پشتیبانی اقلیم کردستان عراق از بخش خصوصی ایران

گروه بازرگانی - طی هفته گذشته اتاق‌های بازرگانی کشور موج جدیدی از تشویق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در کشور عراق را آغاز کرده‌اند. به طوری که نه تنها اتاق بازرگانی اصفهان نود و یکمین جلسه اتاق فکر خود را به موضوع راهکارهای توسعه صادرات به عراق اختصاص داد بلکه اتاق مشترک ایران و عراق نیز سومین همایش سرمایه‌گذاری و بازاریابی در کشورهای اسلامی را ویژه این کشور برگزار کرد.

بعدازظهر روز یکشنبه نیز اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران همایشی تحت عنوان همایش توسعه تجارت ایران و عراق بر پا کرد و در آن میزبانی مقامات دولتی عراق را عهده‌دار شد.

در این همایش نیز مانند دیگر همایش‌های برگزار شده در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری در عراق مسوولان دو کشور تمایل خود را به افزایش حجم مبادلات ابراز کردند و خواستار توسعه همکاری‌ها شدند.این در حالی است که همچنان گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور با تنش بسته شدن گاه به گاه مواجه است و سرگردانی صادر کنندگان و تاجران را در پی دارد.

علاوه بر این آخرین آمارهای منتشر شده صادرات ایران به عراق از سوی منابع مختلف نادقیق به نظر می‌رسد. به طوری که در یکی از این جلسات این آمار ۲میلیارد دلار و در همایش دیگری ۸/۲میلیارد دلار اعلام می‌شود.

شفافیت قانونی لازمه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عراق

در ابتدای این همایش رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه بخش خصوصی ایران تاکنون به طور جدی در عراق سرمایه‌گذاری نکرده است. گفت: در اجرای پروژه‌های زیر ساختی عراق دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی حضور جدی دارند و بخش خصوصی ایران هنوز به شکل پررنگ وارد نوسازی اقتصادی عراق نشده‌ است.

وی با اشاره به این که بخش خصوصی گام‌های مناسبی در زمینه تجارت در عراق برداشته است، گفت: اما همکاری‌های بلندمدت اقتصادی و انجام پروژه‌های عمرانی و زیر‌ساختی توسط بخش خصوصی در عراق ناچیز است.

نهاوندیان با بیان اینکه حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در عراق نیازمند شفافیت مقررات و تشویق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: با شفافیت قوانین بخش خصوصی، تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در این کشور ایجاد خواهد شد.

امنیت کامل برقرار است

نیچر‌وان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، نیز در این گردهمایی اظهار داشت:ایران در تمام نقاط حساس وبحرانی همراه مردم کرد عراق بوده است، به همین دلیل می‌خواهیم از این کشور در اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم.

وی افزود: برای بازسازی و آبادانی عراق باید بخش خصوصی فعال شود؛ چرا که در شرایط فعلی باید امور را به بخش خصوصی واگذار کرد.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق از تصویب مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در کردستان عراق خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان به عنوان گام اول می‌تواند بستری برای سرمایه‌گذاری در کشوری با ۲۸‌میلیون نفر جمعیت باشد؛ چرا که در این کشور بسیاری از پروژه‌های عمرانی هنوز اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه امنیت کامل در کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری فراهم است، تصریح کرد: ما از تمام سرمایه‌گذاران ایرانی در عراق حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

در ادامه رییس اتاق مشترک ایران و عراق نیز خواستار ایجاد مقدمات تسهیل تجارت بین ایران و عراق شد.

حسن تیزمغز در همایش توسعه تجارت ایران و عراق با محوریت اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: کردستان عراق توقع دارد ایران در بازسازی و ساخت تأسیسات زیربنایی، اجرای پروژه‌های پیمانکاری، تجارت و حضور در مناقصات نقش مهمی ایفا کند.

وی با اشاره به سفری که به اقلیم کردستان داشت، گفت: ما آمادگی خود را در اجرای پروژه‌های عمرانی مانند سدسازی، پالایشگاه نفت و پتروشیمی، راه، پل، تونل، شبکه‌های آب‌ و فاضلاب و برق و تلفن، کشاورزی، بازسازی کارخانجات قبلی اقلیم در همه زمینه‌های صنعتی، اجرای طرح‌های جامع شهری و انجام پروژه‌های خدمات شهری و فضای سبز و پروژه‌های مختلف شهرداری سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه اعلام می‌کنیم.

تیزمغز در ادامه افزود: احداث نیروگاه و رفع معضلات کمبود برق و عرضه تأسیسات و تجهیزات برقی و به ویژه استفاده از انرژی خورشیدی و تاسیس شرکت حمل‌ونقل مشترک که یادداشت تفاهم سه جانبه آن به امضای محمد رئوف وزیر بازرگانی اقلیم و دارا جلیل خیاط رییس اتاق‌های بازرگانی اقلیم کردستان و اینجانب رسیده است تاکنون عملیاتی نشده است.

