نخستین همایش « چالش‌های صادراتی استان مرکزی در آیینه برنامه توسعه منطقه‌ای و چشم‌انداز بیست ساله» روز سه‌شنبه با حضور مسوولان بخش اقتصادی و صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشوری و استانی در اراک برگزار شد. در این همایش یک‌روزه با بررسی مزیت‌های اقتصادی و صادراتی و آسیب‌شناسی این بخش، راهکارهای تسریع روند صادرات غیرنفتی استان مرکزی ارائه شد.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: توسعه صادراتی بر چهار اصل تولید کالای کیفی، تقویت زیرساختها و تدارک بازارهای هدف، بازاریابی علمی و ارزآوری در داخل کشور استوار است که ضعف در هریک از آنها چالش‌های بخش صادرات را عمیق می‌کند.

اسدا... عسگر اولادی افزود: ۸۵درصد از صادرات کشور را دو هزار واحد عهده‌دار هستند که از این میان حدود ۵۰۰واحد عمده صادرات را راهبری می‌کنند.

وی گفت: بهره‌گیری از تجارب صادرکنندگان در تنظیم قوانین مجلس و برنامه‌های دولت می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی، نوسان در نرخ ارز، نبود تضمین مناسب صادراتی از سوی بانک مرکزی، ضعف در زیرساخت‌های تجارت الکترونیک، کیفیت پایین تولیدات و نبود شیوه‌های انبارداری مدرن را از مشکلات جدی در بخش صادرات عنوان کرد. رییس سازمان بازرگانی استان مرکزی نیز گفت: سهم صادرات غیرنفتی استان از صادرات کل کشور ۶/۳درصد است.

سیاوش امینی افزود: نشست‌های تخصصی و علمی در آسیب شناسی صادرات استان راهی برای دستیابی به راه‌حل‌های منطقی در شناخت ظرفیت‌های موثر و اصلاح برنامه‌ها در راستای توسعه صادرات است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک نیز در این همایش گفت: استان مرکزی در بخش‌های خدمات مهندسی و فنی، صنعت، کشاورزی و گردشگری از توان بالایی برای صادرات برخوردار است که هم‌افزایی توان دستگاه‌های متولی و صادرکنندگان در رونق این بخش ضروری است.

دکتر محمدعلی عباسی افزود: شناخت کمبودهای صادراتی و مزیت‌های آن در منطقه و تعامل منطقی با مراکز علمی و تجاری در تدوین برنامه‌های اصلاحی کارآمد از مسائلی است که باید جدی گرفته شود.

وی، نبود پایانه‌های قوی صادراتی، امکان پذیر نبودن شرایط رقابتی کالاها، کمبود امکانات انبار و سردخانه‌ای و حمایت‌های پراکنده از صادرکننده را از مشکلات جدی صادرات استان عنوان کرد.