کسری 32 میلیارد دلاری

سهم کالاهای سنتی از صادرات کاهش یافت

گروه بازرگانی - گزارش نهایی گمرک ایران حاکی از آن است که در سال گذشته، ۱۸میلیارد و ۱۴۶میلیون و ۳۹۰هزار دلار انواع کالا (بدون احتساب صادرات میعانات گازی) صادر شده است. این میزان صادرات در مقایسه با سال ۸۶ از نظر ارزش نشانگر ۱۲/۱۸درصد افزایش است. بر اساس گزارش گمرک در سال ۸۷ تراز تجاری ایران با ۱۰۱ کشور مثبت و با ۱۱۱کشور منفی بوده است.

همچنین طی ۱۲ ماهه سال گذشته متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۵۵۱دلار و ۳۲سنت و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک‌هزار و ۲۶۹دلار و ۷۷سنت بود.

این در حالی است که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در ۱۲ماه سال ۱۳۸۶، ۴۷۷دلار و ۳۵سنت و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک‌هزار و ۱۶۱دلار و ۷۱سنت بوده است. به عبارت دیگر متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در ۱۲ ماهه سال ۱۳۸۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹/۱۵درصد رشد یافته و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی نیز رشد ۳۰/۹درصدی را تجربه کرده است.

رشد ۶۸ درصدی محصولات پتروشیمی صادرات میعانات گازی سال گذشته با ۴۳/۱۷درصد کاهش به رقم ۴میلیارد و ۸۸۳میلیون دلار رسید. این در حالی است که ارزش صادرات میعانات گازی در سال ۸۶ به میزان ۵میلیارد و ۹۱۴میلیون دلار رسیده بود. این گزارش حاکی است، با وجود کاهش ۴۳/۱۷درصدی صادرات میعانات گازی در سال گذشته، صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت ۷۸/۶۸درصد رشد داشته است. سال گذشته ۷میلیارد و ۵۶۵میلیون و ۳۴۰هزار دلار انواع محصولات پتروشیمی صادرات شد که این میزان در سال ۸۶ تنها ۴میلیارد و ۴۸۲میلیون و ۲۸۰هزار دلار بود. سهم سایر کالاها از صادرات غیرنفتی در سال گذشته ۱۰میلیاردو ۵۸۱میلیون و۶۰هزار دلار بوده که در مقایسه با سال ۱۳۸۶ کاهش ۷۵/۲درصدی را نشان می‌دهد.

طی ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۲میلیون و ۹۱۴هزار و ۲۷۰ تن انواع کالا (بدون احتساب میعانات گازی) صادر شد که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸/۲درصد رشد داشت.

با احتساب میعانات گازی ۴۰میلیون و ۱۲هزار و ۹۰۰ تن کالا به ارزش ۲۳میلیارد و ۲۹میلیون دلار در سال گذشته صادر شده است.

رشد ۱۵درصدی واردات

سال گذشته ۵۵میلیارد و ۸۴۸میلیون و ۷۱۰هزار دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۰/۱۵درصد رشد داشته است.

وزن کالاهای وارداتی در این مدت ۴۳میلیون و ۹۸۳هزارو ۵۰۰ تن بوده که نشانگر رشد ۴۹/۵درصدی است.

در سال ۱۳۸۶، ۴۱میلیون و ۶۹۶هزار و ۱۰۰ تن کالا به ارزش ۴۸میلیارد و ۴۳۸میلیون و ۸۲۰هزار دلار وارد کشور شده بود.

عراق، عمده‌ترین خریدار کالاهای ایرانی

در سال گذشته عراق با واردات ۳میلیون و ۴۹۳هزار و ۴۵۰تن انواع کالا به ارزش ۲میلیارد و ۳۸۳میلیون و ۶۸۰هزار دلار عمده‌ترین خریدار کالاهای ایرانی بود. این کشور ۶۱/۱۰درصد از وزن و ۱۴/۱۳درصد کل ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. همچنین امارات متحده عربی با ۴میلیون و ۴۱۲هزار و ۳۷۰تن به ارزش ۲میلیارد و ۳۲۸میلیون و ۲۱۰هزار دلار دومین خریدار کالاهای ایرانی بود. سهم این کشور در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی کشورمان به لحاظ وزن ۴۱/۱۳درصد و از نظر ارزش ۸۳/۱۲درصد بود.

چین با واردات ۸میلیون و ۷۹۱هزار و ۶۵۰تن انواع کالا از ایران به ارزش ۲میلیارد و ۳میلیون و ۳۵۰هزار دلار در رتبه سوم قرار دارد. سهم چین از کل کالاهای صادراتی ایران در این مدت به لحاظ وزن ۷۱/۲۶درصد و از نظر ارزش ۰۴/۱۱درصد بوده است.

