امضای سه پروتکل همکاری ایران با ترکیه، سوریه و آذربایجان

گروه بازرگانی- نخستین کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی و گردشگری (Deco ۲۰۰۸) با حضور دبیر کل بانک مرکزی ایران، رییس کمیسیون اقتصادی و صنایع و معادن مجلس، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، فعالان این صنعت از ایران و ۲۸ کشور جهان مانند ایتالیا، انگلستان، نروژ، آلمان، آذربایجان، ترکیه و چین طی روزهای ۱۹ و ۲۰تیر ماه در سالن‌ همایش‌های صدا و سیمای تهران برگزار شد. علی انصاری، رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران که دبیر اجرایی کنفرانس یاد شده بود در این خصوص گفت: نخستین کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی و گردشگری تولد دوباره صنعت مبلمان و خودکفایی آن در اقتصاد کشور خواهد بود.

انصاری از امضای سه پروتکل همکاری‌ میان ایران با کشورهای ترکیه، سوریه و آذربایجان خبر داد و گفت: در پایان کنفرانس، پروتکل همکاری در زمینه تبادلات اطلاعات، تکنولوژی و فن‌آوری برگزاری نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی امضا شد.

او شناسایی توانمندی‌ها و کمبودهای صنعت مبلمان توسط دولتمردان را ویژگی دیگر کنفرانس یاد شده عنوان کرد و افزود: دیگر امروز تنها بخش خصوصی نیست که معتقد است تصدی‌گری دولتی در اقتصاد کاهش یابد، بلکه خود دولت نیز حضور کارآمد بخش خصوصی را عامل مهم پیشرفت می‌داند.

دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان ابراز امیدواری کرد: دکو ۲۰۰۸ حلقه ارتباط موثر و کارآمدی میان بخش‌خصوصی و دولتی باشد و این صنعت به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه پایدار در اقتصاد باشد.

انصاری صنعت چوب را یکی از صنایع بزرگ از نظر اشتغال و بهره‌وری دانست و خاطرنشان کرد: با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، این صنعت به تولید انبوه رسیده و کارخانه‌های عظیم می‌توانند محصولاتی را که ساخت آن با دست زمان‌بر بود ظرف یک ساعت تولید کند.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران با بیان اینکه صنعت و تجارت دیگر در خارج از مرزها رقابت می‌کنند یادآور شد: برای حضور و بقا در چرخه تولید و توزیع، راهی جز همسویی با فن‌آوری روز نیست.

به گفته او در غیر این صورت باید بازارهای داخلی و خارجی را به رقبای دیگر سپرد.

انصاری تاکید کرد: حمایت از تولید ملی از طریق ایجاد شهرک‌های صنعتی تولید مبلمان و اعمال سیاست‌های تشویقی از سوی دولت و جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات خارجی بسیار ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

انصاری با اشاره به اینکه صنعت چوب در زمره زیرساخت‌های صنعت گردشگری است، اظهار داشت: نهادهای مسوول در تلاشند تا طی فرآیند حمایتی بستر مناسبی ایجاد کنند تا بخش‌خصوصی بتواند مطابق با استاندارهای جهانی، هتل‌های مناسبی بسازد به طوری که تا سال ۲۰۲۰ سالانه پذیرای ۲۰میلیون گردشگر خارجی باشیم.

او افزود: در پیشبرد صنایع خود بدون شک از تعامل با ملل دیگر بی‌نیاز نیستیم و پیمودن راه ترقی بدون توجه به تجارب سایر کشورها امکان ندارد.

او ادامه داد: در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ در چارچوب چشم‌انداز ۲۰ساله انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران در پی آن است تا از طریق معرفی دانش، تجربیات جهانی، آموزش نیروی انسانی، کمک به صنعتی شدن فرآیند تولید و جذب سرمایه‌های کلان، توسعه صادرات ملی را در صنعت چوب فراهم کرده و به توسعه پایدار و پویا دست یابد.

افزایش درآمد ملی کشور با توسعه صنعت مبلمان مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: گسترش صنعت تولید مبلمان موجب افزایش بخشی از درآمد ملی کشور ما می‌شود و تجارت و صادرات موجب کسب درآمد بیشتر خواهد شد.

او در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، دکوراسیون داخلی و گردشگری، ضمن بیان مطلب فوق افزود: تولید مبلمان مظهر هنر ایرانی به حساب می‌آید. البته باید گفت بسیاری از هنرها به‌ویژه هنرهای صنعتی در ایران جلوه‌گر شده است، اما یکی از مظاهر هنر، چگونگی تولید مبلمان است.

مصباحی‌مقدم افزود: خوشبختانه تولید این محصول از کارهایی است که به نیروی انسانی گسترده‌ نیاز دارد و اشتغال را افزایش می‌دهد. به گفته وی کشورهای عربی و همسایه به تولیدات ما نیازمند هستند و به همین منظور سعی دارند نیازهایشان را از دیگر کشورها فراهم کنند.

به گفته مصباحی‌مقدم ارتباط اقتصادی، بازرگانی و صادرات محصولات ایران به دیگر کشورها بهترین کاری است که می‌تواند رابطه ما را با کشورهای ثروتمند ارتقای دهد. البته مناسبات گردشگری هم در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برپایی نمایشگاه در دیگر کشورها را ضروری دانست و اظهار کرد: اگر نمایشگاه‌هایی در کشورهای مختلف برپا شود آنها با محصولات ایرانی بیشتر آشنا خواهند شد که این مساله رشد اقتصادی بالایی را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر بیشترین رشد اقتصادی به خاطر فروش نفت خام است، اما برای سیاست‌گذاران این روش خیلی مطلوب نیست، ما می‌خواهیم صادرات کشور محصول فعالیت‌های اقتصادی و تجاری‌مان باشد.

