گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی گفت: به علت حمایت تعرفه‌ای‌، برخی علاقه‌مند به کاهش قیمت نیستند، اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف شده است بر تعدیل قیمت اجناس در بازار داخلی متناسب با کاهش جهانی نظارت کند. مسعود میرکاظمی یک روز پس از آن که فرمان کاهش قیمت‌ها را صادر کرد، در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان این که فضای کسب‌وکار در ایران ۱۰۰‌درصد رقابتی نیست، افزود: ‌با توجه به اینکه میانگین تعرفه‌ها در ایران از ۱۷۰ کشور بالاتر است‌، به راحتی انحصار مقطعی ایجاد می‌شود.

به گفته میرکاظمی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است ابتدا از طریق مذاکره واردکنندگان را ترغیب به کاهش قیمت کند و در ادامه برخورد قانونی شود.

میرکاظمی در خصوص ادعای برخی تولیدکنندگان داخلی که گفته‌اند مواد اولیه خود را از قبل خرید و ذخیره کرده‌اند و امکان کاهش قیمت ندارند‌، گفت‌: ای کاش هنگام افزایش قیمت‌های جهانی نیز به آن عمل می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد‌: برخی هنگام افزایش نرخ‌های جهانی‌، قیمت کالای خود را به سرعت افزایش می‌دهند و البته برخی هم متناسب با کاهش قیمت‌ها قیمت اجناس خود را کاهش داده‌اند. میرکاظمی با اشاره به اینکه تجارت هم با کاهش و هم با افزایش قیمت روبه‌رو است‌،گفت‌: باید حقوق مصرف‌کنندگان رعایت شود.

از سوی دیگر شورای اصناف کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از مجامع امور صنفی، اتحادیه‌ها و اصناف کشور درخواست کرد قیمت کالا و خدمات خود را کاهش دهند.

در بخشی از اطلاعیه شورای اصناف کشور آمده است:

بدیهی است اتحادیه‌های صنفی باید با هماهنگی مجامع امور صنفی و کمیسیون‌های نظارت شهرستان‌ها میزان کاهش قیمت کالا و خدمات تصویبی خود را تعیین و جهت اجرا به واحدهای صنفی ابلاغ کنند. همچنین بازرسان و ناظران واحدهای بازرسی و نظارت اصناف باید ناظر کاهش قیمت کالا و خدمات واحدهای صنفی باشند.