همچنین هند با واردات ۲میلیون و ۶۴۷هزار و ۲۵۰تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۷۱میلیون و ۹۱۰هزار دلار و جمهوری کره با یک میلیون و ۳۶۲هزار و ۴۰تن به ارزش ۸۲۱میلیون و ۲۵۰هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در مجموع ۹۱/۶۲درصد از سهم وزنی و ۴۸درصد از سهم ارزشی صادرات کشور در مدت یاد شده به پنج کشور فوق‌الذکر اختصاص یافته است.

عمده‌ترین صادرکنندگان به ایران

در سال گذشته امارات متحده عربی ۳۷/۲۴درصد از وزن و ۰۶/۲۴درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران در جایگاه نخست قرار گرفت.

آلمان با ۹۱/۶درصد سهم وزنی و ۵۳/۹درصد سهم ارزشی در رتبه بعدی و چین نیز با اختصاص ۵۱/۵درصد از سهم وزنی و ۸۰/۸درصد از سهم ارزشی در رتبه سوم قرار گرفت.

همچنین سوئیس با ۵۳/۱۳درصد سهم وزنی و ۳۱/۶درصد از سهم ارزشی و جمهوری کره با ۸۵/۳درصد سهم وزنی و ۵۲/۵درصد سهم ارزشی رتبه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند. در مجموع نیز ۱۷/۵۴درصد از وزن و ۲۲/۵۴درصد از ارزش کل واردات کشور در سال گذشته به ۵کشور یاد شده اختصاص دارد.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی

در سال گذشته پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۱۷میلیون و ۶۰۰هزار دلار و با ۶۱/۵درصد از کل ارزش صادرات رتبه اول را در بین اقلام صادراتی به خود اختصاص داد.

همچنین سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی به شکل مایع شده با ۹۳۱میلیون و ۴۰۰هزار دلار و با اختصاص ۱۳/۵درصد از کل ارزش صادرات در رتبه دوم، متانول با ۸۷۸میلیون و ۸۰۰هزار دلار و با ۸۴/۴درصد در رتبه سوم، پسته تازه یا خشک کرده با ۷۲۱میلیون و ۳۰۰هزار دلار و ۹۷/۳درصد در رتبه چهارم و بوتان مایع شده با ۶۸۱میلیون و ۳۰۰دلار و با اختصاص ۷۵/۳درصد از کل ارزش صادرات رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است.

دیگر اقلام عمده صادراتی نیز شامل اتیلن با ۵۰/۳درصد، پارااکسیلن با ۰۳/۳درصد، فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی با ۳۱/۲درصد، آمونیاک بدون آب با ۲۲/۲درصد و کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده با ۹۷/۱درصد بوده است.

در مجموع سهم ده قلم کالای مذکور از کل صادرات غیرنفتی در سال گذشته ۳۳/۳۶درصد از کل ارزش و ۲۳/۲۸درصد از کل وزن بود.

کاهش ۷۸/۱۹درصدی واردات بنزین

در سال گذشته، بیشترین ارزش و سهم واردات به شمش از آهن و فولاد غیرممزوج اختصاص داشت. در این مدت ۲میلیارد و ۷۶۳میلیون و ۵۰۰هزار دلار شمش از آهن و فولاد غیرممزوج وارد شد که سهم این کالا از کل واردات ۹۵/۴درصد بود.

سهم بنزین ۹۰/۴درصد از ارزش کل واردات بوده که در کنار «سایر گندم سخت» با سهم ۶۳/۳درصد قرار گرفته و رتبه‌های دوم و سوم را در بین کالاهای وارداتی در اختیار داشته‌اند.

سهم بنزین از واردات کشورمان در سال گذشته ۲میلیاردو۷۳۷میلیون و ۲۰۰هزار‌دلار بود که در مقایسه با سال ۱۳۸۶ به میزان ۷۸/۱۹درصد کاهش داشته است.

همچنین در مدت یادشده ۲میلیاردو ۲۹میلیون و ۸۰۰هزار‌دلار گندم وارد کشور شد. دیگر اقلام مهم وارداتی در مدت یادشده به ترتیب شامل سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با اختصاص ۴۱/۲درصد از کل واردات، دانه ذرت با ۶۷/۱درصد، برنج نیمه سفید شده یا کامل سفید شده با ۴۱/۱درصد، قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری با ۱۸/۱درصد، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نوردشده با ۱۳/۱درصد، سوپرفسفات‌ها با ۱۰/۱درصد و میله‌های آهنی یا فولادی گرم نوردشده با ۰۴/۱درصد بوده است.

سهم اقلام یادشده از کل واردات کشورمان در سال گذشته از لحاظ ارزش ۴۲/۲۳درصد و از نظر وزن ۴۳/۴۷درصد بوده است.

