بحران مالی جهانی؛ فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

گروه بازرگانی- نشست نوزدهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در غیبت رییس برگزار شد. غیبت رییس اتاق تهران به دلیل این که بر صندلی همیشگی‌اش معاون وزیر بازرگانی تکیه زده بود، به خوبی به چشم می‌خورد. به حاشیه رفتن‌ها و اتلاف وقت بر سر موضوعاتی که طرح آن تناسبی با این نشست نداشت نیز عارضه‌ای بود که از اهمیت این نشست می‌کاست. به عنوان مثال طرح موضوع جایگزینی ایمیل به جای فکس برای دعوت از هیات نمایندگان و مصوب شدن آن از جمله این موارد بود. این موضوع بیش از ۱۵ دقیقه، وقت این جلسه یک ساعت و نیمه را هدر داد.

رفع مشکل صادرات سیمان تا ۲ روز آینده

در ابتدای این نشست معاون وزیر بازرگانی در خصوص اهمیت تدوین برنامه پنجم سخن گفت. «محمد صادق مفتح»، با اشاره به این که هم اکنون در مرحله تاریخی تدوین برنامه پنجم توسعه هستیم، اظهار داشت: برنامه چهارم نقاط قوتی داشت که در بسیاری از موارد کارگشا بود؛ چرا که نقطه شروع این حرکت و قوت را می‌توان در تکیه بر اقتصاد آزاد در این برنامه مشاهده کرد.

وی با بیان این که عدم ممنوعیت واردات و صادرات از جمله نقاط قوت برنامه چهارم بود، گفت: در برنامه پنجم چنانچه محور بازرگانی کشور براساس به کارگیری NGO ها باشد به طور حتم می‌تواند تحول کیفی را در اقتصاد ایجاد کند. وی با اشاره به بحث بحران مالی جهانی که هم اکنون دامن‌گیر بسیاری از کشورها شده است، گفت: پیش آمدن این بحران به عنوان یک فرصت و از سویی تهدید مطرح است؛ چرا که می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به این که چنانچه فضا را در این پروسه زمانی برای انتقال سرمایه‌های خارجی باز کنیم می‌توانیم شاهد رشد سرمایه‌گذاری در کشور باشیم، گفت: اعضای اتاق می توانند در این راستا از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم بعد از مدتی دنیا خود را با بحران اقتصادی فعلی وفق خواهد داد و ما نباید از فرصت طلایی پیش آمده برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی غافل شویم. مفتح با اشاره به این که در دو ماه گذشته کارگروه مشترک وزارت بازرگانی کنفدراسیون صنعت و اتاق تهران تشکیل شده است، گفت: در این کارگروه نقاط آسیب پذیر صنعت شناسایی و طرح تحول اقتصادی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا فارغ از بحث‌های هیجانی بخش خصوصی و دولت بتوانند همکاری‌های لازم را با یکدیگر انجام دهند. وی همچنین در خصوص صادرات سیمان گفت: طی دو تا سه روز آینده مشکل صادرات کلینکر و سیمان را بر طرف می‌کنیم.

اما در ادامه سخنان مفتح، تقی بهرامی نوشهر، عضو هیات‌ نمایندگان اتاق تهران خطاب به او درخصوص تشویق سرمایه‌گذاران خارجی گفت: متاسفانه به دلیل بحران مالی جهانی پروژه‌های عمرانی کوچک و بزرگ به حالت تعطیلی و نیمه‌تعطیلی هم درآمده است و انبارهای فولادسازان جهان و ایران مملو از فولادها است و اینها در شرایطی است که در کشور، ۹میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد.

تقی بهرامی نوشهر گفت: آقای مفتح! در چنین شرایطی چرا باید واردات انجام شود و شما می‌فرمایید ما اعضای اتاق برویم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم ولی وقتی من به عنوان یک تولیدکننده متضرر می‌شوم چطور یک سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنم؛ وقتی، بستر مناسب برای جذب سرمایه خارجی نداریم چه توضیحی باید به سرمایه‌گذار بدهیم. علاوه‌ بر این، ایران نیاز به سرمایه‌گذار خارجی ندارد. ایرانی‌ها به اندازه کافی پول دارند ولی باید امکان سودبری برای بخش خصوصی را فراهم کنید و بدانید اگر بخش خصوصی به سود برسد. سرمایه‌گذار خارجی خود به ایران می‌آید. من از شما یک سوال دارم آیا ما خطا کردیم که آمدیم در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کردیم؟

فرهاد فزونی عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست با اشاره به قانون ۱۴۰ کیلومتری اتاق که ۵۰ سال پیش تصویب شده است، گفت: کارخانجات و معادن باید کارت بازرگانی خود را از اتاق قزوین دریافت کنند و از آنجا که ما در تهران معدن و کارخانه نداریم، اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن تبدیل به اتاق بازرگانی می‌شود و عملا صنایع‌ومعادن جایگاه خود را در اتاق تهران از دست می‌دهد که این لزوم تغییر قانون اتاق ایران را بیش از پیش محسوس می‌کند.

وی افزود: در صورتی که مطابق قانون باید کارت بازرگانی از محلی که دفتر مرکزی شرکت وجود دارد دریافت شود. فزونی ادامه داد: کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند اتاق تهران را تضعیف کنند سخت در اشتباه هستند، چراکه ما این اتاق را به سادگی احیا نکرده‌ایم.

محسن بهرامی ارض‌اقدس نیز سخنران دیگر این نشست بود. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت قصد اجرای طرح تحول را دارد، افزود: پایش واردات و صادرات کشور طی ۸ ماه گذشته نشان می‌دهد که ۳۹میلیارد دلار واردات داشتیم و این نشان از متوسط هر تن یک‌هزار و ۴۰۰دلار است. وی افزود: صادرات ۱۶میلیارد دلاری با احتساب میعانات گازی نیز به معنی متوسط هر تن ۵۹۶دلار است.

بهرامی ارض‌اقدس افزود: همچنین آمار نشان می‌دهد که بیش از ۵۰درصد صادرات، به ۵ کشور و بیش از ۵۰درصد مبادلات با ۷ کشور جهان است. وی در ادامه هشدار داد: این تعداد معدود کشورهای طرف مبادله تجاری زنگ خطری است که مبادلات تجاری کشور را محدود می‌کند. وی در پایان به ارائه گزارش عملکرد ۸ماهه کمیسیون بازرگانی اتاق تهران پرداخت.