بهار واردات در زمستان تولید

گروه بازرگانی- هیات دولت همچون سال‌های گذشته تعرفه واردات سیب و پرتقال را با «هدف تنظیم بازار شب عید» به صفر رساند. دولت در شرایطی مسیر واردات سیب و مرکبات را هموار کرده است که گفته می‌شود بخش عمده‌ای از محصولات تولید داخل روی دست باغداران مانده و حتی چند هفته پیش میادین شهرداری از توزیع مرکبات خارجی منع شدند، پس از اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی به واردات بی‌رویه میوه، دولت وارد عمل شد و از شورای اصناف خواست تا دستور ممنوعیت واردات میوه را صادر کند. این دستور در تاریخ ۶/۱۱/۸۷ از سوی رییس شورای اصناف کشور صادر شد و در پی آن شورای اصناف کشور به واحدهای صنفی اعلام کرد که دیگر میوه وارد نکنند.

به گفته رییس شورای اصناف به‌رغم وجود میوه کافی در کشور، طی ماه‌های گذشته مقادیر زیادی میوه به کشور وارد شده است و این در حالی است که یکی از مسائل مطروحه در خصوص میوه‌های وارداتی قیمت آنها است.

رییس شورای اصناف کشور دلیل اصلی این دستور را چنین عنوان کرده بود: پس از فروش میوه‌های وارداتی در بازار به دلیل عدم استقبال برای واردات میوه حجم میوه‌های وارداتی در بازار به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

اما درست یک روز پس از انتشار این خبر، بنا به اظهارات رییس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری، این سازمان از ورود ۵۷ هزار تن مرکبات باقی مانده از خرید سال گذشته که در سردخانه‌ها ذخیره شده بود ممانعت کرد.

حسین صفایی در گفت‌وگو با سایت خبری «ایلنا» در این خصوص گفته بود: طبق اطلاعاتی که به دست آمده در سال جاری بیش از ۶۸ هزار تن پرتقال وارد کشور شده که تنها حدود ۱۰ هزار تن آن مربوط به خرید امسال است.

وی در این باره گفته است که توزیع ۵۷ هزار تن مرکبات باقی مانده از خرید سال گذشته که حدود ۸ ماه در سردخانه‌ها مانده بود، پیشنهاد وزارت بازرگانی بود که ما این پیشنهاد را رد کردیم!

در پی این رویدادها نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه خواستار اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای برای واردات میوه شد و اعلام کرد که به‌رغم دستورات و تاکیدات هنوز عده‌ای اقدام به واردات میوه می‌کنند.

وی با ابراز نگرانی از اینکه هنوز برخی از میادین اقدام به فروش میوه‌های وارداتی می‌کنند، ابراز کرده بود: برای جلوگیری از واردات میوه در سال جاری دولت باید سیاست‌های تعرفه‌ای خاصی را اعمال کند. به عنوان مثال تعرفه ۱۵ درصدی واردات پرتقال ثابت بماند و همچون سال گذشته کاهش نیابد. مع‌الوصف دولت تعرفه واردات میوه را صفر کرد و با این اقدام راه ورود سیل‌آسای میوه را به داخل کشور گشود. به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات دولت می‌خواهد بازار میوه را گرم و مصرف‌کنندگان را راضی نگه دارد.

***

محسن معظمی گودرزی: اگر به راستی ایران چهارمین کشور تولیدکننده مرکبات (با حجم تولید ۲۷.۳۴۰.۰۰۰ تن سیب و ۴.۴۲۵.۰۰۰ تن مرکبات) است چرا تعرفه‌های وارداتی میوه صفر شده است؟

آیا به واسطه صفر کردن تعرفه‌ها در کار تولیدکنندگانی که براساس محاسباتی وارد کار بازار تولید شده‌اند ناهماهنگی‌های اساسی ایجاد نمی‌شود؟

نورانی، رییس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان گل و میوه در این باره معتقد است: زمانی که با تحمل شرایط سختی مانند خشکسالی و نابسامانی‌های احتمالی و... باغداران توانسته‌اند به صورت قابل قبولی میوه و مرکبات را تولید کنند صفر کردن تعرفه واردات مشکلی را نمی‌تواند حل کند.

اگر در چنین شرایطی تعرفه واردات بالا بماند و این امکان به باغداران داده شود تا میوه‌های تولیدی را با حاشیه امنیت بیشتر و بهتری به بازار عرضه کنند در آینده، بازار سالم‌تری به وجود می‌آید، وی در مورد تعرفه‌ها نیز می‌گوید: اگر بنابر هر دلیلی نتوان میوه کافی و لازم را تولید کرد با کم کردن تعرفه و ورود میوه‌های خارجی می‌توان کمبود را تا حد قابل قبولی جبران کرد.

رییس این اتحادیه می‌گوید: واردات در دنیا بر اساس اصولی تنظیم شده است که همواره منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود. ما هم از این اصل مستثنا نیستیم با توجه به اینکه در آستانه ورود به «WTO» هستیم باید بررسی‌های دقیقی داشته باشیم.

مهدی‌زاده از اعضای اتحادیه گل و میوه می‌گوید: در صورتی که صفر شدن تعرفه واردات ادامه یابد محصولات داخلی مانند مرکبات، سیب، انگور، به و انار از دور خارج می‌شود.

در ادامه نورانی می‌گوید: امسال وضعیت تولید کیوی ما بسیار عالی است و پیش‌بینی ما این است که از مرز ۱۵۰هزار تن نیز خواهد گذشت.

رییس اتحادیه گل و میوه امیدوار است که بازارهای روسیه و ترکیه باز شود تا بتوان بخش اعظمی از تولید داخلی صادر شود. پیشنهاد نورانی درباره ورود به این بازارها این است که وزارت امور خارجه با ترکیه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کند که در ازای واردات پرتقال یا مرکبات ترکیه، کیوی ایرانی به آن کشور صادر شود. چرا که این فرایند کمک بزرگی به تولیدکننده این محصول خواهد بود.

به هر حال تولیدکنندگان میوه از امروز سر در گریبان خود فرو خواهند برد. از سوی دیگر هزاران تن میوه سال گذشته وارد شده و در انبارها نگهداری می‌شود. آیا بیم آن نمی‌رود

که میوه‌های فاسد در تاریخ مصرف گذشته نیز در قالب واردات جدید عرضه شود؟