کنفرانس تجارت جهانی مبلمان

گروه بازرگانی-نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی و گردشگری (‌Deco ۲۰۰۸) به طور همزمان از نوزدهم تا بیستم تیر ماه سال جاری به همت انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. علی انصاری، رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران، در گفت‌و‌گو با ستاد خبری همایش، ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: این رویداد بین‌المللی در سال نوآوری و شکوفایی با رویکرد علمی‌اقتصادی و صنعتی بازرگانی، در حالی آغاز به کار می‌کند که مسوولان، مدیران، صنعتگران داخلی، سفراء، نمایندگان و فعالان صنعتی از کشورهای ایتالیا، انگلستان، آلمان، اتریش، ترکیه، مالزی، چین، تاجیکستان، آذربایجان و ترکمنستان در آن حضور فعال خواهند داشت.

وی فراهم آوردن بستر ارتقای کیفیت تولید را یکی از محورهای اصلی برپایی کنفرانس مذکور دانست و اظهار کرد: بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، استفاده از تجارب دیگر کشورها، توسعه تولید داخل و صادرات، ارتقای جایگاه معماری داخلی، دکوراسیون و صنعت مبلمان از بعد فرهنگی و تخصصی، ارائه آخرین دستاوردها، تحول‌آفرینی در مدیریت صنعت مبلمان و ... مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنفرانس است.

انصاری حمایت از صنعت چوب در کشور را ضروری خواند و اذعان کرد: بی‌توجهی به صنعتی که ۱۰درصد اشتغال با گردش مالی بیش از یکصدهزار میلیارد ریال در سال را به خود اختصاص داده، سبب می‌شود علاوه بر از دست دادن بازار داخل در بازارهای هدف نیز سهمی‌ نداشته باشیم.

به گفته وی، واردات بی‌رویه مبلمان هشدار جدی به صنعتگران داخلی است تا خود را به تکنولوژی روز دنیا مجهز نمایند، چرا که این صنعت با تحقق بخش مهمی ‌از استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی، درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور خواهد کرد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران، با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی و ورود بخش‌خصوصی به این حوزه تاکید کرد: در این برهه زمانی کاستن از تصدی‌‌گری دولت در بخش اقتصادی و سپردن آن به بخش‌خصوصی توانمند، عامل مهم پیشرفت است و موجب می‌شود بخش‌خصوصی با سرمایه خود به کمک دولت بیاید، در واقع برپایی چنین همایش‌هایی نماد دیدگاه‌های حلقه کارآمدی میان بخش خصوصی و دولتی است که در یک جهت هدفمند اقدامات خود را همسو کنند.

به اعتقاد وی، اعتلا و رشد این صنعت نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت با احساس مسوولیت جمعی است تا با استفاده علمی‌ از تجربیات سایر کشورها در شناساندن هنر ایرانی در عرصه بین‌المللی گام‌های موثری برداریم و با بررسی‌های کارشناسانه علاوه بر ورود به بازار‌های منطقه بتوانیم در آینده سهم موثری را در بازارهای جهانی به‌دست آوریم.

این مقام صنفی همچنین صنعت گردشگری را ابزار کارآمدی برای شناساندن شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر کشور دانست و اذعان کرد: طبق آمار یونسکو ایران به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی جزو ۱۰ کشور اول دنیا و به لحاظ تنوع اقلیمی‌ در ردیف پنج کشور نخست جهان قرار دارد اما سهم کشور از بازار گردشگری بسیار اندک است.

انصاری در ادامه تعامل انجمن صنفی مبل با حوزه گردشگری سازمان میراث فرهنگی را مثبت ارزیابی و اظهار داشت: در واقع صنعت مبلمان یکی از زیرساخت‌های اصلی صنعت گردشگری است و با توجه به ضعف موجود در مبلمان شهری و هتل‌داری این انجمن آمادگی دارد نسبت به سامان‌دهی این حوزه در راستای نیل به اهداف توسعه صنعتی توریسم و گردشگری تلاش کند.