واردات و صادرات «ایران کد» نمی‌خواهد

گروه بازرگانی- مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: آشنا نبودن صادرکنندگان و تجار با کارکردهای ایران کد و بارکدهای جهانی باعث بروز برخی مشکلات برای آنان شده است. احمد غلامزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقاداتی که از سوی برخی اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مبنی بر استفاده از ایران کد ابراز شده است، افزود: مساله اینجا است که بسیاری از افراد نمی‌دانند که ایران کد از ۲ بخش تشکیل شده است؛ بخش اول که هدف اصلی این نظام را تشکیل می‌دهد، کدملی کالا است که تمام کالاهای کشور باید آن‌را دریافت کنند و با این کد، کالاها در پورتال ملی کالا قابل مشاهده و رهگیری است،اما بخش دوم نمایشگر یا بارکد این کد ملی است. نحوه استفاده از این دو بخش برای فعالان مختلف اقتصادی کشور شامل تجار و تولیدکنندگان داخل کشور متفاوت است. تمام نظام‌های بارکدی جهان نیز از همین ۲ بخش تشکیل شده‌اند.

وی توضیح داد: بارکدهای متداول فعلی که روی کالاها نصب می‌شود و عمدتا در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای کاربرد دارند، بیانگر شماره جهانی اقلام تجاری یا اختصارا CTIN هستند، این نوع کدها یک شناسه جهانی برای کالا ایجاد می‌کند که عمدتا برای محاسبه سریع عملیات صندوق و دریافت وجه کالا هستند و کارکرد محدود و خاص خود را دارند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران همچنین از فعال شدن ایران‌کد در کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور خبر داد و گفت: در جلساتی که به این منظور برگزار شد، مقرر گردید از اول اردیبهشت ۸۸ کالاها با بارکد ایران کد در کلیه شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور مانند شهروند، رفاه، سپه و اتکا در کشور پذیرفته و عرضه شود.