جزییات برنامه پنجم در بخش صادرات

رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر بازرگانی سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه در حوزه صادرات را تشریح کرد.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «فارس» گفت: ۱۰ بند از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با حوزه صادرات غیرنفتی در ارتباط است. وی با اشاره به بند ۳۰ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه که مربوط به گسترش همه جانبه همکاری با کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا در تجارت سرمایه‌گذاری و فناوری است، اظهار داشت: پس از سفر رییس جمهور به کشورهای حاشیه خلیج فارس امضای تعرفه ترجیحی یا تجارت آزاد با شورای همکاری خلیج فارس به دوش ما نهاده شد که وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی پیگیر این موضوع هستند تا مذاکرات مربوطه آغاز شود.

وی افزود: یکی از کارهای بسیار موثر در خصوص کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا این است که وارد یک موافقتنامه جدی تجاری شویم. غضنفری گفت:‌ اگر عراق را در این فهرست بدانیم سازمان توسعه تجارت کارهای ویژه‌ای نظیر یارانه نمایشگاه‌ها تا ۱۰۰درصد تخفیف، تشکیل دفتر تجاری در عراق و بررسی مرزها، بازارچه‌های مرزی عراق، حل مشکلات بانکی، حل مشکلات حمل و نقل و حل مشکلات گمرکی که نشان دهنده اهمیت این کشور در توسعه تجارت خارجی ما است را انجام داده است. همچنین با کشور ترکیه توافقنامه اکوتا امضا شده است که باید تا ۸ سال توافقنامه ترجیحی امضا شود که باعث ایجاد فضای مناسب تجاری می‌شود. رییس سازمان توسعه تجارت گفت: با پاکستان موافقتنامه تجارت توجیهی امضا کرده‌ایم با سریلانکا و هند نیز روابط تجاری مناسبی داریم.

معاون وزیر بازرگانی گفت: در حال حاضر حجم صادرات با تکنولوژی بالا خیلی زیاد نیست و این در حالی است که سرعت درآمدزایی محصولات با تکنولوژی بالا خیلی بیشتر از صادرات محصولات خام است و دلیل آن این است که قیمت این کالاها مقرون به صرفه است، به طوری که با حجم صادرات پایین به لحاظ وزنی از افزایش صادرات به لحاظ ارزشی برخوردار می‌شویم بنابراین درآمدزایی آن در مقایسه با تکنولوژی‌های پایین و متوسط خیلی بالا است. وی افزود: ما در هر دو مقوله تجاری سازی و صادراتی‌سازی فناوری و نوآوری‌ها ضعیف هستیم که اگر در این دو حوزه خود را تقویت کنیم شاهد افزایش درآمد ارزی در حوزه صادرات غیرنفتی خواهیم بود.

غضنفری گفت: برندسازی این کمک را می‌کند تا به جای اینکه هزینه‌هایی برای محصولات بی‌نام و نشان صرف شود برندی بسازیم تا ضمن هزینه‌کردن در تبلیغات و بازاریابی به دنبال ثبات بازار در آن برند باشیم که این موضوع ارتباط مستقیم با بهره‌وری دارد.

وی با اشاره به بند ۲-۳۵ برنامه پنجم که درباره گسترش فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مرزی و سواحل جنوبی و جزایر با استفاده از ظرفیت‌های بازرگانی خارجی کشور است، اظهار داشت: طرح پایلوت قشم که سازمان توسعه تجارت دنبال می‌کند ارتباط زیادی با این بند از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه دارد، چرا که مناطق آزاد و سواحل جنوبی از نقاطی است که می‌تواند ظرفیت بازرگانی خارجی کشور در آن شکل بگیرد. وی با اشاره به افزایش تجارت در مقابل افزایش صادرات گفت: مناطق مرزی باید محل تجارت و محل بازرگانی خارجی باشد به طوری که کالاهای کشورهای CIS در مناطق مرزی فروخته شود یا کالایی از سایر کشورها خریده شود و به کشورهای CIS فروخته شود و ما وظیفه حمل داشته باشیم. وی افزود: تجربه امارات در مناطق آزاد که به دنبال افزایش تجارت است و به برکت پایلوت قشم خیلی از مناطق آزاد ما نیز به دنبال این هستند تا درس‌های آن را فرا بگیرند و مثل آن عمل ‌کنند.