم این است که مهد فرش جهان را ایران می‌دانیم و باید مرکز تجارت آن هم در ایران باشد و ما معتقدیم هر بنگاهی باید نسبت به رقبای خود مطلع باشد، لذا با حضور رقبایش مثل چین، پاکستان و نپال در این نمایشگاه می‌تواند به ظرفیت‌های خود و کشورهای رقیب پی ببرد.

فرجی گفت: آقای هریسچیان در خصوص گمرک فرمایشاتی داشتند که در پاسخ ایشان باید بگویم با گمرک امام‌خمینی صحبت‌هایی شده است که با حضور اتحادیه صادرکنندگان این موضوع به سرانجام برسد و امیدواریم در آینده صحبت‌های انجام شده به نتیجه مطلوبی منجر شود.

وی سپس در خصوص انتقاد وارد شده به دولت مبنی بر عدم تبلیغات کارآمد در سطح جهانی نیز توضیحاتی داد.

فرجی گفت: ما در کشور آلمان تحقیقاتی انجام دادیم که نتایج آن مطلوب نبود.

در آلمان بالغ بر ۸۰درصد اطلاعات بازار نسبت به فرش ایران صفر بود و تنها ۱۵درصد اطلاعات نسبی داشتند. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم بازاریابی کنیم؟

وی افزود: البته ما همچنان معتقدیم که باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنیم. به همین منظور هم سال گذشته درصدد تهیه فیلم‌های مستندی از فرش دستباف ایران برآمدیم.

وی ادامه داد: در خصوص قیمت روز و تورم نیز مشغول انجام کار مطالعاتی هستیم و امیدواریم این پروژه در ماه‌های آینده نتیجه بدهد.

فرش‌های ایرانی از منظر عکاسان

اما در حاشیه سومین نمایشگاه فرش دستباف کیش، نمایشگاهی از آثار عکاسان با سوژه فرش دستباف برگزار شد که طی آن به سه تن از آثار برگزیده جوایزی اهدا گردید.

ناصر تقوایی، عکاس و فیلمساز، به نمایندگی از هیات داوران این جشنواره در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: پیشنهاد من به دولت این است که به جای اینکه در موزه‌های جهان بگردیم و از فرش‌های ایرانی فیلم بسازیم این اقدام را به معرفی فرش معاصر دستباف ایران معطوف کنیم.

وی افزود: من خوشحالم که در نمایشگاه فرش، نمونه‌های خوبی از فرش معاصر ایران را دیدم. وی سپس به آثار رسیده از ۴۸۴عکاس آماتور کشور اشاره کرد و توضیحاتی در خصوص برگزاری نمایشگاه داد.

در پایان این مراسم نیز از ۱۰ تن از عکاسان برتر و ۳تن از عکاسان برگزیده تقدیر شد.

نمایشگاه فرش کیش تا روز جمعه ادامه دارد.