در پی درج مطلبی با عنوان «آلمانی‌ها در برزخ آمدن و نیامدن» در روز یکشنبه مورخ ۲۳/۴/۸۷ در صفحه بازرگانی (۵) آن روزنامه، از قول آقای دکتر غضنفری رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران نقل قولی به اشتباه منتشر شده بود به این مضمون که «آلمان دیگر شریک اول تجاری ایران نیست و عراق جایگزین آلمان می‌شود»، لذا روابط عمومی این سازمان بر حسب وظیفه جهت روشنگری اذهان عمومی ضروری می‌داند به اطلاع برساند، عراق در سال ۸۶ با سهم ۵/۱۰درصدی دومین شریک صادراتی ایران پس از امارات (با ۲/۱۴درصد) به شمار می‌رود و رتبه سوم در اختیار چین بوده است. استراتژی جمهوری اسلامی ایران در خصوص عراق تبدیل این کشور به اولین شریک صادراتی ایران در خاورمیانه است. با وجود مسائل و مشکلاتی نظیر عدم امنیت کافی در عراق، لیکن مشترکات دینی و فرهنگی، گستردگی مرزهای مشترک دو کشور، بازار بسیار مناسب و مصرفی، وجود عتبات عالیات و موقعیت استراتژیک عراق از یک سو و وجود اراده‌ای قوی در مقامات دو کشور جهت توسعه روابط، شرایط لازم را برای تبدیل شدن عراق به شریک اول صادراتی ایران فراهم کرده است.

از سوی دیگر آلمان در سال ۸۶ با سهمی معادل ۴/۲درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران در رتبه دهم قرار داشت. این در حالی است که آلمان در سال گذشته دومین شریک وارداتی ایران به شمار رفته و ۹/۱۰درصد سهم ارزشی کل واردات ایران را به خود اختصاص داده و پس از امارات متحده عربی قرار گرفته است. در این زمینه، عراق در زمره ۱۰ کشور اول مبادی وارداتی ایران قرار ندارد.

لذا جایگزینی عراق به جای آلمان از این منظر مفهومی نداشته چون یکی مربوط به شریک تجاری از لحاظ مقاصد صادرات غیرنفتی است و دیگری شریک تجاری از دیدگاه مبادی وارداتی است.

سیدعلیرضا شجاعی

سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان توسعه تجارت