گروه بازرگانی- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تحلیل وضعیت تجارت خارجی کشور گفت: اگرچه روابط تجاری با کل اروپا کاهش یافته است، ولی با برخی از کشورهای اروپایی، افزایش تجارت را تجربه کردیم که این روند نشان می‌دهد برخی کشورهای اروپایی سختگیرانه‌تر در موضوع تحریم ایران و قطع روابط تجاری با کشورمان عمل کرده‌اند؛ ضمن اینکه بخشی از تجارت ایران با اروپا در اختیار کشورهای همسایه قرار گرفته است. حمید صافدل در گفت‌وگو با «مهر با بیان اینکه تمایل اروپا به همراهی در مقوله‌های تحریم، بیش از گذشته شده است، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که همه اروپایی‌ها به یک باور و رویکرد یک شکل، به تحریم‌ها نگاه نمی‌کنند و برخی از این کشورها، منافع اقتصاد ملی خود را به همراهی با مقوله‌های موقت ترجیح می‌دهند و در واقع، منافع ملی خود را در توسعه ارتباطات اقتصادی می‌دانند. در کل باید بگویم که در سال گذشته، تجارت ما آسیایی‌تر شده است.

صافدل همچنین به این نکته اشاره کرد که تجارت ایران با اروپا به واسطه کشورهای ثالث، ممکن است صورت گیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت سپس با اشاره به نظرخواهی انجام شده از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در رابطه با نرخ ارز، گفت: بیشتر فعالان اقتصادی از ثبات ارز حمایت می‌کنند.

به گفته صافدل مولفه‌های گوناگون اقتصادی، فضای پیرامونی و تحریم بین‌المللی می‌تواند این فرآیند را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. در واقع، در مجموعه این فرآیند، فرصت‌ها و تهدیدهای بسیاری وجود دارد که باید هر یک از زاویه خاص خود تحلیل شود.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: برخی اوقات این تهدیدها را باید بتوان با سرعت، به یک فرصت تبدیل کرد، این در شرایطی است که ایران با مجموعه‌ای از نوسان‌ها در حوزه کشورهایی که با آنها روابط سیاسی خوبی وجود داشت، مواجه شد و بعضا در گروه دیگری که سطح روابط سیاسی در حد مطلوب و عالی نبود، رشد را تجربه کردیم. وی افزود: در هر دو گروه این کشورها اتفاقاتی رخ داد که در صحنه بین‌المللی، بحران بدهی‌ها در غرب و اثرات آن در اقتصادهای پیرامونی، بحران انرژی در غرب و نوسانات قیمتی، نوسانات نرخ ارز در داخل، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در داخل و در نهایت، تغییرات اقتصادی که در داخل شکل گرفت، هر یک به نوبه خود می‌توانست تاثیر گذار باشد. وی اظهار کرد: برخی بر این باورند که نوسان نرخ ارز، موجب کاهش ارزش پول ملی شده و می‌تواند به عنوان عاملی برای جهش صادرات تلقی شود بنده نیز بخشی از این تحلیل را قبول دارم که حتما قسمتی از صادرات ما در سال گذشته از نوسانات نرخ ارز، تاثیرپذیر شد، اما این بخش در یکجا تبدیل به تهدید خواهد شد. صافدل در توضیح این مطلب افزود: باید به این نکته توجه داشت که بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه را باید با نرخ ارز مرجع و حتی آزاد وارد کرد، ضمن اینکه نرخ ارز مرجع نیز نسبت به دوره قبل که ۱۰۵۰ تومان بوده، به لحاظ درصدی رشد قابل‌توجهی داشته است که این امر می‌تواند روی نرخ کالای تمام شده، اثر داشته باشد؛ بنابراین هرگونه بی‌ثباتی اعم از قوانین و مقررات، رویه‌ها و نرخ ارز می‌تواند تاثیرات غیرمطلوبی را بر صادرات کشور داشته باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین وضعیت تجارت ایران و امارات نیز گفت: باور تجار اماراتی که به تجار ایرانی نیز اعلام شده است و مسوولان دولتی امارات نیز به آن اذعان دارند این است که سهم تجارت ایران برای اماراتی‌ها قابل‌توجه بوده و از جمله مقولاتی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. وی اظهار کرد: البته نمی‌خواهیم رابطه ایران و امارات را بی‌ارزش جلوه دهیم؛ بلکه تجارت با امارات برای ایران ارزشمند است؛ بنابراین هم ایران و هم امارات، هر گونه تغییر در روند تجارت را با دقت نظر و نگاه تامین منافع ملی رصد می‌کنند. به اعتقاد صافدل، تجار ایران و امارات باید به هم نزدیک‌تر شوند. این دید و باور مشترکی است که در حاشیه برخی از جلسات برای اماراتی‌ها تشریح شده است، البته اماراتی‌ها هم این دیدگاه را دارند. اگرچه در سال گذشته تجارت ما با امارات به میزان اندکی کاهش یافته است، ولی شاید خود اماراتی‌ها نیز این نگرانی عمیق را داشته باشند.

صافدل گفت: نگرانی تجار اماراتی از این است که اتفاقی که برای اروپایی‌ها رخ داد و به محض اینکه سهم تجارت خود با ایران را از دست دادند، این تجارت به سمت کشورهای آسیایی هدایت شد، در مورد امارات نیز رخ دهد.

وی گفت: ایران کشوری با ظرفیت‌ها و دسترسی‌های مختلف در حوزه خلیج فارس، دریای خزر و کشورهای همجوار در شرق و غرب است و با تنوع کشورهایی که همسایه ایران هستند و به بازارهای مختلف دسترسی دارند، هرگونه نوسان، اتفاق سیاسی و تصمیم‌گیری اقتصادی متاثر از تصمیم‌های سیاسی می‌تواند سهم تجارت ما را با کشورها جابجا کند. صافدل تصریح کرد: کماکان ثبت‌ سفارش کالا از سوی ایران و امارات انجام می‌شود و ما محدودیتی را برای ورود کالا برای هیچ کشوری نداریم؛ صرفا این محدودیت تجاری با رژیم اشغالگر قدس است که مراوده‌ای با آن کشور وجود ندارد؛ در غیر این صورت برای مابقی کشورها محدودیتی وجود ندارد. کما اینکه طی ماه‌های اخیر، ایران از آمریکا نیز گندم وارد کرده است.