موزه‌ای برای مبل

شرح عکس: صندلی میس واندر روهه، معمار بزرگ که در موزه شیکاگو نگهداری می‌شود.

گروه بازرگانی - صنعت مبلمان و دکوراسیون از جمله صنایع ظریف، زیبا، هنری و جذاب است که طرفداران بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد. کارشناسان معتقدند این صنعت دارای ظرفیت اقتصادی بالایی است که تاکنون کمتر موردتوجه قرار گرفته است. از نظر آنان در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی برای رشد و توسعه بخش مبلمان و معماری داخلی صورت گیرد بالغ‌بر ۱۰درصد اشتغال کشور از این طریق تامین می‌شود. در تیرماه گذشته نخستین کنفرانس تجارت جهانی مبلمان، معماری داخلی و گردشگری با حضور مسوولان و صاحبنظران داخلی و خارجی به همت انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران برگزار شد. در این کنفرانس حاضران به بررسی موضوعات مختلفی در زمینه صنعت مبلمان پرداختند که در نوع خود حاوی دستاوردهای مهمی برای این صنعت بود.

در پی برپایی این کنفرانس ایده جدیدی از سوی مهندس علی انصاری رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران برای ایجاد موزه ملی مبل در کشور مطرح شد که خبر آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

انصاری که تفکر راه‌اندازی شهرک صنعتی ویژه مبلمان از آن او است و طی سال‌های اخیر زحمات زیادی برای رشد و توسعه این صنعت کشیده است به نکات جالب توجهی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه دنیای اقتصاد اشاره کرده که در ادامه می‌آید:

***

آقای انصاری لطفا در خصوص طرح راه‌اندازی موزه مبل که برای اولین بار در کشور تاسیس می‌شود، توضیح دهید؟

همان طور که می دانید پس از برگزاری موفق نخستین کنفرانس بین‌ا لمللی تجارت جهانی مبلمان، دکوراسیون داخلی و گردشگری که در تیرماه گذشته انجام شد و مورد استقبال بی‌نظیر دست‌ اندر کاران، مسوولان و مصرف‌کنندگان در سراسر کشور قرار گرفت که شورای برنامه‌ریزی انجمن صنفی تصمیم گرفت برنامه‌های جدیدی را به برنامه‌های قبلی خود به منظور پاسخگویی به نیاز زاید‌الوصفی که ایجاد شده بود اضافه کند که از جمله این استراتژی‌ها تاکید بر اجرای موضوعات فرهنگی و هنری در راستای فعالیت‌های انجمن بود. به همین منظور با توجه به جایگاه و سابقه طولانی کشورمان در حوزه صنایع دستی و بالاخص تاثیر رشته‌های مختلف هنری در صنعت مبلمان بر آن شدیم تا با راه‌اندازی مکانی به عنوان موزه مبل کشور آثار به جا مانده از گذشتگان دور تا به امروز را که حاصل دست‌رنج هنرمندان ایران باستان و سرافراز است در یک مکان مناسب جمع‌آوری کرده و به نمایش بگذاریم فکر می‌کنید این موزه چه کارکردی می‌تواند داشته باشد؟

خوشبختانه در گذشته صنعت مبل در کشور ما جایگاه مناسبی داشته است. ما برای نشان دادن این جایگاه در عرصه بین‌المللی نیاز به انجام کارهای متعددی داریم. یکی از این اقدامات می‌تواند ایجاد موزه مبل باشد. در کشور ما استادان و خبرگانی وجود داشته‌اند که این اشخاص در کار خود صاحب سبک بوده‌اند. بررسی‌های انجام شده به ما نشان می‌دهد برخی از آثار ایشان دارای ارزش هنری بالایی است. بنابرین فکر می‌کنم ما در قبال حفظ این آثار و جلوگیری از تخریب آنها مسوولیت اجتماعی و فرهنگی داریم. از طرفی در سال‌های گذشته شخصیت‌های بزرگ علمی، ادبی، سیاسی و مذهبی در کشور وجود داشته‌اند که از این آثار استفاده می‌کرده‌اند که این موضوع نیز به لحاظ تاریخی و شخصیت‌شناسی دارای اهمیت بسزایی است. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت چند هدف عمده از این حرکت در نظر داریم.اول جمع‌آوری آثار متنوع در یک مکان مشخص و حفظ و حراست از آنها، این کار هزینه بالایی دارد. نیاز به یک هیات امنا دارد. تشکیلات اداری مستقل می‌طلبد، جا و مکان مناسب برای استقرار اشیاء می‌خواهد و نیازمند بودجه کافی، پرسنل آموزش دیده و شرایط نگهداری مطابق با استانداردهای جهانی است.بنابرین پرواضح است که با این هزینه بالا انتظار کمک و مساعدت از طرف مسوولان امر در این مقوله‌ها به جایی نمی‌رسد و لازم است این قبیل کارها در قالب تشکل‌های غیردولتی نظیر انجمن صنفی مبل ساماندهی شود. دوم؛ موزه‌ها محل نمایش و عرضه این آثار برای بازدید علاقمندان است که توسعه گردشگری داخلی و خارجی را به همراه دارد. اما کارکرد سوم که به نظرم از همه مهم‌تر است کارکرد مطالعاتی و پژوهشی آن است. من فکر می‌کنم با راه‌اندازی این مرکز یک مجموعه بسیار غنی از آثار دست‌ساز هنرمندان کشور به صورت شناسنامه‌دار دایر می‌شود که محققان داخلی و خارجی می‌توانند با دسترسی به آن، پژوهش‌های جالبی را به جامعه عرضه کنند.

