هیچ پروژه جدیدی را به بخش‌ دولتی واگذار نمی‌کنیم

عکس: آکو سالمی

دنیای اقتصاد- ما هیچ پروژه جدیدی را در مناطق آزاد کشور به بخش دولتی واگذار نخواهیم کرد.در پروژه توسعه اسکله چابهار نیز قرارگاه خاتم به عنوان یک شرکت پیمانکاری انجام امور را به عهده دارد. دکتر محمود صلاحی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، صبح دیروز در نشست «چابهار، ترانزیت و توسعه محور شرق» که با حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، دبیر اجرایی همایش و چند تن از مدیران مرتبط با این همایش برگزار شد با بیان این مطلب تاکید کرد که از دو سال پیش تمام پروژه صادراتی و تولیدی و عمرانی در مناطق آزاد به بخش‌خصوصی واگذار شده و خوشبختانه مناطق آزاد در اجرای اصل ۴۴ پیشگام بوده‌اند.به طوری که حدود ۷۵درصد فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد توسط این بخش انجام گیرد.

صلاحی افزود: اگر کسی تمایل به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد داشته باشد، همه مجوزها حداکثر ظرف یک هفته در اختیار او قرار خواهد گرفت.

به گفته صلاحی، ۶۰ طرح اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تنظیم و تدوین شده و به زودی اعلام می‌شود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه گفت: متاسفانه بندر چابهار متصل به ریل نیست. ریاست جمهوری در سفر به خراسان، اعلام کرد که یکی از اولویت‌های دولت در بخش حمل‌ونقل ریلی، اتصال خراسان به چابهار و خراسان به گرگان از طریق خط آهن است.

صلاحی افزود: چند هفته پیش من، وزیر راه و ترابری و رییس راه‌آهن ایران با کی‌سی‌جنا، رییس راه‌آهن هند پیرامون این طرح مذاکره کردیم وی که رییس‌ اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن هم هست، قول همکاری داد.به گفته مشاور رییس‌جمهور در امور مناطق آزاد، چابهار در‌حال‌حاضر دو اسکله دارد؛ شهید بهشتی و شهید کلانتری. این اسکله‌ها برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما یا به اصطلاح امروز، نسل هفتم، مناسب نیست. اردیبهشت ماه سال گذشته در شورای عالی اقتصاد، ۴۵۰میلیون دلار برای تامین اعتبار توسعه اسکله چابهار اختصاص یافت. صلاحی به مناقصه‌ای اشاره کرد که در این زمینه برگزار شده و برنده آن قرارگاه خاتم بوده است. به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد، طرح توسعه اسکله چابهار و همین طور راه‌اندازی خط راه‌آهن حداقل سه سال زمان می‌برد؛ اما پس از این دوران چابهار به وضعیت مطلوب از نظر ترانزیت داخلی و بین‌المللی خواهد رسید. صلاحی به نشست مشترک با سفرای کشورهایی که قرار است در این همایش شرکت کنند، اشاره کرد و اینکه چابهار برای آنها چنان جذابیتی دارد که چند تن از همین سفرا طی هفته‌‌های گذشته به آنجا سفر کرده و از ترانزیت‌ کالاهای کشورشان از طریق چابهار، استقبال کرده‌اند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه ظرفیت سالانه ترانزیت کالا در چابهار را ۲میلیون تن اعلام کرد که در صورت توسعه اسکله آن به ۶میلیون تن می‌رسد. صلاحی افزود: برآوردها نشان می‌دهد که در چابهار ظرفیت انتقال ۵۰میلیون تن کالا وجود دارد که عمدتا مربوط به ترکمنستان و دیگر کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) خواهد بود و امیدواریم به این سطح از ظرفیت ترانزیت برسیم. این همایش یکی از راه‌های معرفی مزیت‌های منحصر به فرد چابهار در این زمینه‌ها است. ضمن اینکه چابهار می‌تواند یکی از ۱۴ نقطه برجسته دنیا از نظر حمل و نقل باشد. صلاحی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسید چرا با وجود بندر چابهار، استان سیستان و بلوچستان هنوز در محرومیت است؟ گفت: من از همه مدیرانی که پیش از این در این منطقه زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنم. اما در این منطقه هم، واردات بر صادرات پیشی گرفته بود و اولویت داشت اما واردات درآمد ثابت ایجاد نمی‌کند، بلکه این صادرات و ترانزیت است که می‌تواند به اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی منجر شود.

