واردات بنزین؛ واقعیت چیست؟

سید حمید حسینی *

این روزها آمار و ارقام متفاوتی درباره برداشت از حساب ذخیره ارزی و واردات بنزین توسط قوه مجریه و نمایندگان مجلس بیان می‌گردد که به هیچ وجه زیبنده نظام نیست و هیچ کس هم تلاشی جهت روشن نمودن افکار عمومی که سرمایه واقعی کشور هستند به عمل نمی‌آورد. به طور مثال در موضوع واردات بنزین گمرک در «آمار ۱۱ماهه واردات و صادرات» رقم ۲.۷۰۰میلیون دلاری را اعلام کرده، در حالی که وزارت نفت مدعی واردات ۷میلیارد دلار بنزین است و نمایندگان مجلس هم سرگردان بین آمار اعلام شده از سوی وزارت نفت، گمرک و ریاست‌جمهور می‌باشند، اما واقعیت چیست؟

از پاییز امسال که طرح مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شده برای بنزین وارداتی ضریب ۳۰درصد در نظر گرفته شده است و با توجه به اظهارات مکرر رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد مبنی بر تعویق اجرای مالیات بر ارزش افزوده برای کلیه بخش‌ها، شرکت نفت از ترخیص قطعی بنزین وارداتی خودداری کرده و محموله‌ها به صورت موقت وارد و در کشور به مصرف رسیده است، آمار گمرک بر مبنای میزان ترخیص قطعی است که رقم دومیلیارد و هفتصد میلیون دلار است و آمار اعلام شده وزارت نفت نیز صحیح است که رقمی حدود ۷میلیارد دلار بنزین خریداری و توزیع نموده است. بنابراین در صورتی که شرکت نفت اقدام به ترخیص قطعی محمولات وارداتی کند، این اختلاف حل می‌شود و موضوع برای مردم و نمایندگان شفاف خواهد شد.

هدفمند کردن یارانه‌ها؟

در صورت تصویب مبلغ بیست‌هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل واقعی شدن حامل‌های انرژی، قیمت فرآورده‌های نفتی چه خواهد شد؟

در صورتی که دولت و مجلس درصدد کسب این درآمد باشند، مجبور هستند قیمت نفت خام تحویل به پالایشگاه را از صفر به ۲۰دلار در هر بشکه افزایش دهند تا از محل فروش یک‌میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت خام دوازده هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود و با فروش روزانه چهارصد میلیون مترمکعب گاز طبیعی با قیمت متوسط ۶۰تومان برای هر مترمکعب حدود ۸۰۰۰میلیارد تومان مابه‌التفاوت دریافت گردد. در صورت تحقق یافتن این موضوع قیمت‌های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل، مازوت و نفت سفید به پنجاه درصد قیمت‌های بین‌المللی افزایش خواهد یافت. در این صورت قیمت بنزین حدود ۲۵۰تومان، گازوئیل ۲۰۰تومان و نفت سفید ۲۲۰تومان و مازوت یکصد تومان خواهد شد که قطعا دولت مجبور است گازوئیل، نفت سفید و مازوت را با قیمت نازل‌تری به فروش برساند. بنابراین باید بنزین را با قیمت ۴۰۰تومان عرضه نماید. ضروری است مجلس و دولت در جهت حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و بخش کشاورزی و حمل‌ونقل کشور اقدام شایسته به عمل آورند تا در جریان بحران مالی جهانی و رکود حاکم بر اقتصاد جهان و ایران، این بخش قدرت رقابت خود را بیش از این از دست ندهد.

*رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران