بخش خصوصی نخستین سیلو را در شبستر ساخت

گروه بازرگانی‌ـ‌ نخستین سیلوی ۵۰هزار تنی شمال‌غرب کشور دیروز با حضور معاون وزیر بازرگانی در شهرستان شبستر به بهره‌برداری رسید. عکس تزئینی است

محمدصادق مفتح در آیین بهره‌برداری از این سیلو گفت: یکی از سیاست‌های دولت نهم خارج کردن سیلوسازی از انحصار دولت و واگذاری آن به بخش خصوصی است.

به گفته وی، هم‌اکنون نیاز کشور به سیلو بین پنج تا ۹میلیون تن است که با مشارکت بخش خصوصی و ساخت سیلوهایی با ظرفیت بالا این کمبود برطرف می‌شود.

وی سیلوی شبستر را نخستین سیلوی ساخت بخش خصوصی اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری ۳۰میلیارد ریالی احداث شده است. معاون وزیر بازرگانی همچنین در خصوص میزان خرید گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان در فصل خرید گندم در سال‌جاری افزود: تاکنون میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از مرز ۸میلیون تن گذشته و در این رابطه ۱۶هزار میلیارد ریال به صورت نقد به گندم کاران پرداخت شده است.

وی پیش‌بینی کرد تا پایان فصل خرید گندم ۱۱میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران، شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف شده است به منظور تشویق بخش غیردولتی، کارخانه‌های آرد و کشاورزان به ایجاد انبارها و سیلوهای گندم، دو‌درصد از بهای خرید تضمینی گندم را به این امر اختصاص دهد.

براساس این مصوبه، به منظور تشویق بخش غیردولتی، کارخانه‌های آرد و کشاورزان به ایجاد انبارها و سیلوهای گندم، دستگاه مباشر (شرکت بازرگانی دولتی ایران) مجاز است نسبت به پرداخت دو‌درصد بهای خرید تضمینی گندم (۲۰۵۰‌ریال) به شرح ذیل و متناسب با شرایط منطقه و زمان اوج برداشت اقدام کند:

الف- به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل گندم و جلوگیری از ازدحام وسایل حمل در زمان اوج برداشت، دستگاه مباشر موظف است در صورت عدم ظرفیت خالی تاسیسات نگهداری گندم در مبادی تولید و مصرف، گندم را به بهای تعیین شده، موضوع تصویبنامه شماره ۸۴۶۲۶ / ت ۳۴۶۲۶ / ک مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۸۴ با رعایت جدول پاکی خریداری کند و علاوه بر بهای معادل ۴۰‌ریال به عنوان هزینه نگهداری پرداخت کند.

ب - مدت زمان نگهداری بیش از ۱۵ روز هر کیلوگرم گندم یک ماه است و برای مدت کمتر از ۱۵ روز مبلغی تعلق نخواهد گرفت.

ج - زمان اوج برداشت هر شهرستان توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی و حداکثر زمان نگهداری بر حسب شهرستان، توسط دستگاه مباشر تعیین و یک هفته قبل از شروع زمان خرید توسط دستگاه مباشر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در این تصویبنامه آمده است کارخانه‌های آرد و بخش غیردولتی به منظور استفاده از امکانات و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه موظف هستند گندم را مستقیما از کشاورزان خریداری کرده و دستگاه مباشر نیز درزمان تحویل گندم از آنان فقط بهای خرید تضمینی گندم و هزینه نگهداری هر کیلوگرم در هر ماه (۴۰‌ریال) را پرداخت می‌کند.

همچنین شرایط لازم برای اخذ مجوز ایجاد انبار و نگهداری گندم با توجه به مفاد ماده «۲» این آیین‌نامه توسط دستگاه مباشر به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

براساس این تصویبنامه، بهای گندم و هزینه نگهداری موضوع این آیین‌نامه در زمان تحویل به دستگاه مباشر خرید، محاسبه و به بخش غیردولتی، کارخانه‌های آرد و کشاورزان پرداخت خواهد شد.

این تصویبنامه تصریح می‌کند، گندم تحویلی به مراکز خرید در صورت وجود آلودگی و آفات انباری، توسط دستگاه مباشر و عاملان خرید دولتی قابل خرید نیست.

بنا به این گزارش، انواع آفات انباری و میزان مجاز آن توسط وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران تعیین و توسط دستگاه مباشر جهت آگاهی بخش‌های ذی نفع، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

براساس این تصویبنامه، هزینه نگهداری موضوع ماده «۲» این آیین‌نامه به صورت علی‌الحساب در هزینه‌های تبعی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منظور و به دستگاه مباشر ابلاغ می‌شود.

بخش غیردولتی در این آیین‌نامه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که براساس مجوزهای وزارت بازرگانی در چارچوب مقررات به امر سیلوسازی و نگهداری گندم اشتغال دارند.

همچنین کارخانه‌های آرد موضوع این آیین‌نامه، کارخانه‌های دارای مجوز از وزارت بازرگانی هستند.

وزیر بازرگانی چندی پیش، از وضعیت سیلوسازی در کشور انتقاد کرد و گفت: با توجه به محدودیت بودجه‌ای که برای ساخت سیلو تخصیص یافته و نیز توجه نکردن به اندازه رشد تقاضای واگذاری یا فروش گندم، حدود پنج میلیون تن سیلو کسری داریم که باید با شتاب بیشتر و واگذاری این امر به بخش خصوصی و توسعه بخش خرید و فروش آزاد آرد این مشکل برطرف شود.

در سال‌های گذشته، نه وزارت بازرگانی به مشارکت بخش خصوصی در سیلوسازی رغبت نشان می‌داد و نه بخش خصوصی شرایط را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه مناسب می‌دید.