او بندر ابوظبی را شاهد مثال آورد که بیشترین سود آن از طریق صادرات مجدد به دست می‌آید و چنین نتیجه گرفت که؛ اگر براساس مزیت نسبی منطقه برنامه‌ریزی کنیم، چابهار از نظر ترانزیت، دارای این مزیت است. دکتر محمدطاهر باقری‌زاده، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ادامه به توضیحاتی درباره وضعیت ترانزیتی چابهار پرداخت و گفت: سرمایه‌گذاران هند، پاکستان، قزاقستان، عمان، مالزی، افغانستان و سرمایه‌گذاران داخلی در سفر به چابهار، این منطقه را پسندیده‌اند و با برخی از آنها قراردادهای مهمی در حال انعقاد است که چهره منطقه را عوض خواهد کرد. باقری‌زاده سپس به افزایش صد در صدی درآمد ترانزیتی چابهار طی فروردین و نیمه اول اردیبهشت‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال در زمینه ترانزیت کالا ۵۰۰میلیون دلار قرارداد بسته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که درآمد امسال چابهار از محل ترانزیت صد درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد که بر اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری موثر است.مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: ارتقای عملکرد بندر چابهار و تلاش در راستای تبدیل آن به یک کانون فعال منطقه‌ای، تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همجوار شرق و CIS، کاهش فعالیت‌های غیررسمی اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر و ... از محورهای این همایش و اهداف مدیران منطقه آزاد چابهار است.به گفته دکتر باقری‌زاده ،هنگامی که درآمدهای اقتصادی منطقه افزایش یابد میزان وقوع جرایم کمتر می‌شود و این واقعیتی است که رییس دادگستری منطقه بر آن صحه گذاشته است.

او نیز از واکنش مثبت سفرای کشورهای مختلف خبر داد که بعضا می‌گویند: «چرا قبلا به این جا نیامده بودیم و از آن غافل بوده‌ایم!»پس از این سخنان، هادی احمدیان، مشاور سازمان منطقه آزاد چابهار و دبیر اجرایی همایش گفت: این همایش صرفا علمی نیست و در حاشیه آن نشست‌هایی با مقامات شرکت‌کننده داخلی و خارجی برپا می‌شود. ضمن اینکه شش سازمان بین‌المللی موثر بر سازوکار حمل‌و‌نقل جهانی در این همایش حضور دارند که رویدادی استثنایی است.به گفته احمدیان این همایش از یک سال پیش طراحی شده و در جریان آن مذاکرات مربوط به سرمایه‌گذاری هم با هیات‌های خارجی انجام خواهد شد.

همایش بین‌المللی چابهار ترانزیت و توسعه محور شرق طی روزهای ۴ و ۵ خرداد ماه جاری با برنامه‌ریزی سازمان منطقه آزاد چابهار و مشارکت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو شورای توسعه شرق کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای تهران برگزار می‌شود.

***

متن گفت‌و‌گوی اختصاصی «دنیای اقتصاد» با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار روز شنبه آینده در صفحه «مناطق آزاد ویژه اقتصادی» منتشر می‌شود.

نکته

در این همایش دوره‌های آموزش و کارگاه‌های تخصصی در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به کارگاه‌های زنجیره عرضه تجارت بین‌الملل و استانداردهای جهانی گمرک، مهندسی ارزش و کاربرد آن در حمل‌ونقل ،سیستم مدیریت HSE و ITS در صنعت ترانزیت اشاره کرد.دانشگاه بین‌المللی چابهار ستون اصلی این کارگاه‌ها است.