فکر می‌کنید این مطالعات در چه زمینه‌هایی می‌تواند باشد؟

می‌دانید، صنعت مبلمان تلفیقی است از رشته‌های متنوع هنری نظیر منبت، معرق، نقاشی، پارچه بافی، طراحی، درودگری و حتی جواهرات که همه ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنر این مملکت دارد. به هر حال در این مطالعات به نکات جالبی نظیر: بررسی سیر تحول تاریخی این رشته‌ها و تاثیر متقابل آنها بر روی یکدیگر، شناخت تفکرات اجتماعی مردم اعصار مختلف، رویکرد و نگرش دولت‌ها و حکومت‌ها به صنوف و برخورد آنها به مواردی چون شکوفایی و رونق اقتصادی کسب‌وکار، شناخت صاحب‌نظران و هنرمندان اعصار مختلف می‌توان دست یافت که حاصل این یافته‌ها بی‌شک می‌تواند نقش موثری در برنامه‌های آینده داشته باشد.

جناب انصاری، چه مقدار فضا برای این مجموعه در نظر گرفته‌اید؟

در مرحله اول بنا داریم با اختصاص بیش از هزار مترمربع فضای مناسب کار را شروع کنیم. اما در بلند مدت فضای کافی برای گسترش داریم که متناسب با نحوه مشارکت مردم و سازمان‌ها آن را توسعه خواهیم داد.

آیا مجوزهای لازم اخذ شده است؟

ما مجوز کلی را برای ایجاد موزه از سازمان میراث فرهنگی اخذ کرده‌ایم و بنا داریم این موزه را متناسب با ضوابط و آیین‌نامه‌های آن سازمان و در حد استانداردهای بین‌المللی احداث کنیم. به هر حال آنچه از دست بنده و سایر همکارانم به لحاظ فکری و مالی برمی‌آید انجام شده، امیدوارم با مساعدت مسوولان و مردم عزیزمان در اقصی نقاط کشور بتوانیم به این ایده زیبا و ملی جامه عمل بپوشانیم.

آیا این موزه نمونه و مشابه‌ای در جای دیگر جهان دارد؟

موزه تخصصی مبل در بعضی از کشورها نظیر ایتالیا و مصر راه‌اندازی شده که بسیار مورد استقبال جهانگردان و دست‌اندرکاران این حرفه قرار گرفته است و به نظر می‌رسد این موزه تخصصی حداقل در منطقه خاورمیانه در نوع خود منحصر به فرد باشد.

چه نوع استانداردهایی را برای جمع‌آوری این آثار در نظر گرفته‌اید؟

ما مطابق استانداردهای بین‌المللی و بر اساس ضوابط سازمان میراث فرهنگی و بهره‌گیری از متخصصان و خبرگان این رشته به ارزیابی آثار معرفی شده خواهیم پرداخت. از آنجا که برای این آثار شناسنامه تهیه می‌شود بنابراین لازم است قبل از نمایش عمومی آنها این قبیل ضوابط حتما مورد توجه قرار گیرد.

در مورد نحوه مشارکت مردم برای اجرای این طرح چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

در مورد نحوه مشارکت مردم و جمع‌‌آوری آثار، برنامه‌ای تدوین شده که به زودی طی اطلاعیه‌ای که از طریق جراید و سایت انجمن اعلام خواهد شد به آگاهی عموم خواهد رسید. در همین جا فرصت را غنیمت شمرده از کلیه مسوولان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و نیز از تمامی مردم عزیز و فرهنگ دوستمان در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور تقاضا می‌کنم چنانچه آثاری در ارتباط با موضوع این موزه در حوزه فعالیت یا در محل سکونت خود دارند آنها را می‌توانند با انجام تشریفات قانونی به موزه اهدا نمایند تا برای نمایش در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد. یقینا در سازمان‌های دولتی آثار ذی قیمتی وجود دارد که توسط استادکاران خبره و مشهور کشور ساخته شده که در نوع خود بی‌نظیر است. از سوی دیگر شخصیت‌های مختلفی این آثار را در اختیار داشته و از آنها استفاده کرده‌اند که از این حیث نیز می‌تواند موضوع جالبی برای محققان باشد.