افزایش تعرفه‌ها منطقی نیست

عکس‌ها: نگار متین‌نیا

سارا صفاری- کمی پایین‌تر از میدان ولیعصر در قلب پایتخت، ساختمان تابلوی وزارت بازرگانی به چشم می‌خورد؛ همان ساختمانی که اواخر هفته گذشته صدها تن از دامداران کشور در برابرش دست به تحصن زدند تا به واردات بی‌رویه شیر خشک اعتراض کنند. وزیر بازرگانی دیروز در دیدار با خبرنگاران و رسانه‌ها اعتراض دامداران را وارد ندانست و با افزایش قیمت شیر خام نیز مخالفت کرد. او از جمله وزرای دولت نهم است که به‌رغم چند بار طرح استیضاح نمایندگان همچنان به مسند وزارت تکیه زده و حتی هفته گذشته نامه تقدیر ۱۷۲ نماینده مجلس را به مناسبت تنظیم بازار در نوروز سال جاری دریافت کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد سیدمسعود میرکاظمی در این ماه‌های پایانی دولت نهم بیش از هر زمان دیگری خوشحال به نظر می‌رسد.

***

میرکاظمی در جمع خبرنگاران با اشاره به خودکفایی در تولید سیمان اظهار داشت: در حال حاضر صادرات سیمان هیچ‌گونه مانعی ندارد و بهایی که برای این محصول در نظر گرفته شده توافقی است میان انجمن تولید سیمان و وزارت بازرگانی و تا زمانی که این قیمت رعایت شود، مشکلی وجود ندارد.

تعرفه‌ها مشکل ندارد!

وی در خصوص وضعیت تعرفه‌ها بیان کرد: تعرفه‌ها براساس پیشنهادهای دستگاه‌های عضو در کمیسیون ماده یک تعیین، ارائه و بررسی می‌شود و مهلت ارائه پیشنهادها تا ۱۵ بهمن‌ماه هر سال است که در سال گذشته وزارت صنایع بعد از مدت تعیین شده پیشنهاد ارائه داد و به همین جهت اعمال نظر در این خصوص در حال بررسی است و در تلاشیم با دقت همه‌جانبه تعرفه‌ها تعیین شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

گزارش رژیم تجاری همچنان در حال بررسی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت رژیم تجاری و دلایل عدم ابلاغ آن به WTO پس از گذشت ۲ سال اظهار داشت: رژیم تجاری در هیات دولت در حال بررسی است، بسیاری از موانع در مورد قوانین رژیم تجاری مرتفع شده و در آینده‌ای نزدیک در اختیار معاون رییس‌جمهوری قرار می‌گیرد و ابلاغ می‌شود.

کاهش تصدی‌گری

میر کاظمی در خصوص اهداف شاخص و برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۸۸ گفت: محور اصلی اهداف این وزارتخانه در سال‌جاری صادرات است و سپس اصلاح نظام توزیع، تنظیم بازار،‌ تکمیل و اجرای ۱۰ پروژه در حوزه بازرگانی داخلی، کاهش تصد‌گری و واگذاری اختیارات به بخش‌خصوصی و اصناف در راس اهداف این وزارتخانه قرار دارد. وی با اشاره به روش‌های خرید و تامین خرید کالاهای اساسی بیان کرد: در صورتی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در سال‌جاری اجرایی شود به تدریج توزیع کالا برگی حذف می‌شود و این توافقی است که بین دولت و مجلس انجام شده است و در صورت نقدی شدن یارانه‌ها وزارت بازرگانی در حد ذخیره استراتژیک خرید کالاهای اساسی را مدیریت می‌کند تا قادر به کنترل بازار در شرایط بحران باشیم.

دعا می‌کنیم صادرکننده گندم باشیم

وی ادامه داد: در صورتی که نقدی شدن یارانه‌ها اجرایی نشود، به روال سال‌های گذشته عمل می‌کنیم، اما بودجه تعیین شده برای سال‌جاری این وزارتخانه ۴هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است که در صورت عدم اجرای نقدی شدن یارانه‌ها این میزان بودجه کافی نیست. با توجه به بارندگی‌های اخیر امیدواریم که واردات گندم نداشته باشیم و با ۳میلیون تن ذخیره استراتژیک گندم دعا می‌کنیم که امسال صادرکننده گندم باشیم.

