چراغ اسلواکی در اتاق تهران روشن شد

شبنم آذر - روز گذشته هیات تجاری کشور اروپایی «اسلواکی» با ریاست رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن «براتیسلاوا» پایتخت این کشور در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران حاضر شدند. این کشور تازه‌ استقلال یافته اروپایی با تجربه ۱۵ ساله عبور از دوران گذار اقتصاد دولتی، پس از جدایی صلح‌آمیز از چک‌ها، در حال حاضر از فضای آزاد اقتصادی برخوردار است. از مشخصه‌های اقتصادی کشور اسلواکی تبدیل تورم ۱۲درصدی به ۴درصد طی ۴ سال گذشته است. همچنین این کشور در سال ۲۰۰۴ میلادی به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است.

حضور هیات تجاری این کشور اروپایی در اتاق بازرگانی تهران در پی تصمیم اتاق تهران برای گسترش روابط با کشورهای اروپایی بود. بر همین اساس مدیر امور بین‌الملل اتاق تهران در ابتدای این نشست، اسلواکی را دروازه‌ای برای ورود ایران به بازار اروپا دانست.مهدی فاخری در این نشست اظهار داشت: با توجه به تعداد همسایه‌های کشور اسلواکی با ۵ همسایه و ایران با ۱۵ همسایه امکان دسترسی به بازارهای ثالث دو کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: از آنجا که اسلواکی یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است و ایران در منطقه استراتژیک آسیای میانه و خاورمیانه قرار دارد، تهران و براتیسلاوا می‌توانند دروازه ورود به بازارهایی با جمعیت ۵۰۰‌میلیون نفر باشند.

فاخری گفت: هر دو کشور از شرکای تجاری مهم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند که می‌توانند زمینه‌های تجاری مناسبی برای یکدیگر فراهم کنند. وی با اشاره به پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور گفت: هر دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، انرژی، صنایع خودرو و توریسم می‌توانند همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند.

فاخر در پایان سخنان خود یکی از موانع این رابطه را با توجه به عضویت اسلواکی در wto موانع غیرتعرفه‌ای دانست.در ادامه این نشست رییس اتاق تهران از توافق اتاق تهران و ایران به منظور پیگیری همکاری ایران با اتاق پایتخت‌های کشورهای اروپایی از سوی اتاق تهران خبر داد.

یحیی‌ آل‌اسحاق اظهار داشت: رابطه ایران و اسلواکی به مراتب کمتر از آن چیزی است که باید باشد ولی شرایط و اقتضائات ایجاب می‌کند تا این روابط بیش از پیش رشد کند. وی افزود: از آنجا که اسلواکی در حال جهت‌گیری به سمت اقتصاد آزاد است، ایران می‌تواند از تجربیات این کشور با توجه به پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل آن استفاده کند. رییس اتاق تهران گفت: با توجه به توافقی که با رییس اتاق ایران داشته‌ایم، قرار است اتاق تهران با اتاق‌های بازرگانی پایتخت‌های کشورهای دنیا به ویژه اروپا تعامل و همکاری مشترک تجاری و اقتصادی داشته باشد. وی افزود: اتاق تهران با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت‌های بازرگانی، یک اتاق عملیاتی و اجرایی است و امیدواریم که انعقاد توافق‌نامه‌های میان دو کشور به مرحله اجرا درآید و عملیاتی شود. آل‌اسحاق گفت: ما می‌توانیم در زمینه‌های صنایع غذایی، صنایع فلزی، قطعات خودرو و جهانگردی همکاری مشترک و مناسبی داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه صد درصد بانک‌های اسلواکی خصوصی هستند، گفت: می‌توانیم از تجربه اسلواکی در بخش ادغام بانک‌ها و جراحی اقتصادی استفاده کنیم. در ادامه این نشست «ایگور یوناس» رییس اتاق بازرگانی براتیسلاوا پایتخت اسلواکی پس از ارائه تاریخچه‌ای کوتاه از جدایی صلح‌آمیز اسلواک‌ها و چک‌ها به تشریح تجربه ۱۵ ساله کشورش برای حرکت به سمت خصوصی‌سازی پرداخت. یوناس گفت: کشور ایران و اسلواکی از حیث جمعیت، جغرافیا و وسعت با یکدیگر قابل قیاس نیستند. اما امکان مبادلات تجربیات در روند خصوصی‌سازی برای دو کشور وجود دارد.وی افزود: طی ۱۵ سال گذشته پس از استقلال، پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم.یوناس ادامه داد: این کشور در سال ۲۰۰۴ میلادی به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است و از ژانویه ۲۰۰۹ میلادی نیز واحد پول آن به یورو تغییر خواهد کرد و این به معنای یکپارچه‌سازی‌ ما با اتحادیه اروپا از نظر سیاسی و اقتصادی است. رییس اتاق بازرگانی براتیسلاوا ادامه داد: در سال ۲۰۰۴ زمانی که اسلواکی به تازگی وارد اتحادیه اروپا شده بود، ضعف‌های اقتصادی بسیاری داشت که به سرعت طی ۴ سال نقاط ضعف به نقاط قوت بدل شد و با پشت سر گذاشتن اصلاحات اقتصادی دشوار و رعایت انضباط نتیجه مطلوبی حاصل شد، به طوری که ما بیشترین رشد تولید ناخالص را تجربه کردیم. وی در ادامه از تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال آینده میلادی در کشورش خبر داد و گفت: بر این اساس کشور اسلواکی به زودی به بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو از نظر سرانه جمعیتی تبدیل خواهد شد.

