صادرات مستقیم آبزیان ایران به اروپا

مرگ ماهی‌ها در ساحل بندرعباس- عکس: ایسنا

گروه بازرگانی - مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد از صادرات مستقیم آبزیان ایران به کشورهای اروپایی از طریق بازار مرکا مادرید اسپانیا خبر داد. به گفته بهروز کاکاوند برای نخستین‌بار مدیران مرکا مادرید، بزرگ‌ترین بازار عرضه آبزیان به اروپا در نشستی با مدیران این صندوق، مدیران سازمان توسعه تجارت ایران و مدیران شیلات کشور موضوع صادرات مستقیم آبزیان ایران به اسپانیا را بررسی می‌کنند.

کاکاوند افزود: همچنین مدیران شیلات اسپانیا توافق کرده‌اند که روزی به نام روز ملی شیلات ایران را در اسپانیا نام‌گذاری کنند.

وی از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان و ماهیگیری ایران خبر داد و افزود: در حاشیه این نمایشگاه فضاهای مناسبی تعریف شده است که در آن مهمانان‌ خارجی بتوانند به طور مستقیم و بدون واسطه با تولیدکننده‌های ایرانی مذاکره کنند.همچنین در این نمایشگاه برای نخستین‌بار محصولات ایرانی بدون واسطه به مشتریان خارجی فروخته خواهد شد و ما امیدواریم در راستای عرضه بدون واسطه محصولات دریایی ایرانی دولتمردان نیز به فکر صدور مجوزهای لازم بیافتند.

کاکاوند در ادامه درخصوص نمایشگاه بین‌المللی شیلات آبزیان و ماهیگیری به ارائه توضیحاتی پرداخت. وی دلیل برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش را جذابیت‌های توریستی، اکوسیستم طبیعی و حضور مستقیم سرمایه‌گذاران خارجی دانست و گفت: علاوه‌بر این در سراسر دنیا استاندارد برگزاری چنین نمایشگاهی در نوار ساحلی است.

وی همچنین تثبیت برگزاری این نمایشگاه در تقویم بین‌المللی را حائز اهمیت خواند.

به گفته مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان در حاشیه این نمایشگاه، سمینار تخصصی احیای مرجان‌های کیش، تکنولوژی نانو و کاربرد آن در صنایع شیلات و نخستین برند حلال برگزار می‌شود.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده پس از برگزاری سمینار برند حلال در سال‌های بعد نمایشگاه این برند نیز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای فرانسه، آلمان، امارات، اندونزی، مالزی، چین، تایلند، برونئی، کانادا، آمریکا، انگلیس، فیلیپین، سنگاپور و استرالیا با برند حلال تجارت گسترده‌ای را انجام می‌دهند.در کل جهان حدود ۷/۱میلیارد مسلمان زندگی می‌کنند که گردش مالی حلال دراین کشورها حدود ۱۵۰میلیارد یورو است.

کاکاوند افزود: با توجه به اینکه ایران با تولید ۱۰۰درصد محصولات حلال می‌تواند جایگاه مناسبی را در بازار حلال داشته باشد، این سمینار در واقع فرصت‌سازی برای تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان است.

وی زمینه‌های مشارکت برند حلال را غذا، مواد خوراکی و نوشیدنی حلال، محصولات و خدمات غیرنظامی، لوازم آرایشی و عطریات و لوازم بهداشتی، سرمایه‌گذاری و بانکداری حلال و بدون ربا، سازمان‌ها و انجمن‌های دولتی، بیمه و مراکز صدور مجوز حلال و مراکز تحقیقات غذایی و تشکل‌های بخش خصوصی، ماشین‌آلات و ابزار بسته‌بندی غذا، مرکز نگهداری و سردخانه‌های غذایی و پوشاک حلال اعلام کرد.

کاکاوند در ادامه با ابراز تاسف از این که ایران بخشی از بازارهای اروپا را از دست داده است، گفت: امسال با حضور کشورهای مسلمان حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای مسلمان مصر و مالزی امیدواریم بتوانیم وارد بازار کشورهای مسلمان شویم. کاکاوند اظهار داشت: در حال حاضر ایران توانسته است در بازارهای عراق سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشد و همچنین ایران صادرکننده تکنولوژی پرورش ماهیان مختلف به افغانستان است. وی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه پرورش ماهیان خاویاری را ضروری دانست و گفت: این فرآیند بحران انتقال را تا حدود زیادی مرتفع خواهد کرد. به این ترتیب بخش‌خصوصی نه تنها فشار وام بانکی را متحمل نمی‌شود، بلکه بازار خارجی را به دست می‌آورد.

وی گفت: محور اصلی نمایشگاه امسال نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، زیرا نمی‌خواهیم سنتی و نمایشی کار کنیم.

کاکاوند با انتقاد از وضعیت بسته‌بندی و فرآوری ایران که منجر به صادرات مجدد محصولات ایرانی با برند اروپایی در کشورهای دیگر می‌شود، گفت: امروز میگوی ایرانی به نام میگوی اسپانیا به اروپا می‌رود و این جای تاسف دارد. زعفران ایرانی نیز به این سرنوشت دچار شده است، وی در ادامه افزود: این قبیل محصولات ایرانی با قیمت‌های چند برابر دوباره به منطقه خاورمیانه و حتی کشورهای همسایه باز می‌گردد.

کاکاوند سپس توضیحاتی در خصوص جشنواره غذاهای دریایی داد و گفت: در حاشیه این نمایشگاه پس از آموزش سه روزه غذاهای دریایی، جشنواره این نوع غذاها برگزار می‌شود. وی در پایان خواستار همکاری وزارت بازرگانی و دیگر وزارتخانه‌های مربوطه جهت همکاری با بخش‌خصوصی شد و گفت: در پی تلاش‌های انجام شده اسپانیا حاضر است که ۶درصد تبلیغات آبزیان ایرانی را پوشش دهد، بنابراین بخش‌خصوصی ایران خواهان همکاری جدی دولت در این خصوص است.