زورار پرمه

ذخیره‌سازی یکی از سیاست‌های مهم در تنظیم بازار میوه در ایام خاص و به ویژه شب عید است. ذخیره‌سازی در کشورهای دیگر برای کالاهایی که مصرفشان از اهمیت برخوردار است نیز وجود دارد. بر این اساس، مساله ذخیره‌سازی و نگهداری میوه در سردخانه‌ها موجب رشد صنعت ذخیره‌سازی و افزایش سرانه ذخیره‌سازی در جهان شده است. بررسی سرانه سردخانه در ایران و برخی کشورها بیانگر آن است که ایران هنوز فاصله‌ نسبتا فراوانی با این کشورها دارد. برای مثال سرانه سردخانه در ایران حدود ۳۰ کیلوگرم (برحسب جمعیت شهری) است در حالی که این آمار برای آمریکا ۱۰۰ کیلوگرم و کره جنوبی ۴۲ کیلوگرم است. این امر به ویژه در مقایسه با کره جنوبی که حجم تولیدات آن از ایران کمتر است قابل توجه است؛ بنابراین برای کشورهایی که از نظر موقعیت طبیعی و گستردگی خود در امتداد طول جغرافیایی دارای قابلیت و تنوع آب‌و‌هوایی بسیار بالایی هستند و در نتیجه دارای تنوع تولید انواع محصولات کشاورزی هستند، مساله ذخیره‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویژگی‌های ارگانیک و خصایص ادواری تولید محصولات کشاورزی ایجاب می‌کند که پدیده ذخیره‌سازی به شیوه مدرن به طور جدی در مورد این محصولات رعایت شود. تجربیات به‌دست آمده در مورد نگهداری این کالاها نشان می‌دهد که ذخیره‌سازی به طور عمده، جزو بزرگ‌ترین متغیرهای تقاضا در دوره برداشت محصول و عمده‌ترین منبع عرضه در طول دوره مصرف تلقی می‌شود. رعایت این مهم باعث پدید آمدن انتظارات پایدار برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان شده و ریسک فعالیت‌های اقتصادی در تولید و توزیع این کالاها را تا حد ممکن کاهش می‌دهد.

تجربیات به دست آمده نشان می‌دهد که با رعایت بهینه اصول ذخیره‌سازی، نوسانات تولید، مصرف (تقاضا) و پراکندگی قیمت به نحو شایسته‌ای تعدیل می‌یابد و امکانات تولید بیشتر برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مداوم با قیمت تثبیت شده برای آنان فراهم می‌شود.

به این دلیل است که پدیده ذخیره‌سازی در نوع خود یکی از اساسی‌ترین عناصر ساختاری تولید و توزیع در بازارهای داخلی تلقی می‌شود و بدون وجود سیستم ذخیره‌سازی، رفاه مصرف‌کنندگان و ریسک بازدهی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تامین نمی‌شود.

ذخیره‌سازی از لحاظ تعدیل ریسک فعالیت‌های صادراتی و کنترل عرضه و تقاضا در بازارهای خارجی نیز پراهمیت تلقی می‌شود؛ چرا که با ایجاد انتظارات پایدار و افزون‌سازی قدرت بازاریابی امکان توسعه به سمت بازارهای هدف و تثبیت درآمدهای صادراتی فراهم می‌شود.