تجارت خارجی ایران در بهار ۸۷

تعرفه واردات موبایل سرانجام اجرایی شد

مبدا ومقصد واردات و صادرات.

دنیای اقتصاد- طی سه ماه اول سال جاری ۱۳ هزار و ۴۳۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۷۵ میلیون و ۲۳۸ هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۸۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۹/۹۶ درصد افزایش یافته است. جزئیات تجارت خارجی کشور در بهار ۸۷ اعلام شد

صادرات غیرنفتی، در مرز ۶‌ میلیارد دلار

گروه بازرگانی- گمرک ایران بار دیگر در گزارش آمار ماهانه خود از وضعیت تجارت خارجی کشور، میعانات گازی را هم به صادرات غیرنفتی پیوند زده است. در گزارش اخیر گمرک آمده است طی سه ماهه اول سال جاری ۵ میلیارد و ۸۱۹ میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۹/۲۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، وزن کالاهای صادر شده در این مدت با احتساب صادرات میعانات گازی ۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تن بوده که از این نظر نیز ۱۶/۲ درصد رشد داشته است.

میزان صادرات کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی طی سه ماهه اول سال جاری ۸ میلیون و ۱۷۵ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۲۵۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب نشانگر افزایش ۴۱/۱۰ درصدی و ۹۵/۳۶ درصدی از نظر وزن و ارزش است.

جلوتر از برنامه چهارم

براساس برنامه چهارم توسعه برای مدت مذکور معادل ۲ میلیارد و ۸۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادرات انواع کالاهای غیرنفتی پیش‌بینی شده است که باتوجه به این میزان صادرات، حدود ۱۴۷ درصد از اهداف برنامه درخصوص ارزش صادرات کالا تحقق یافته است.

همچنین از میزان کل صادرات غیرنفتی در سه ماهه اول سال جاری ۱۰ میلیون و ۶۴هزار دلار از محل تجارت چمدانی و ۷۱ میلیون و ۸۹ هزار دلار از طریق بازارچه‌های مرزی انجام گرفته است.

میعانات، در صدر فهرست صادرات

پروپان مایع شده با ۲۸۳ میلیون دلار و اختصاص ۶۵/۶ درصد از کل ارزش صادرات رتبه اول را در بین کالاهای صادراتی به خود اختصاص داده است.

متانول با ۲۴۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار و با اختصاص ۸۴/۵ درصد، رتبه دوم، بوتان مایع شده با ۲۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و ۵ درصد رتبه سوم، گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتیمتر مکعب و بیشتر با ۲۰۴ میلیون دلار و ۷۹/۴ درصد رتبه چهارم و پسته تازه یا خشک کرده با ۲۰۱ میلیون و یکصد هزار دلار و اختصاص ۷۲/۴ درصد از کل ارزش صادرات در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

امارات، مقصد و مبدا اصلی

براساس آمارهای دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرکی ایران، بیشترین میزان صادرات کشور در سه ماهه اول سال جاری به کشور امارات متحده عربی صورت گرفته است. سهم امارات از صادرات کشورمان یک میلیون و ۱۹ هزار تن و به ارزش ۵۸۵ میلیون و ۸۸هزار دلار بوده است.۱۲/۲۶درصد از وزن و ۷۶/۱۳درصد از ارزش کل صادرات در مدت یاد شده به امارات متحده عربی اختصاص دارد. چین با ۲میلیون و ۴۰۲هزار تن و ۴۸۵میلیون و ۴۶هزار دلار در رتبه دوم، عراق با ۶۸۵هزار و ۶۶تن و ۳۷۳میلیون و ۴۹هزار دلار در رتبه سوم و هند با ۷۴۶هزار و ۳۱تن و ۳۷۱میلیون و ۵۵هزار دلار در رتبه چهارم و ژاپن با ۳۲۸هزار و ۳۶تن و ۲۴۴میلیون و ۵۴هزار دلار در رتبه پنجم قرار دارد.

