معتقد به کاهش حجم صادرات نیستیم

وزیر بازرگانی درباره تهیه بسته حمایتی برای صادرات و کاهش تاثیرات منفی بحران‌های مالی جهانی بر حجم تجارت کشور عنوان کرد: کارگروهی که برای این منظور تشکیل شده است در حال بررسی زوایای مختلف موضوع بحران‌های مالی است و طبق جمع‌‌بندی‌های انجام شده، همه بخش‌های دولتی باید به سهم خود اقداماتی را در این جهت انجام دهند. سید مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بیشترین تاثیر بحران مالی بر درآمدهای نفتی بوده و با توجه به اینکه عمده نیازهای کشور در داخل تولید می‌شود و به نسبت سایر کشورها حجم واردات کمتری داریم، معتقدم مصرف داخل با مشکل چندانی مواجه نمی‌شود.

میرکاظمی تاکید کرد: وزارت بازرگانی در تلاش است تا با ارائه راهکارهایی اثرات بحران اخیر را در رشد صادرات کاهش دهد و از سوی دیگر در حوزه بازرگانی داخلی نیز به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از کاهش تولید است.

وی ادامه داد: در بخش بازرگانی داخلی و خارجی در حال بررسی آستانه تحمل گروه‌های کالایی از جمله مواد کانی و معدنی مثل آلومینیوم، مس و فولاد هستیم و پس از ارزیابی مشکلات و اطلاع از اینکه در چه حالتی حاشیه سود را از دست می‌دهند، اقدامات حمایتی را ترتیب خواهیم داد، اما تا زمانی که حاشیه سود را از دست ندهند جای نگرانی نیست.

وزیر بازرگانی گفت: چنانچه صادرات یا تولید داخل به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی آسیب ببیند حتما باید حمایت‌های تعرفه‌ای و تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید و صادرات پیش‌بینی و اجرا شوند.

وی درباره احتمال کاهش حجم تجارت در اثر بحران‌های اخیر نیز گفت: معتقد به کاهش حجم تجارت نیستم، چرا که گزارش‌های ماه‌های اخیر حاکی از رشد ۳۵‌درصدی ارزش صادرات غیر نفتی است، چرا که در بسیاری از کالاها هنوز قیمت‌های جهانی کاهش نیافته است.

به گفته وی کاهش قیمت مواد اولیه وارداتی موجب رقابتی شدن تولیدات داخل شده و کاهش قیمت مواد شیمیایی در بازار نیز تاثیر خواهد داشت.

میرکاظمی افزود: در حال حاضر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف به بررسی اثرات تعدیل قیمت‌ها در بازار شده و حتی با شرکت‌هایی که به کاهش قیمت اقدام نکنند برخورد جدی می‌کند، چرا که وقتی قیمت مواد اولیه کاهش می‌یابد باید قیمت مصرف کننده نیز تعدیل شود.