فراز و نشیب‌های  30 سال تجارت خارجی کشور

رییس کل گمرک با اشاره به اینکه صادرات کشورمان در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ رشد قابل‌توجهی کرده بود و از رقم یک میلیارد دلار نیز گذشته بود، گفت: با شروع جنگ تحمیلی و در سال ۱۳۶۰ این رقم به ۳۸۶ میلیون دلار کاهش یافت که تا سال ۱۳۶۵ روند نزولی صادرات همچنان ادامه داشت. اردشیر محمدی سپس از جهش صادراتی کشورمان از سال ۱۳۶۵ به بعد خبر داد و افزود: در سال ۱۳۶۵ صادرات کشورمان به یک میلیارد و دو میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۱۳۶۴ از نظر ارزش ۷۱/۷۱درصد رشد داشت.

محمدی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» افزود: سیر صعودی صادرات از سال ۱۳۶۵به بعد ادامه داشته است، به طوری که در سال ۱۳۸۴ برای نخستین بار صادرات کشورمان از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشت و در آن سال در مجموع ۱۰‌میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار انواع کالا به خارج از کشور صادر شد.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران سپس به حجم صادرات غیر نفتی طی برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و گفت: طی برنامه چهارم توسعه کشور و تا ۹ ماهه نخست سال جاری در مجموع ۵۹‌میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار انواع کالا صادر شده است که این میزان حاکی از افزایش ۹۰/۱۷۱درصدی صادرات غیرنفتی کشورمان نسبت به برنامه سوم توسعه است.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه روند روبه رشد تجارت خارجی و افزایش روز‌افزون آن طی سال‌های گذشته موجب شده تا قانون امور گمرکی مورد بازنگری قرار گیرد از پایان یافتن اصلاح قانون امور گمرگی خبر داد و گفت: این قانون که با هدف روان‌سازی رویه‌های گمرکی و کمک به رشد و توسعه تجارت خارجی بازنگری شده، به زودی برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

به گفته محمدی آمارهای گمرک نشان می‌دهد در ۱۰ ماه سال جاری تراز بازرگانی کشورمان با برخی کشورها از جمله تایوان، اندونزی، هنگ کنگ، عربستان سعودی، پاکستان، فیلیپین و ویتنام مثبت بوده است.