در مجموع ۳۸/۶۳ درصد از سهم وزنی و ۴/۴۸ درصد از سهم ارزشی صادرات کشور در سه ماهه اول سال جاری به این کشورها اختصاص داشته است. همچنین براساس این گزارش، در زمینه واردات نیز امارات متحده عربی بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به کشورمان در مدت یاد شده بود و ۵۸/۲۷ درصد سهم وزنی و ۵۸/۲۵ درصد از سهم ارزشی کل واردات کشورمان به امارات مربوط می‌شود. آلمان با ۹۴/۵ درصد سهم وزنی و ۳۴/۱۱ درصد سهم ارزشی، چین با ۲۲/۷ درصد سهم وزنی و ۲۰/۹ درصد سهم ارزشی، سوئیس با ۸۴/۱۱ درصد سهم وزنی و ۴۵/۵ درصد سهم ارزشی و جمهوری کره با ۶۱/۴ درصد سهم وزنی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۱۹/۵۷ درصد از سهم وزنی و ۷۳/۵۶ درصد از سهم ارزش کل واردات کشور طی سه ماهه اول سال جاری به ۵ کشور یاد شده اختصاص دارد.

واردات، باز هم بیشتر

در سه ماهه اول سال جاری میزان واردات کشور ۸ میلیون و ۹۶۲ هزار تن و به ارزش ۱۲ میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۳۹/۲۰ درصد کاهش داشته اما از نظر ارزش ۴۱/۱۷ درصد افزایش یافته است.

بیشترین ارزش و سهم واردات در سه ماهه اول سال جاری به بنزین با ۹۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار اختصاص دارد. سهم بنزین از کل واردات در مدت یاد شده ۰۲/۷ درصد بوده است. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با اختصاص ۱۸/۵ درصد سهم ارزش و میله‌های آهنی یا فولاد گرم نورد شده با ۹۴/۱ درصد سهم ارزشی رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

دانه ذرت با ۷۱/۱ درصد، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۵۶/۱ درصد، سایر ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی با ۵۲/۱ درصد، ماشین‌های اکسترودینگ کشش، تکسچرینگ یا برش مواد نسجی سنتیتک یا مصنوعی با ۴۳/۱ درصد از دیگر اقلام مهم وارداتی در این مدت بوده‌اند.

براساس برنامه چهارم توسعه برای سه ماهه اول سال جاری معادل ۹ میلیارد و ۹۴۵ میلیون دلار واردات کالا به کشور پیش‌بینی شده است، اما میزان واردات طی سه ماهه نخست سال جاری حدود ۶۷/۱۳۰ درصد فراتر از اهداف برنامه چهارم بوده است.

ورود شتابان خودرو

طی سه ماهه اول سال جاری ۱۳ هزار و ۴۳۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۷۵ میلیون و ۲۳۸ هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۸۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۹/۹۶ درصد افزایش یافته است.

تعرفه گوشی همراه اجرایی شد

با حذف بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۸۶، سرانجام پس از چندین ماه بلاتکلیفی، گمرک تعرفه‌های وارداتی مصوب هیات وزیران درباره گوشی تلفن همراه را اجرا کرد.

احمد روضاتی، رییس انجمن تولیدکنندگان گوشی همراه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر تعرفه واردات CBU گوشی تلفن همراه ۲۵درصد و تعرفه‌های SKD و CKD به ترتیب ۱۰ و ۴درصد است و گمرک نیز با همین شرایط اقدام به ترخیص گوشی می‌کند.

تعرفه واردات موبایل به صورت CBU در سال ۱۳۸۵ با یک جهش بزرگ به ۶۰درصد رسیده بود که مطابق بند (و) تعرفه SKD و CKD آن نیز به ترتیب به ۵۴ و ۶درصد رسیده بودند، ولی با توجه به محقق نشدن برنامه‌های تولید داخلی از یک سو و گسترش قاچاق گوشی از سوی دیگر، هیات وزیران در دی‌ماه سال گذشته تعرفه واردات گوشی تلفن همراه را به صورت CBU ۲۵درصد تعیین کرد.