تقدیر ۱۷۲نماینده

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دلایل تقدیر ۱۷۲نماینده از عملکرد وزارت بازرگانی تصریح کرد: امضای این نامه برای تقدیر از عملکرد این وزارتخانه به دلیل آرامش بازار، تنظیم بازار پایان سال بود ناآرامی‌های بازار درنوروز ۸۸ نسبت به سنوات گذشته کمتر بود. نوسانات قیمت میوه در نوروز امسال به حداقل رسید. وزیر بازرگانی ادامه داد: با صفر شدن تعرفه‌ها از ۱۵ بهمن و با استفاده از مباشران بخش‌خصوصی به دنبال تنظیم بازار شب عید بوده‌ایم که با این اقدام بازار از آرامش نسبی برخوردار شد. از سال ۸۴ تا ۸۷ واردات سیب و مرکبات ۵۵۱هزار تن و صادرات تا یک میلیون و ۱۷۱هزار تن بوده است و زمانی که تجارت روند منطقی خود را داشته باشد از انحصار جلوگیری و تراز تجاری نیز مثبت می‌شود. وی در خصوص گرانی میوه بعد از ایام نوروز اظهار داشت: گرانی میوه به دلیل خارج از فصل بودن آن است و تا زمانی که میوه‌های فصل جدید و تازه‌ وارد بازار نشود، این گرانی وجود دارد، اما باید در نظر داشت که قیمت‌های کنونی از قیمت‌های نوروز ۸۴، ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان ارزان‌تر است که به دلیل سیاست‌های وزارت بازرگانی در تنظیم بازار شب عید بوده است. وی تصریح کرد: روند کاهش جهانی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و هنوز افزایش قیمتی در قیمت‌های جهانی به وجود نیامده و در حال حاضر قیمت‌های جهانی یا ثابت است یا روند کاهشی دارد.

تعلیق نان صنعتی، بانک‌ها پاسخگو باشند

میرکاظمی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش حمایت و توسعه مصرف نان صنعتی بیان کرد: درخواست‌کننده‌های زیادی برای ایجاد واحدهای نان صنعتی وجود دارد که مجوز و موافقت‌نامه اصولی گرفته‌اند، اما تنها ۱۰ تا ۱۱ متقاضی موفق به گشایش LC شده‌اند و در این خصوص مسائل بانکی برنامه‌های ما را به تاخیر انداخته است که درخصوص مشکلات پیش‌آمده بانک‌ها باید پاسخگو باشند. وی ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف نان یکی از موارد هدفمند کردن یارانه‌ها بود و این در حالی است که باید حمایت‌های قوی‌تری از حوزه نان صنعتی برای توفیق این هدف به وجود آید و از محل صرفه‌جویی حامل‌های انرژی می‌توان رقم‌های قابل توجهی را برای توسعه نان صنعتی اختصاص داد.

وی با اشاره به نرخ متفاوت نان در کشور و تعیین نرخ این کالای مصرفی خانوار خاطرنشان کرد: تعیین قیمت نان به عهده تعزیرات آرد و نان است که با ریاست‌ استانداری‌های هر استان تعیین می‌شود و آنچه قابل توجه است اینکه ادامه روند فعلی منطقی نیست و راه‌حل نهایی به سمت نان‌های بهداشتی، با ماندگاری بالا است.

اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

میرکاظمی درخصوص وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان کرد: در سال ۸۶، ۵۰۰میلیارد تومان و در سال ۸۷، ۳۰۰میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظر گرفته شده و راه‌اندازی این فروشگاه‌ها به عهده اصناف است و اصناف در حال جمع‌بندی منابع و مقدمات فعالیت‌شان هستند اما هنوز فروشگاه زنجیره‌ای اصناف راه‌اندازی نشده است، چراکه به دلیل هماهنگ نبودن شرایط اصناف با آیین‌نامه‌ اصناف موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند.

تحصن دامداران

وی درخصوص تحصن دامداران اظهار داشت: باید بپذیریم که بحث‌ها باید منطقی باشد. افزایش قیمت لبنیات در بازار کشش ندارد و اگر قیمت‌ها دوباره افزایش یابد مردم دیگر نمی‌خرند.

به گفته میرکاظمی در صورتی که دامداران معتقدند باید قیمت پایه شیر افزایش یابد. تعیین قیمت شیر مصرفی صنایع و کارخانجات با توافق کارخانه و تولید‌کننده است و دولت در این خصوص دخالتی ندارد و فقط بخش شیر مدارس و خانوارها که یارانه‌ای است با توافق دولت انجام می‌شود.

افزایش قیمت شیر خام، نه!

میرکاظمی خاطرنشان کرد: در شرایطی که قیمت نهاده‌های کشاورزی کاهش یافته افزایش قیمت شیر خام غیرمنطقی است. با تجمع دامداران چیزی درست نمی‌شود و باید توجه داشت که نباید به آمارهای غیرواقعی متوسل شویم، در حالی که میزان صادرات شیرخشک دوهزار و ۵۰۰ تن و واردات ۶هزار تن بوده است، اما آمار محصولات لبنی بیانگر صادرات به عراق، افغانستان و غیره است و آمار سال گذشته نیز نشان می‌دهد بیش از ۷۲هزار و ۸۰۰ تن محصولات لبنی صادر شده است. حجم صادرات طی ۳ سال گذشته ۱۹۴هزار تن بوده است.

وی افزود: دامداران و کارخانجات باید در نشست مشترک قیمت شیر خام را مشخص کنند، چراکه قیمت نهاده‌های تولید بیش از ۴۰درصد کاهش داشته است. میرکاظمی در پاسخ به سوالی در زمینه بسته سازمان توسعه تجارت برای حمایت از صادرات غیرنفتی بیان کرد: به‌رغم صدور قطعنامه‌های مختلف و فشارهای بین‌المللی رشد صادرات‌مان بسیار بالا بوده است به طوری که در ۴ سال اخیر بیش از ۱۵ سال گذشته بوده است. وی با اشاره به حمایت‌های صادراتی در برنامه پنجم توضیح داد: در برنامه پنجم حمایت‌های صادراتی

مد نظر قرار گرفته که در حال نهایی شدن است، البته بحث حمایت‌ها و جلوگیری از اثرات نوسانات ارز و حمایت‌های غیرمستقیم و مستقیم از صادرات همچنان ادامه دارد که بخشی از این موارد درخواست صادرکنندگان بوده که دنبال می‌کنیم و حمایت‌های غیرمستقیم در پایانه‌ها و حمل‌و‌نقل نیز دنبال می‌شود.

تعرفه نهاده‌های کشاورزی بالا نرود

وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه وزارت بازرگانی برای اجرای ماده ۴۰ قانون بودجه ۸۸ چیست، گفت: بحث این است که حکمی از سوی مجلس آمده مبنی بر اینکه تعرفه محصولات نهایی کشاورزی معادل تعرفه خودرو شود که اگر این اتفاق بیافتد دو حالت دارد یا باید تعرفه خودرو کاهش یابد که تغییر غیرتنظیمی در بازار ایجاد می‌کند یا باید تعرفه جو به ۹۰درصد برسد که در بخش‌های مختلف تاثیر می‌گذارد و در مورد برنج هم همین وضعیت وجود دارد. وی ادامه داد: برای ماشین‌‌آلات کشاورزی تعرفه ۳۰درصدی در نظر گرفته شد که تا پیش از این ۴درصد بوده است که این تصمیم افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی خواهد شد که چندان منطقی نیست، ضمن این که کمیسیون ماده یک در حال تفسیر محصولات نهایی کشاورزی و غیره هستند.

میرکاظمی ادامه داد: با توجه به این که تعیین نرخ موثر بستگی به ترکیب ورودی کالا دارد، لذا مفهوم افزایش نرخ موثر ۱۳درصد چیزی جز تشویق واردات کالاهای مصرفی نیست و باید راه‌حلی بیابیم که در کنار اجرای قانون اثرات آن را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که تصمیم نهایی درباره تعرفه محصولات کشاورزی ابلاغ نشود صادرات و واردات کالا براساس همان کتاب سال قبل و تغییرات جدید انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واردات میگو گفت: برای واردات هر گونه کالایی نیاز به اخذ هیچ‌گونه مجوزی از سازمان یا ارگان خاصی نیست، زیرا اگر غیر از این باشد رانت ایجاد می‌شود و صرفا تعرفه وجود دارد، برای ورود کالا رعایت استاندارد و شرایط قرنطینه باید در نظر گرفته شود و نهایتا این که برای واردات منع قانونی نداریم و باید موانع تعرفه‌ای وضع کنیم. وزیر بازرگانی در خصوص پیش‌بینی وضعیت صادرات غیرنفتی در سال جاری گفت: توسعه اقتصادی اگر بر محور صادرات تنظیم نشود ضرر می‌کنیم و این در حالی است که به دلیل تعرفه‌‌های بالایمان هنوز در هیچ توافقنامه بین‌المللی حضور نداریم، بنابراین باید به موضوع حضور ایران در صحنه‌های بین‌المللی توجه شود و حمایت‌ها باید منطقی و اصولی باشد و افزایش تعرفه‌ها در درازمدت منطقی نیست.