گروه بازرگانی- بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی خواربار (فائو) شاخص قیمت مواد غذایی در دومین ماه از سال جدید میلادی یک درصد افزایش یافت و به این ترتیب پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر سیرنزولی قیمت‌ها در 2012 درست از آب در نیامد.
بنا به تحلیل کارشناسان «فائو» قیمت مواد غذایی در جهان طی ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه افزایش داشته است که علت اصلی آن رشد قیمت غلات روغن‌های نباتی و شکر بوده است.

این موضوع از آنجا موجب نگرانی تحلیلگران شده است که طی 6 ماه گذشته میزان رشد قیمت این اقلام بی‌سابقه بوده است. قیمت جهانی مواد غذایی در فوریه 2012 نسبت به ژانویه همین سال با رشد یک درصدی مواجه بوده، اما همچنان 10 درصد نسبت به رکورد ثبت شده در فوریه 2011 کمتر است.
البته افزایش قیمت محصولات اساسی کشاورزی نیز متاثر از دو عامل عمده است؛ طی ماه‌های اخیر روند کاهشی ارزش دلار در جهان و همراه شدن این موضوع با به هم خوردن شرایط آب و هوایی در کشورهای تولید‌کننده و صادرکننده مواد غذایی، موجب افزایش قیمت مواد غذایی شده است که البته با وجود تمام اینها همچنان قیمت مواد خوراکی نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۸ درصد پایین‌تر است.
بر اساس این گزارش، افزایش قیمت مواد غذایی عامل فشارهای تورمی در کشورهای وارد‌کننده محصولات کشاورزی بوده است. بر این اساس شاخص فائو برای قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی طی ماه فوریه به بیش از 3/215 واحد رسیده است. این رقم در ماه ژانویه 8/213 واحد اعلام شده بود.
بازار غذا همچنان متزلزل
از فوریه سال گذشته میلادی که رکورد جدیدی در میزان قیمت جهانی مواد غذایی به ثبت رسید، این شاخص روندی کاهشی را تجربه کرده، اما افزایش مجدد آن طی دو ماه اخیر باعث ایجاد نگرانی در زمینه افزایش نرخ تورم شده است.
به این ترتیب انتظار می‌رود که طی ۱۲ ماه آتی قیمت مواد غذایی در بازار جهانی همچنان بالا و بازار مواد غذایی همچنان بی‌ثبات و متزلزل باشد. گرازیانو دا سیلوا، رییس فائو در این باره می‌گوید که هم‌اکنون بحران غذا در برخی کشورهای جهان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی سازمان خوار و بار جهانی است.
به گفته او در سال 2012 قیمت مواد غذایی نسبت به سال‌های قبل بالاتر و بازار مواد غذایی جهان بر خلاف پیش‌بینی‌ها پرنوسان و تورم‌زا خواهد بود. در ماه فوریه سال 2011 افزایش نگرانی‌ها از تکرار دوباره بحران مواد غذایی سال 2008 موجب شد که قیمت مواد غذایی به بالاترین رکود در سال‌های اخیر برسد. در ماه نوامبر سال گذشته شاخص قیمت مواد غذایی جهان در 215 واحد باقی ماند که البته این رقم 23 واحد پایین‌تر از اوج قیمت‌ها در ماه فوریه بوده است. با این وجود این رقم دو واحد بالاتر از شاخص قیمت‌ها در ماه نوامبر سال 2010 گزارش شده است.
در اواخر سال ۲۰۱۱، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که در سال ۲۰۱۲ قیمت مواد غذایی با اندکی کاهش مواجه شود و این روند
رو به بهبود باشد.
در آن زمان رییس سازمان جهانی خواربار نیز پیش‌بینی کرده بود قیمت مواد غذایی در جهان طی سال ۲۰۱۲ روند نزولی خواهد داشت.
گرانی کوتاه می‌آید؟
به اعتقاد برخی تحلیلگران اقتصادی در ماه‌های آینده با افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی از قیمت این کالاها نیز کاسته می‌شود. در عین حال که شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل حاکی از افزایش جهانی قیمت‌ها برای دومین ماه متوالی است، اما به اعتقاد کارشناسان این مساله به شرایطی مشابه سال گذشته منجر نخواهد شد.
به اعتقاد عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو، با توجه به آغاز فصل برداشت محصول در کشورهای تولید‌کننده غلات، خطر ادامه و ایجاد ثبات در این روند چندان جدی نیست. آمارهای اولیه تولید و برداشت محصول سطح نگرانی‌ها در رابطه با افزایش چشمگیر قیمت‌ها را کاهش داده و بدون شک با آمارهای سال گذشته نیز بسیار فاصله داریم. از سوی دیگر برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند، در سال 2012میزان تولیدات گندم جهان به 690 میلیون تن خواهد رسید که این دومین رکورد بالای تولید گندم در سال‌های اخیر خواهد بود. در واقع طبق پیش‌بینی صورت گرفته از سوی سازمان خواربار جهانی سازمان ملل متحد در سال 2012 میلادی میزان تولیدات گندم جهان به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش، در سال‌جاری میزان تولیدات گندم جهان گرچه حدود ۱۰ میلیون تن پایین‌تر از رکورد تولیدات گندم سال گذشته است، اما همچنان بیشتر از متوسط ۵ سال گذشته است.