محدودیت‌زدایی از روابط اقتصادی

عکس: خبرگزاری فارس، علی شایگان نهاوندیان در دیدار با صدراعظم سابق آلمان خواستار شد

محدودیت‌زدایی از روابط اقتصادی

گروه بازرگانی- در دیدار رییس اتاق بازرگانی ایران با صدراعظم سابق آلمان، راهکارهای توسعه روابط در حوزه‌های انرژی، صنایع معدنی، حمل و نقل و خدمات مالی و بانکداری بررسی شد.

محمد نهاوندیان در حاشیه دیدار صدراعظم سابق آلمان با بازرگانان و اعضای شورای مشترک اتاق آلمان و ایران تصریح کرد: منافع اقتصادی آلمان در ایران برای این کشور غیر قابل چشم‌پوشی است و از سویی نیز نتایج تحریم‌ها نشان داد که هزینه‌های سیاسی و اقتصادی به طرفین تحمیل می‌شود، بنابراین در شرایط بحران اقتصادی که دولت‌ها بسته‌های تشویق و حمایت را در دستور کار قرار داده‌اند، قطعا هر بازاری هر چند هم کوچک غیرقابل صرف‌نظر است لذا کشوری نمی‌تواند از بخش‌ خصوصی خود بخواهد به دلیل مقاصد سایر دولت‌ها از بازاری‌ چشم پوشی کند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی توجه به عقلانیت در سطح جهانی بالا رفته و باید از این فرصت استفاده کنیم، افزود: این شرایط می‌طلبد که با منطق اقتصادی عمل کنیم بنابراین در روابط اقتصادی ایران و آلمان هم باید دو بخش را در کنار هم ولی جدا از هم مقایسه کنیم که شامل گذشته و سوابق روابط اقتصادی دوجانبه و از سویی نیز نقش آلمان در صنایع و تکنولوژی صنعت ایران است، بنابراین با توجه به نوسازی ماشین آلات و توسعه واحدها فرصت‌ مطلوبی برای آلمان ایجاد شده است اما به نظر می‌آید که پتانسیل‌های رو به آینده باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

نهاوندیان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشورمان در حوزه انرژی، به‌ویژه نفت و گاز و نیز صنایع معدنی را از فرصت‌های مورد توجه آلمان‌ها برشمرد و گفت: در شرایط بحرانی اقتصادی در جهان انتقال جدی فعالیت‌های اقتصادی به شرق در حال انجام است و قطعا قرن ۲۱، قرن انتقال اقتصاد به شرق است و چون ایران به عنوان مرکز ارتباط اروپا با شرق به شمار می‌رود از این جهت مورد توجه کشورهای اروپایی قرار گرفته است. وی با اشاره به سفر چند ماه گذشته هیات تجاری اتاق ایران به آلمان عنوان کرد: سفر صدراعظم سابق آلمان به ایران هم حلقه دیگری از رفت و آمدهای تجاری است، امیدواریم که با این سفر فصل جدید روابط اقتصادی میان ایران و اروپا آغاز شود.

نهاوندیان اظهار کرد: سفر صدراعظم سابق آلمان به عنوان مدیر اقتصادی مطرح و چهره‌ای بین‌المللی به کشورمان و ملاقات وی با مقامات اقتصادی و سیاسی به فضای حل اختلاف کمک خواهد کرد. به گفته نهاوندیان، نکته اصلی که در مسائل سیاسی از سوی شرودر مورد تاکید قرار گرفته است؛ این بوده که نوع گفتمان باید در فضای بین‌المللی تغییر یابد و به گفت‌وگوی برابر و عادلانه بازگردیم.

نهاوندیان همچنین در نشست مشترک با صدراعظم سابق آلمان که در حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی انجام گرفت به سابقه ۴۰ ساله روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: در طول این دوره تاریخی همه آنچه در حافظه تاریخی مردم ایران باقی مانده است؛ حسن نیت در روابط اقتصادی بوده اما در حال حاضر امید به آینده ما را گرد هم آورده است.

رییس اتاق ایران همچنین شرایط ناشی از بحران اقتصادی جهان را یادآوری و تاکید کرد: در چنین شرایطی به جای آنکه در فضای مناسبات اقتصادی از تحریم‌ها سخن بگوییم باید از رفع محدودیت‌ها حرف بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که اروپا به مساله امنیت انرژی می‌اندیشد و ایران نیز در این زمینه از پتانسیل بالایی برخوردار است زمینه برای رشد روابط اقتصادی و حل اختلافات فراهم شده است و ایران نقش محوری در ارتباط شرق با اروپا دارد.

به گفته نهاوندیان، یک جانبه‌گرایی رشد پایدار ایجاد نمی‌کند و باید با افزایش همکاری‌ها راه حل اقتصادی برنده ـ برنده را دنبال کرد.

صدر اعظم سابق آلمان نیز ایران را نقش‌آفرین‌ترین کشور در حفظ امنیت منطقه دانست و گفت: هیچ چالش بین‌المللی وجود ندارد که یک کشور قادر به حل کردن آن باشد و باید سیاست چندجانبه‌گرا برای حل مسائلی مانند امنیت انرژی، حفظ محیط‌زیست، مبارزه با فقر، جلوگیری از گرم شدن زمین و منع گسترش سلاح‌های کشتار‌جمعی اتخاذ کنیم.

صدراعظم سابق آلمان افزود: شانس رسیدن به این سیاست چندجانبه با رییس‌جمهور جدید آمریکا افزایش یافته است که نه تنها با جهان اسلام بلکه با همه جهان دست همکاری می‌دهد و سیاست‌هایش بر اساس احترام متقابل است و این فرصت خوبی برای ایران به شمار می‌آید.

وی تنها راه حل حفظ امنیت در خاورمیانه و رفع بحران بین اسرائیل و فلسطین را مذاکرات سیاسی دانست و ادامه داد: مذاکرات سیاسی، صلح پایدار در منطقه را تضمین می‌کند و ما احتیاج به یک راه حل مشترک در این‌باره داریم.

همچنین علیرضا شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان از رشد ۱۰‌درصدی تجارت ایران و آلمان در سال ۲۰۰۸ میلادی خبرداد و گفت: اگرچه غرب با افزایش فشارها و تحریم قصد داشت از روابط ایران با سایر کشورهای دنیا جلوگیری کند، اما روابط تجاری ایران و آلمان ۱۰‌درصد افزایش داشته است.