نکته‌ها

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران گفته است برای سال جاری انتظار رشد صادراتی نداریم و اگر بتوانیم میزان صادرات سال گذشته را حفظ کنیم، باید خدا را شکر کنیم. به گفته عسگراولادی تا زمانی که اقتصاد ایران از نفت جدا نشود، امکان تغییر در ساختار اقتصادی کشور وجود ندارد. واردات بی‌رویه شیرخشک، تولید شیر خام در کشور را تهدید می‌کند. یک عضو هیات‌مدیره اتحادیه دامداران با انتقاد شدید از سیاست‌های وارداتی وزارت بازرگانی گفته است که در صورت ادامه این روند، تولید‌کنندگان شیر خام به ناچار دام‌های خود را به کشتارگاه‌ها می‌برند و به قصابان می‌سپارند.

مجید پارسانیا، معاون وزیر بازرگانی می‌گوید بر اساس مصوبات سال جدید هیات دولت، شرکت بازرگانی دولتی مجاز است نسبت به واردات ۵میلیون تن گندم، ۶۰۰هزار تن برنج و ۵۰۰هزار تن روغن خام برای مصارف کشور و ذخایر استراتژیک اقدام کند.

در سال ۸۸، شکر کالابرگی برای نخستین بار به صورت بسته‌بندی شده، عرضه خواهد شد.

به نظر می‌رسد سایه نحس سیزده‌به‌در روی بسیاری از کالاهای اساسی و غیراساسی افتاده است. قیمت سیب‌زمینی همچنان رو به افلاک دارد و اگر واردکنندگان دیر بجنبند، در بازار کشور نایاب خواهد شد، هرچند که از قرار معلوم هر خانواده ایرانی یک کیسه سیب‌زمینی هدیه نوروزی گرفته است، آن هم چه سیب‌زمینی‌هایی، هر کدام یک کیلوگرم و بلکه بیشتر.

رییس تعاونی اتحادیه میوه و سبزی در تهران گفته است: با ورود پیاز دزفول به بازار، قیمت این کالا دو هفته دیگر کاهش می‌یابد.

سازمان خواروبار جهانی پیش‌بینی کرده است که میزان تولید حبوبات در سال ۲۰۰۹ به ۲۱۹۷میلیون تن برسد، اما به دلیل بحران مالی تجارت این محصولات رونقی نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد تولید جهانی حبوبات هرچه باشد تاثیری در تجارت آن در ایران نخواهد داشت؛ چون سازوکار تجاری این نوع محصولات را یا دولت تعیین می‌کند یا نهادهای وابسته به دولت، چنان‌که به طرفه‌العینی تعرفه صادرات نخود به ۳۰درصد می‌رسد.