واردات گندم از آمریکا

ایران در سال ۸۷ معادل ۹۰۴‌میلیون و ۷۹۴‌هزار و ۱۷۷ کیلوگرم گندم به ارزش ۳۵۶‌میلیون و ۲۲۰‌هزار و ۱۶۶دلار از ایالات متحده آمریکا وارد کرد. آمار ترخیص گندم وارداتی ایران از گمرکات کشور نشان می‌دهد: در سال ۸۷ در مجموع ۵‌میلیارد و ۹۱۹‌میلیون و ۴۸۰‌هزار و ۵۶۴ کیلوگرم گندم از ۱۵ کشور دنیا وارد شده است که در این میان سوئیس، کانادا و ایالات متحده آمریکا به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. بر این اساس، سوئیس با صادرات ۱‌میلیارد و ۵۰۶‌میلیون کیلوگرمی به ارزش ۵۳۲‌میلیون و ۳۲۳‌هزار و ۹۸۰دلار در رتبه اول، کانادا با صادرات ۱‌میلیون و ۳۷۸‌میلیون کیلوگرمی به ارزش ۵۱۱‌میلیون و ۵۵۵‌هزار و ۴۱۱دلار در رتبه دوم و ایالات متحده آمریکا با صادرات ۹۰۴‌میلیون و ۷۹۴‌هزار کیلوگرمی به ارزش ۳۵۶‌میلیون و ۲۲۰‌هزار و ۱۶۶‌دلار در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

همچنین آلمان، روسیه، فرانسه، قزاقستان، اتریش، آرژانتین، استرالیا و امارات متحده عربی، انگلیس، لبنان، ازبکستان و ترکیه از جمله دیگر کشورهایی هستند که ایران از آنها گندم وارد کرده است.

در سال گذشته از آلمان ۸۲۶‌میلیون و ۲۳‌هزار و ۵۷۷ کیلوگرم گندم به ارزش ۲۶۸‌میلیون و ۱۰۳‌هزار و ۸۹۸‌دلار وارد شده است. فدراسیون روسیه نیز ۲۱۳‌میلیون و ۱۰۳‌هزار و ۴۶۵ کیلوگرم گندم به ایران صادر کرده که ارزش آن معادل ۷۷‌میلیون و ۲۶۵‌هزار و ۱۱۰دلار بوده است.در این میان فرانسه و قزاقستان نیز به ترتیب ۱۹۵‌میلیون و ۹۸۰‌هزار و ۴۵۸ کیلوگرم و ۱۶۹‌میلیون و ۴۵۱‌هزار و ۶۵۰ کیلوگرم گندم به ایران صادر کرده‌اند؛ ضمن اینکه ارزش‌دلاری این میزان واردات از دو کشور مذکور به ترتیب ۷۶‌میلیون و ۱۴۳‌هزار و ۶۱۳دلار و ۶۲‌میلیون و ۹۱۹‌هزار و ۵۴۴دلار بوده است.

از سوی دیگر، اتریش نیز یکی دیگر از کشورهایی است که ۱۶۴‌میلیون و ۱۷۳‌هزار و ۲۳۱ کیلوگرم گندم به ارزش ۵۸‌میلیون و ۴۵۳‌هزار و ۷۸۱دلار گندم به ایران صادر کرده است.آرژانتین، استرالیا و امارات متحده عربی نیز به ترتیب با صدور ۲۴۹‌میلیون و ۴۸‌هزار و ۳۱۰ کیلوگرم، ۱۶‌میلیون و ۴۰۱‌هزار و ۲۴۰ کیلوگرم و ۷۱‌میلیون و ۸۶۵‌هزار و ۷۴ کیلوگرم از جمله دیگر کشورهای صادرکننده گندم به ایران هستند که به ترتیب دارای ارزش‌دلاری ۵۱‌میلیون و ۸۶۷‌هزار و ۳۶دلار، ۲۶‌میلیون و ۷۵۷‌هزار و ۶۸۸‌دلار و ۲۴‌میلیون و ۶۷۶‌هزار و ۱۵۳‌دلار است. همچنین ۶۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار کیلوگرم گندم به ارزش ۲۳‌میلیون و ۲۴‌هزار و ۴۱۲‌دلار از انگلیس، ۶۲‌میلیون و ۸۴۰‌هزار و ۲۰۰ کیلوگرم به ارزش ۱۴‌میلیون و ۷۷۱‌هزار و ۵۳۹‌دلار از لبنان، ۲۱‌هزار و ۹۱۸ کیلوگرم به ارزش ۸‌هزار و ۲۶۱‌دلار از ازبکستان و ۱۱‌هزار و ۸۳۵ کیلوگرم به ارزش ۸۹۰‌دلار از ترکیه به دلیل خشکسالی به کشورمان وارد شده است. بر اساس مصوبه هیات‌وزیران، قرار است در سال ۸۸ نیز ۵/۷میلیون تن گندم وارد کشور شود.