وی از دیگر شاخصه‌های رشد اقتصادی کشورش را کاهش نرخ بیکاری از ۲۰درصد به ۴درصد اعلام کرد و آن را حاصل جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست.یوناس ادامه داد: پایتخت اسلواکی و پایتخت کشور اتریش و مجارستان یک مثلث طلایی را تشکیل داده‌اند که با یکدیگر مبادلات تجاری دارند. این مقام مسوول در اسلواکی گفت: شرکت‌های ایرانی که فکر می‌کنند می‌خواهند عضو بازارهای اروپا بشوند، می‌توانند اسلواکی را به عنوان یک دروازه مهم برای ورود به اروپا در نظر گرفته و از حمایت‌های جدی این کشور برخوردار شوند.

وی پروسه خصوصی‌سازی در کشورش را دشوار ولی مفید دانست و اعلام آمادگی کرد که در این زمینه مشاوره‌های مورد نیاز را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی کشورمان قرار دهد.«ولادیف لاو اوروس»، مسوول اقتصادی سفارت اسلواکی در تهران نیز در این نشست گفت: اسلواکی در سال‌جاری به عضویت پیمان شانگهای درآمده است. وی توضیح داد: در حال حاضر در کشور اسلواکی مالیات سهام، ارث و انتقال املاک صفر است و در یک فضای شفاف اقتصادی مالیات بر درآمد اشخاص ۱۹درصد معین شده است. وی خصوصی‌سازی را همراه با اصلاحات اجتماعی، بهداشتی، آموزشی و اداری موثر دانست و گفت: در نتیجه چنین اصلاحاتی در کنار اصلاحات اقتصادی تمامی بانک‌های کشور اسلواکی خصوصی است. این مقام مسوول با ابراز تاسف از پایین بودن حجم تجارت ایران و کشورش، این رقم را طی ۳ سال گذشته، ۲۵میلیون دلار عنوان کرد و گفت: صادرات ما به ایران شامل قطعات هواپیما و تجهیزات صنعتی است و ایران در مقابل مواد معدنی و غذایی به اسلواکی صادر کرده است. وی در ادامه از تاسیس شعبه ده شرکت ایرانی در کشورش طی سال‌جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد، روابط تجاری دو کشور افزایش یابد. جورج مای‌تن، مدیر اتاق بازرگانی براتیسلاوا نیز با تمرکز بر اقتصاد پایتخت کشورش تولید ناخالص داخلی براتیسلاوا را ۲۷درصد از کل تولید ناخالص کشورش دانست و گفت: در نتیجه اصلاحات اقتصادی نرخ تبدیل دلار آمریکا به «کرون اسلواک» در سال ۲۰۰۲، ۴۵ بوده که امروز به ۱۹ کاهش یافته است. وی میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم در براتیسلاوا را ۱۸میلیارد دلار دانست و گفت: مهم‌ترین زمینه ارتباط میان دو کشور می‌تواند در زمینه صدور مواد معدنی ایران به کشور اسلواکی باشد، چراکه این کشور هیچ‌گونه مواد اولیه‌ای ندارد. در پایان این نشست یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تاکنون تفاهم‌نامه‌های بسیاری بین ایران و کشورهای اروپایی نوشته شده است، ولی متاسفانه بسیاری از آنها عملیاتی نشده، ابراز امیدواری کرد روابط تجاری با اسلواکی بتواند جنبه عملیاتی پیدا کند.