تیزمغز پیشنهاد داد که نسبت به اختصاص زمین برای مرکز تجاری ایران در اقلیم اقدام شود و ورود کامیون‌های ایرانی به مقصد اقلیم بدون هیچ‌گونه محدودیتی از مبدا تا مقصد صورت پذیرد. وی افزود: تمهیداتی ایجاد شود تا تجار و بازرگانان و گردشگران بتوانند با خودرو شخصی عازم اقلیم شوند و رفت‌وآمدهای مرزی بدون تشریفات روادید صورت پذیرد و اتاق مشترک با اقلیم کردستان که مقدمات آن فراهم شده مراحل عملی و اجرایی خود را با موافقت نهایی نخست وزیر اقلیم آغاز کند.

تیزمغز خواستار آن شد که پروازها بین تهران - اربیل و سلیمانه مجددا آغاز و ورود اتوبوس‌های ایرانی به داخل خاک کردستان عملیاتی شود.

وی گفت: لازم است از بنادر و مرزهای آبی کشورمان در شمال و جنوب به عنوان ترانزیت استفاده بیشتری شود و مراحل اجرایی تاسیس بانک، بیمه به صورت مشترک با بخش خصوصی ایران با سرعت‌عمل صورت پذیرد.

نخستین کنفرانس بازسازی عراق برگزار می‌شود

از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق در تهران خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، مهدی غضنفری که در نشست همفکری مسوولان سازمان‌های مختلف کشور برای برگزاری کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه اجرای همزمان کنفرانس بین‌المللی به همراه نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق منجر به ثمربخشی و نتایج مطلوب اقتصادی خواهد شد، افزود: ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک و ۱۵ مبدا گمرکی با عراق دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود میزان صادرات کالای کشورمان به این کشور رشد روزافزونی داشته باشد.

غضنفری اضافه کرد: ایران در سال گذشته حدود یک‌میلیارد و ۵۸۰‌میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده است و کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق می‌تواند ایران را در کسب سهم بیشتری از بازار عراق در زمینه کالا و خدمات به ویژه خدمات فنی و مهندسی یاری کند. معاون وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه در قالب کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق مقامات سیاسی و بلندپایه ۳۰ کشور جهان حضور خواهند داشت، افزود: همچنین در بخش نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق، بخش خصوصی و دولتی حضور خواهند داشت و توانمندی‌های عملی ایران همچون خدمات فنی مهندسی برای بازسازی عراق را به نمایش خواهند گذاشت.غضنفری با بیان ضرورت برگزاری کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق تصریح کرد: کشورهای اردن، ترکیه و مصر، پیش از ایران این کنفرانس را برگزار کردند در حالی که به خاطر موقعیت کشورمان ضرورت داشت ایران زودتر اقدام می‌کرد.

در ادامه این نشست مشاور وزیر بازرگانی و نماینده تام‌الاختیار وزارت بازرگانی در امور مناطق آزاد گفت: برنامه جامع توسعه مبادلات تجاری ایران و عراق در ۲۸ فصل در وزارت بازرگانی تنظیم شده است که اجرای کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق از جمله این فصول است.

حسین سلطانی‌نیا، جلب مشارکت جامعه جهانی برای بازسازی عراق، حضور فعال و کسب سهم بیشتری از بازار عراق، همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی و ایفای نقش فعال در جامعه جهانی برای نوسازی عراق را از مهم‌ترین اهداف اجرایی این کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی برشمرد.در بخش دیگر این نشست مسوول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بخش مسوولیت اجرایی کنفرانس به عهده سازمان توسعه تجارت ایران است و بخش اجرایی نمایشگاه هم به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی سپرده شده است.

خیرا... خادم اضافه کرد: اجرای کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق در ۶ کمیته سازماندهی شده و مسوولیت هر کمیته‌ای به ارگان‌های خاصی سپرده شده است.

سید جلال حسینی، مدیرعامل جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز با اعلام آمادگی برای حضور فعال و اجرای مطلوب نمایشگاه بین‌المللی بازسازی عراق گفت: اجرای این نمایشگاه در ارتقای سطح روابط تجاری ایران و عراق بسیار موثر خواهد بود.

در ادامه این نشست رایزن تجاری ایران در عراق با اشاره به روند صادرات ایران به کشور عراق گفت: توانمندی‌های اقتصادی ایران بسیار بیشتر از این سهمی است که هم‌اکنون از بازار عراق کسب کرده‌ایم.