مصباحی‌مقدم افزود: اگر درآمد کشور حاصل از فعالیت انسان‌ها و صنایع باشد درآمد آن برای رشد اقتصادی کشور در بلندمدت، پایدار خواهد بود که آسیبی را در پی خواهد داشت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این مراسم گفت: گسترش صنعت تولید مبلمان موجب افزایش بخشی از درآمد ملی ما می‌شود و تجارت و صادرات آن به کشورهای دیگر موجب کسب درآمد بیشتر خواهد شد. هرچه اینگونه صنایع گسترش پیدا کند درآمد مالی دولت هم بیشتر می‌شود و اتکا به نفت در بودجه دولت کمتر خواهد شد.

وی در پایان گفت: اگر گره‌ای از نظر قانونی در کار تولیدکنندگان و تجار بخش مبلمان است با هم‌فکری و همکاری فعالان عرصه اقتصادی آن را حل خواهیم کرد.

همچنین اکبری رییس کمیسیون صنایع‌و‌معادن مجلس در این مراسم گفت: ما از اینکه امروزه می‌شنویم حجم واردات در صنعت مبلمان بالا است، ناراحت هستیم در حالی که ایرانیان می‌توانند در سطح بین‌المللی بدرخشند. وی با بیان اینکه در حال حاضر تشکل‌هایی که بتواند به صنعت مبلمان کمک کند، نداریم افزود: این صنعت انفرادی عمل می‌شود که هزینه بالایی دارد و در واقع در جهت اجرایی شدن این سیاست جای یک کنسرسیوم خالی است.اکبری از اعلام آمادگی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای همکاری با انجمن صنفی و صنعتگران مبل ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا از این طریق توانمندی ایران در این زمینه شکوفا شود.

دیوار تعرفه برداشته می‌شود

دبیرکل بانک مرکزی ایران نیز در کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان از برنامه‌ریزی دقیق این بانک برای توزیع مناسب منابع بانکی خبر داد و گفت: بانک مرکزی در شش ماه اخیر کانال‌های تخصیص اعتبار را لایروبی کرده است.

دکتر محمود بهمنی افزود: هم‌اکنون کشور برنامه‌های کاهش نرخ بیکاری خود را بر حمایت از اشتغال و راه‌اندازی واحدهای کوچک زودبازده طرح‌ریزی کرده که بر همین اساس تا پایان سال ۱۵۰هزار میلیارد ریال برای بنگاه‌های کوچک و زودبازده اعتبار قایل شده است. دبیرکل بانک مرکزی ادامه داد: هم‌اکنون ۵۵ واحد تولیدی کوچک و متوسط به صورت کارگاهی در کشور کار طراحی مبلمان و دکوراسیون را انجام می‌دهند که ۴۰درصد آنها در تهران مستقر هستند که این تعداد به طور متوسط زمینه ارتزاق بیش از ۲میلیون نفر در کشور را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه تامین مبلمان مورد نیاز کشور با واردات و خروج ارز مواجه هستیم که بر این اساس باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی درخصوص تامین نیاز داخلی، ارتقای کیفیت و صادرات به خارج از کشور صورت دهیم.به گفته بهمنی، اختصاص منابع مالی به طرح‌های زودبازده باید به عنوان ملاک عمل کشور در توسعه تولید و اشتغال قرار گیرد؛ چراکه این تجربه در اکثر کشورهای دنیا وجود داشته اما در این راستا باید کنترل و هدایت منابع پولی و مالی را در این بخش به درستی صورت داد.وی افزود: براساس بند ج و د ماده ۱۰ برنامه چهارم توسعه بسیاری از بخش‌های اقتصادی در اختصاص منابع مالی آزاد گذاشته شده اند و تنها الزام برای اختصاص ۲۵‌درصد از منابع مالی به بخش کشاورزی است که باید منابع به آنها تزریق شود.

بنابراین در این شرایط کنترل و هدایت منابع مالی کارساز خواهد بود، زیرا اگر کنترل دقیقی بر روی این امر صورت نگیرد قطعا مشکلات بسیاری بروز خواهد کرد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: زمانی منابع مالی و پولی می‌توانند از کارآیی لازم برخوردار باشند که در کنار آن برنامه و بودجه مشخص و کارآمد وجود داشته باشد، زیرا پول و منابع مالی به مثابه سد است که اگر بدون کنترل و نظارت رها شود قطعا ویرانگر خواهد بود، اما در مقابل اگر هدایت شود می‌تواند باعث رونق و شکوفایی اقتصادی شود.

بهمنی گفت: بانک مرکزی برنامه‌ریزی دقیقی را برای توزیع منابع صورت داده به نحوی که طی ۶ ماه اخیر کانال‌های تخصیص اعتبار را لایروبی کرده است. در بسته سیاستی حمایتی بانک مرکزی نیز ۳۳‌درصد منابع به بخش صنعت، ۲۵‌درصد منابع به بخش کشاورزی و ۸‌درصد به بخش صادرات اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: امسال ۹۰‌هزار میلیارد ریال به عنوان تسهیلات در اختیار بخش صنعت و طرح‌های زودبازده آن اختصاص می‌یابد. البته این امر به معنای نفی صنایع بزرگ و متوسط نیست؛ بلکه مواد ساخته شده در بنگاه‌های کوچک قطعا در صنایع بزرگ و متوسط کارآمد خواهند بود.

یادآور می‌شود: در پایان مراسم از خانواده‌های معظم شهید اندرزگو، شهید ارشدی، همچنین پیشکسوتان صنعت مبلمان چون استاد رضا نادعلی، مهدی ثقفی، محمدعلی جلیلی و رجبی‌راد تقدیر شد.