توصیه می‌کنم بانک‌هایتان را خصوصی کنید

شبنم آذر-«باید واقع‌بین باشیم!» این عین حقیقت است. حقیقتی که روز گذشته مدیر اتاق بازرگانی صنایع و معادن براتیسلاوا؛ پایتخت کشور اروپایی اسلواکی از آن سخن گفت. «جورج مارتین» این جمله را زمانی گفت که از او پرسیدم، رفتار بانک‌های اسلواکی با تاجران ایرانی چگونه خواهد بود؟ تاکید کردم که اسلواکی به عنوان عضو نوپای اتحادیه اروپا، ناچار بر تصمیمات این اتحادیه در محدود کردن ایران خواهد ایستاد. جورج مارتین جمله دیگری هم گفت:«بی‌شک کسب و کار میان دو کشور نیازمند خدمات مالی است.» اما او به هیچ راه‌حلی برای عملی شدن گسترش مبادلات تجاری با وجود محدودیت‌های بانکی اشاره نکرد.

مارتین گفت:«میان ایران و اسلواکی برای کسب و کار موانعی وجود دارد. باید این حقیقت را بپذیریم که در شرایط فعلی بانک‌ها در اتحادیه اروپا نمی‌توانند رفتار شفافی با ایران داشته باشند.» او به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در شرایط فعلی از مهم‌ترین روش‌های امدادرسانی به شرایط بانکی ایران می‌تواند خصوصی‌سازی بانک‌ها باشد؟ این طور پاسخ داد:«تجاربی که در اسلواکی وجود دارد همه بر مبنای خصوصی‌سازی در تمام زمینه‌ها است. بر همین اساس تمام بانک‌های اسلواکی خصوصی‌اند و بی‌شک نقش قابل ملاحظه‌ای در توسعه تجارت با فضای بین‌المللی دارند.» جورج مارتین برای فضای اقتصادی ایران توصیه‌ای نیز داشت:«توصیه من این است که بانک‌های خصوصی در ایران رشد پیدا کنند و فعال شوند، زیرا تنها اقتصادی که توسط بخش‌خصوصی شکل می‌گیرد می‌تواند به بین‌المللی شدن تجارت کشور شما کمک کند و آینده حرکت به سمت فضای بین‌المللی را روشن نمایند.

تحریم‌ها مسائل اجرایی را تحت‌شعاع قرار می‌دهند

«ایگور یوناس»، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن براتیسلاوا می‌گوید: «تحریم‌ها مسائل اجرایی را تحت‌شعاع قرار می‌دهند. مشکل ما با بانک‌هایی است که معاملات را محدود کرده‌اند.» این پاسخ سوالی بود که این گونه طرح شد: خارج از تعارفات و تشریفات چه راه‌حل عملی برای رفع محدودیت‌های بانکی وجود دارد؟»

او معتقد است:«تحریم‌ها نمی‌تواند در افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور موثر باشند. تنها ممکن است مسائل اجرایی را تحت‌شعاع قرار دهند.»

یوناس در پاسخ به اینکه به عنوان عضو اتحادیه اروپا تا چه اندازه تلاش خواهید کرد تا دولت شما به سمت بهبود روابط اتحادیه اروپا و ایران حرکت کند، گفت:«البته ما عضو کوچکی هستیم ولی من فکر می‌کنم هر دو دولت ایران و اسلواک در جهت بهبود روابط تلاش می‌کنند.اما باید در نظر داشت که کشور اسلواکی باید تصمیمات اتحادیه اروپا را اجرا کند. اما ما در اتاق بازرگانی اسلواکی هنوز امیدواریم که بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم.»

او معتقد است:«طی ۳۰ سال رابطه تجاری با ایران حتی در شرایط فعلی اسلواکی مشکل خاصی برای تجارت با ایران نداشته است.»

هدف‌ها با شعار به دست نمی‌آید، حضور فیزیکی لازم است

اما یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران راه حل را در استفاده از تجربیات اسلواکی در ادغام بانک‌ها می‌داند.

او توضیح می‌دهد:«اسلواکی می‌تواند الگوی قابل توجهی برای مدیریت اقتصادی ایران باشد، به ویژه در بخش ادغام بانک‌ها و جراحی‌های مالی و اقتصادی.»

آل اسحاق معتقد است:«عمر محدودیت‌ها و تحریم‌ها به پایان رسیده است و آثار نشان می‌دهد تحریم‌‌کننده‌ها به مقصود نرسیده‌اند.»

او در پاسخ به اینکه « پایان یافتن عمر محدودیت‌ها یک رویکرد داخلی است و نگاهی که بیرون از کشور وجود دارد این رویکردها را تایید نمی‌کند»، می‌گوید:«به هر حال تحریم‌ها تمام می‌شود. اما مهم این است که ما باید تغییر جهت بدهیم. این تغییر جهت در سیاست خارجی و در فضای کسب و کار داخلی ضروری است.»

آل اسحاق هدف از دعوت کشورهای اروپایی به اتاق تهران را اینگونه تشریح می‌کند:«اساسا اگر می‌خواهیم به چشم‌انداز بیست ساله نزدیک شویم باید در حوزه‌های جهانی حضور عملیاتی داشته باشیم. این با شعار امکان‌پذیر نیست و حضور فیزیکی لازم است؛ چه با اتحادیه اروپا و چه با دیگر نقاط جهان.روابط ما با اعضای اتحادیه اروپا در حوزه‌های اقتصادی باید فعال باشد. مهم این است که از فاز اولیه که همانا شناخت است به فاز ثانویه یعنی عملیاتی شدن برسیم و برای این منظور چاره‌ای جز فعالیت همگن واحدها نداریم.»

آل‌اسحاق دوره‌گذار اقتصادی ایران را ازسخت‌ترین دوره‌های اقتصادی کشور می‌داند و می‌گوید:« لازم است ساختارهای گذشته را متناسب با فضای جدید کنیم درغیر این صورت به اهداف اصل ۴۴ نخواهیم رسید. البته ممکن است که در کوتاه‌مدت بعضی فکر کنند که شرایط فعلی از نارسایی است، ولی من معتقدم چشم‌انداز روشن است.»