گروه بازرگانی - به گفته عضو هیات‌مدیره اتحادیه بین‌المللی تعاون «ICA»، به رغم حمایت‌ مسوولان بلند پایه از توسعه فعالیت‌های تعاون با رویکرد توسعه عدالت اجتماعی، رویکردهای تقابلی برخی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران با شیوه اقتصادی تعاونی و عدم مدیریت صحیح در حوزه تعاون، سبب مغفول ماندن توسعه‌ در این بخش شده است. ابوالحسن خلیلی معتقد است؛ عدم تکمیل زنجیره تعاون و عقیم ماندن سازوکارهای حمایتی و قانونی در اجرا موجب شده که وابستگی بخش تعاون به دیگر بخش‌های اقتصادی تا آنجا افزایش یابد که این بخش اکنون عملا به ابزاری برای تقویت دیگر بخش‌ها تبدیل شده است.

او با اشاره به اینکه در آخرین تحولات حوزه تعاون شاهد توفیق کشورهایی نظیر ژاپن، کره‌جنوبی و کشورهای اروپایی و آمریکایی هستیم، به «فارس» گفت: این در حالی است که در ایران به ‌رغم پتانسیل‌های موجود و پیشینه دینی، به تعاون چندان بهایی داده نمی‌شود و مسوولان امر در فعال‌سازی این حوزه اصلا موفق نبوده‌اند.

به گفته او، سهم بخش تعاون تا پایان سال چهارم از برنامه پنجم توسعه باید تا سقف ۲۵ درصد و سهم این بخش اقتصادی از بازار سرمایه باید تا سقف ۱۵ درصد رشد داشته باشد، حال آنکه سهم این بخش در اقتصاد ملی صرفا به ۵ درصد رسیده است.