صادرات مبلمان؛ هر سال کمتر از پارسال

گروه بازرگانی- مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه مبلمان منزل و اداری با حضور معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، معاون امور استان‌های اتاق ایران، رییس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری و جمعی از صادرکنندگان و فعالان صنعت مبلمان برگزار شد. در ابتدای این مراسم دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان به تشریح برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی این اتحادیه به منظور افزایش صادرات مبلمان کشورمان پرداخت.رامین سمیع‌زاده گفت: کارگروه‌های مختلف این اتحادیه در سه حلقه زنجیره تامین اتحادیه جای گرفته‌اند که هرکدام از اتحادیه‌ها حرکت‌های کنسرسیومی خود را انجام داده‌اند و یکی از پروژه‌هایی که انجام شده است تحلیل بازارهای هدف صادراتی است که با شناسایی سایر رسته‌های صادرات آمار واردات و صادرات مبلمان تهیه شده و در مرحله ویرایش نهایی است. دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان با اشاره به اینکه بر مبنای مطالعات و نتایج حاصل از تحلیل بازارهای هدف از این پس حضور در نمایشگاه‌های خارجی و بازارهای هدف به‌طور جدی‌تر دنبال می‌شود، گفت: از بازخوردهای سال گذشته در سالن صادرات استفاده کردیم و امسال با ۶۰ شرکت‌کننده افزایش ۱۰۰درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم. در ادامه این مراسم معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت از صادرات ۱۱۶میلیارد دلاری مبلمان توسط ۵ کشور جهان خبر داد و گفت: صادرکنندگان عمده جهانی در سال ۲۰۰۸ چین، ایتالیا، هلند، آلمان و مکزیک بوده‌اند که بالغ بر ۱/۱۱۶میلیارد دلار مبلمان صادر کرده‌اند. کیومرث کرمانشاهی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار واحد تولیدی در صنعت مبلمان کشور فعال هستند که توانسته‌اند برای ۱۲۰هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنند. وی گفت: مزیت‌های ایران جهت حضور در بازار جهانی محصولات چوبی شامل انرژی ارزان، ارز‌بری پایین، نیروی کار ارزان، وجود ظرفیت خالی در واحدهای تولیدی و وجود بازارهای بزرگ همچون کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. وی افزود: ارزش دلاری صادرات مبلمان در سال ۸۳، ۸/۸میلیون دلار، در سال ۸۴، ۲/۱۲میلیون دلار، در سال ۸۵، ۷/۸میلیون دلار، در سال ۸۶، ۰۲/۷میلیون دلار و در ۸ ماه نخست سال ۸۷، ۴/۳میلیون دلار بوده است که عمدتا به کشورهای عراق، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکمنستان صادر شده است. معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: ارزش دلاری واردات مبلمان در سال ۸۶، ۸/۸۹میلیون دلار و در ۸ ماه اول سال جاری ۶/۷۰میلیون دلار بوده است که عمدتا از کشورهای ترکیه، چین، امارات، ژاپن و آلمان واردات صورت گرفته است.

وی افزود: دلایل واردات مبلمان شامل قیمت پایین، کیفیت مناسب، تغییر ساختار جمعیتی از روستایی به شهری، تغییر الگوی مصرف، روان شدن جریان واردات و عدم توجه تولیدکنندگان به نوآوری و طراحی‌های نو است. وی افزود: وارد کنندگان عمده جهانی در سال ۲۰۰۷ ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه و کانادا بوده‌اند که بالغ بر ۷/۱۲۴میلیارد دلار واردات داشته‌اند. معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: در بررسی کشورهای صادر کننده و وارد کننده نام برخی از کشورها در هر دو گروه دیده می‌شود که ناشی از صدور محصولات در یک سبک و وارد کردن سبک دیگری از محصولات است. به گفته وی، اهم مشکلات بخش تولید و صادرات شامل مشکل نقدینگی و سرمایه‌ در گردش، تامین مواد اولیه، فرسودگی ماشین‌آلات، عدم تناسب سطح کیفی نیروهای انسانی، عدم سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات، جای خالی بخش کنترل کیفیت، واردات بی‌رویه و فقدان دانش و بینش صادراتی است. کرمانشاهی گفت: حمایت‌های موجود در راستای توسعه صادرات شامل معافیت صادرات از پرداخت مالیات، برقراری حداکثر ضریب حمایت از صادرات و دایر کردن برخی خطوط منظم کشتیرانی در خلیج فارس و دریای خزر است. در حاشیه این مراسم نیز رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حفظ بازار صادراتی کشور خبر داد.

اسدالله عسگر اولادی در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص سیاست‌های صادراتی در شرایط بحران اظهار داشت: ما باید در برهه بحران اقتصادی جهانی کارآفرینان را کمک کنیم تا از بحران فرصت بسازند؛ چرا که ما ناچار هستیم که از بحران فرصت بسازیم. وی افزود: برای ساختن فرصت در شرایط بحران باید ابداع و خلاقیت جزو اهداف اصلی کارآفرینان ما باشد و از طرف دیگر در حالی که در تمام دنیا دولت‌ها از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت می‌کنند ما از دولت خواستاریم با تزریق کمک‌های مالی در بدنه اقتصادی، تمدید وام‌ها و تسهیلات جدید آثار منفی و هزینه‌های صادرات را کاهش دهند.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: امیدوارم تا کمتر از ۶ ماه از بحران عبور کنیم تا بتوانیم با کیفیت بالاتر و قیمت‌های رقابتی بازارهای صادراتی را حفظ کنیم.

وی در خصوص اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و موقعیت صادرات اظهار داشت: آثار منفی تورمی در طرح هدفمند شدن یارانه‌ها به صادرات لطمه می‌زند، بایستی صادرات به نوع دیگری مورد تشویق قرار گیرد تا قیمت تمام شده صادرات که ممکن است باعث کاهش رقابت‌ها شود، به نوع دیگر جبران شود.

عسگر اولادی گفت: پس از تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در سمیناری که با صادرکنندگان خواهیم داشت، راهکارهای مبارزه با تورم احتمالی طرح هدفمند شدن یارانه‌ها را بررسی می‌کنیم.

همچنین معاون امور استان‌های اتاق ایران گفت: توجه به بخش خصوصی می‌تواند تورم طرح تحول و هدفمند شدن یارانه‌ها را خنثی ‌کند. علی عبدالهیان اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش خصوصی در حال رشد است، برای ایفای وظایفی که در اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، نیاز به آرایش مناسب تشکل‌ها داریم. وی با بیان اینکه آرایش تشکل‌ها در بعد اجرایی با خوشه‌های صادراتی اجرا می‌شود، گفت: ساماندهی تشکل‌ها یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به اقتصاد ملی و مبارزه با تحریم‌ها و بحران‌های جهانی است.