گروه بازرگانی - دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه از زیان روزانه ۵/۱ میلیارد تومانی مرغداران در پی نوسانات قیمتی در بازار خبر داد.

حسن مهربانی یگانه در نشستی خبری، با اعلام اینکه ۱۹ درصد از مزارع پرورش مرغ گوشتی و ۲۰ درصد از مزارع پرورش مرغ تخم‌گذار در سال ۹۰ غیرفعال شدند، تصریح کرد: وضعیت نابسامان صنعت مرغداری در شرایطی است که این صنعت، ۳۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی را تامین می‌کند. وی با اشاره به آمار تولید مرغ در کشور عنوان کرد: هم‌اکنون در سال یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرغ با مصرف سرانه ۲۳ کیلوگرم تولید می‌شود و اگرچه ایران به لحاظ میزان تولید مرغ جزو ۱۰ کشور اول دنیا است، اما باید گفت که عملکرد کیفی صنعت مرغداری ایران در مقایسه با کشوری چون ترکیه که در این رده قرار ندارد، ۷۴ درصد کمتر است! به گفته یگانه، تلفات عادی صنعت مرغداری ایران، ۳ برابر ترکیه و ضریب تولید ایران در این صنعت در مقایسه با ترکیه، ۲۱۴ به ۲۸۹ است.

سهم صادراتی ایران در منطقه؛ صفر!

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با انتقاد جدی از افزایش قیمت تمام شده در این صنعت، خاطرنشان کرد: این صنعت قادر به تامین هزینه‌های مالی خود نیست و توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد. بر اساس اعلام یگانه، افزایش شدید قیمت تمام شده در صنعت مرغداری به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی از جمله افزایش ۵۳ درصدی قیمت ذرت و افزایش ۱۵ درصدی قیمت کنجاله سویا رخ داده است.

آن طور که او می‌گوید: قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری در سال ۸۹، ۱۱۸۷ تومان بود، اما این قیمت در سال ۹۰ با افزایش ۹۵ درصدی به ۲۳۲۰ تومان رسید؛ اگرچه این قیمت در سال جاری، به ۱۷۰۰ تومان رسیده و همین نوسانات قیمتی و شکست شدید قیمت در بازار که به نظر می‌رسد در دستور کار برای اصلاح هم قرار ندارد، زیان روزانه ۵/۱ میلیارد تومانی مرغداران را در پی داشته است.

او افزود: با در نظر گرفتن مجموع آمار مربوط به صنعت مرغداری اعم از افزایش ۲۸ درصدی قیمت خوراک که ۷۰ درصد هزینه‌های این صنعت را شامل می‌شود و برخی موارد دیگر، مرغ زنده از سوی مرغداران ۱۱ درصد ارزان تر فروخته شده و این در حالی است که به دلیل سوءمدیریت در تنظیم بازار و قیمت‌های تمام شده که شامل هزینه‌های حمل‌و‌نقل و غیره هم می‌شود، مردم نسبت به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ نگران هستند.

به گفته یگانه، از سوی دیگر، قیمت هر کیلو مرغ زنده هم در سال ۸۹، ۲۰۶۱ تومان بود که این رقم با افزایش ۸ درصدی به ۲۲۲۰ تومان در سال ۹۰ رسیده است. به گفته این فعال صنعت مرغداری، در حال حاضر کشورهای همسایه ایران در منطقه از جمله عربستان، امارات و عراق هر یک به ترتیب نیازمند واردات ۸۳۲ هزار تن، ۳۴۲ هزار تن و ۴۴۰ هزار تن مرغ هستند، اما متاسفانه سهم ایران از این بازار بزرگ که با احتساب کشورهای دیگر، نیاز به واردات دو میلیون تن مرغ دارد، صفر است!