رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از ارسال نامه‌ای به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری درباره تدوین برنامه پنجم توسعه خبرداد. محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با «مهر» در خصوص عملکرد کارگروه تدوین برنامه پنجم توسعه در پارلمان بخش خصوصی گفت: یکی از کمیسیون‌های ۱۵ گانه تخصصی که در دوره جدید فعالیت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران شروع به کار کرد، کمیسیون اقتصاد کلان اتاق است که مطالعه خوبی در رابطه با محورهای اصلی برنامه پنجم توسعه انجام داده است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به آماده شدن گزارش این کمیسیون درباره کلیات برنامه پنجم توسعه افزود: بخش خصوصی آمادگی حضور در جلسات تصمیم‌گیری در خصوص روند تدوین برنامه پنجم توسعه را دارد که این موضوع در قالب نامه‌ای به اطلاع امیر منظور برقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری رسیده است.

وی تصریح کرد: قطعا نمایندگان پارلمان بخش خصوصی در جلسات کمیسیون‌های تخصصی کارگروه تدوین برنامه پنجم توسعه نیز حضور فعال خواهند داشت.

به گفته نهاوندیان، گزارشی که هم اکنون از سوی اتاق بازرگانی تدوین شده به بررسی کلیات برنامه پرداخته و به صورت تک‌تک و جداگانه بخش‌های تخصصی این برنامه را نیز بررسی کرده است. در این راستا پیشنهادهای مشخص اتاق بازرگانی به کمیسیون‌های تخصصی کارگروه تدوین برنامه پنجم توسعه ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر سید محمدقاسم حسینی، معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از پایان کار تدوین برنامه پنجم قبل از پایان سال جاری در دولت و ارائه آن به مجلس خبر داده است.

وی با اعلام این مطلب که شاه بیت سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم، اصل ۴۴ قانون اساسی است، تصریح کرده است: دولت ضمن اینکه در برنامه پنجم توجه خاصی به سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی دارد، بحث طرح تحول اقتصادی را که اکنون توسط رییس جمهوری در حال اجرا است، مبنای کار در تدوین برنامه پنجم قرار خواهد داد.

گفته می‌شود دولت حدود ۷۶ بسته اجرایی مرتبط با برنامه پنجم تدوین کرده است. استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های قانون اساسی، اصالت کارآمدی، فرهنگی اصیل اسلامی- ایرانی، حرکت هماهنگ به سوی چشم انداز ۱۴۰۴، تحول سازمانی و اصلاحی روندهای اجرایی، پیشرفت علمی و فرهنگی کشور در تمام زمینه‌ها، اصلاح نظام پولی و مالی کشور و رفع کامل نیازهای ضروری جوانان از نظر اشتغال، مسکن و ازدواج از مهم‌ترین محورهای برنامه ۵ ساله پنجم است.