«گروه آریا» به گمرک بدهی ندارد

ما مسوول واردات مرکبات نیستیم

گروه بازرگانی- موضوع واردات غیرقانونی مرکبات در فصل برداشت داخلی و نیز «عدم بدهی گروه آریا» به گمرک، دو محور اصلی سخنان رییس کل گمرک در گفت‌وگو با خبرنگاران بود. معمارنژاد واردات مرکبات از ترکیه را بی‌ارتباط با وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزیابی می‌کند و درباره عملیات گمرکی گروه آریا نیز با بیان این نکته که «این گروه به گمرک بدهی ندارند و نداشته‌اند و حقوق ورودی کالاهای وارداتی را پرداخت می‌کردند»، گفت: بخشی از واردات کالاها توسط این گروه، از طریق ضمانت نامه های بانکی صورت گرفته که «به دلیل بستن حساب های بانکی وصول نشده است و رقم آن کم و حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان بوده است.»

این اظهارات معمارنژاد، به ابهامات پیرامون نحوه واردات و صادرات گروه مذکور پایان داد، هر چند که این گروه ارقامی سنگین را در تجارت خارجی کشور آزموده‌اند.

به گفته معمارنژاد اما بخشی از واردات کالاها توسط این گروه، از طریق ضمانت نامه‌های بانکی صورت گرفته بود که به دلیل بستن حساب‌های بانکی وصول نشده است و رقم آن کم بوده و حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان است.

بحث واردات بی‌موقع و بیش از اندازه نیاز بازار مرکبات در حالی این روزها داغ است که متولیان تجارت کشور توضیح مشخصی در این مورد نمی‌دهند و حتی مسوول مشخصی نیز به پرسش نمایندگان مردم و رسانه‌ها پاسخ نمی‌دهد.

طی هفته گذشته، همزمان با آغاز فصل برداشت محصولات باغ‌های مرکبات کشور، خبرهایی از واردات گسترده مرکبات منتشر شد.

روز گذشته نیز نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در این مورد با بیان اینکه به احتمال زیاد واردات اخیر مرکبات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، از طرح نمایندگان برای احضار وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی به صحن مجلس خبر داد.

کاظم فرهمند گفته است دو ماه پیش وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که دستور واردات هیچ محصول کشاورزی را صادر نکرده و اگر محصولی وارد می‌شود از کانال وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که هیچ گونه دستور ثبت سفارش میوه به غیر از موز صادر نشده است، اما بازار انباشته از انواع میوه‌های خارجی است، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند که ثبت سفارشی صورت نگرفته است.

گفته می‌شود طی یک هفته گذشته ۲۲ کانتینر مرکبات به کشور وارد شده است که هنوز مشخص نیست دستور واردات این میزان میوه در فصل برداشت مرکبات از سوی کدامیک از وزارتخانه‌های کشاورزی یا تجارت صادر شده است. دبیر اتحادیه بارفروشان تهران تصریح کرده است که این ۲۲ کانتینر که وزنی معادل ۴۰۰ تن دارد شامل پرتقال و نارنگی ترکیه ای بوده است.

آن طور که داوود حاج فتحعلی می‌گوید: در حال حاضر هر کیلوگرم پرتقال داخلی ۶۰۰ و در نهایت به قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه می‌شود، اما پرتقال ترکیه‌ای که به ظاهر شکیل و با بسته‌بندی مناسب است به قیمت کیلویی ۲ هزار تا ۲۵۰۰ تومان و نارنگی به قیمت ۱۲۰۰ الی ۲ هزار تومان در میدان تره‌بار مرکزی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

نمایندگان مجلس می‌گویند: با واردات میوه در فصل برداشت برخورد خواهیم کرد و این موضوع توسط کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی پیگیری خواهد شد.

اما با این وجود دیروز رییس کل گمرک در جمع خبرنگاران صدور مجوز واردات مرکبات را از سوی وزارت بازرگانی تکذیب کرد.

به گفته معمارنژاد هر میوه‌ای که وارد کشور شده است بر اساس ثبت سفارش بوده و سازمان توسعه تجارت متولی ثبت سفارش است و بر مبنای قانون کار می‌کند، در عین حال صدور مجوز قرنطینه در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است و بدون مجوز قرنطینه هیچ میوه‌ای به کشور وارد نمی‌شود.

او همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴۰ تن مرکبات در گمرک سیرجان متوقف شده؛ چرا که بدون مجوز بوده و مرجوع می‌شود، تاکید کرد: ثبت سفارش، مدت دارد و در پایان مدت ثبت سفارش، واردکنندگان کالا را برات یا بارنامه می‌کنند که براین اساس برای مدتی امکان ورود آنها به کشور وجود دارد.

رییس کل گمرک ایران در مورد ممنوعیت واردات میوه هم توضیح داد که آن ۱۹۰ قلم کالایی که وزارت جهاد کشاورزی لیست آنها را به گمرک اعلام کرده است، همگی مشمول ممنوعیت واردات نیستند، بلکه بخشی از آنها با محدودیت و بخشی با افزایش تعرفه واردات مواجه شده‌اند.

به گفته او هیچ کالایی در کشور امکان ورود ندارد، مگر اینکه در وزارت بازرگانی ثبت سفارش شده باشد.

جرایم گمرکی افزایش می‌یابد

رییس کل گمرک ایران در ادامه نشست خود از افزایش جرایم تخلفات گمرکی خبر داد و گفت: به دنبال افزایش ریسک تخلف در گمرک هستیم. همچنین در بخش استفاده از فناوری‌های نوین سامانه الکترونیکی یکپارچه در کل گمرکات کشور را تعبیه می‌کنیم.

او سپس به تحریم‌های اروپایی پرداخت و برنامه تحریمی انگلیس را در روند واردات کالا از سوی این کشور بی‌تاثیر عنوان کرد و گفت: طی دو تا سه سال گذشته به علت کاهش حجم کالاهای وارداتی از سوی این کشور اعمال سیاست‌های تحریم تاثیری بر روند واردات نداشته است.

آن طور که رییس کل گمرک توضیح داد: طی هفت ماهه نخست سال‌جاری ۴۷ هزار میلیارد ریال درآمد وصول شده است.

انبارها حذف می‌شوند

معمارنژاد در تشریح عملکرد گمرک مدرن به حذف انبارها اشاره کرد و گفت: انبار‌ها شامل انبارهای عمومی و اختصاصی هستند که انبارهای اختصاصی با توجه به کاهش هزینه‌ها برای تولید‌کنندگان از اهمیت بالایی برخوردارند. از این رو مقرر شده است که تفاهمنامه‌ای را به منظور تشکیل گمرک اختصاصی نفت با وزارت نفت منعقد کنیم.

آغاز تدوین نقشه راه گمرک

او همچنین توضیحاتی نیز در مورد گمرک الکترونیک ارائه کرد و از تدوین نقشه راه تا هشت ماه آینده برای اجرای برنامه‌های گمرک نوین خبر داد.

به گفته معمارنژاد در حال حاضر سامانه‌های الکترونیکی گمرک یکپارچه نیستند و دخل و تصرف‌هایی در این سامانه‌ها وجود دارد.

مدیریت ریسک و شیوه بررسی، حسابرسی کالا پس از ترخیص، استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه یکپارچه گمرکی چهار مشخصه بارز گمرک نوین هستند که معمارنژاد از آنها یاد کرد.

رییس کل گمرک مدیریت ریسک را به معنای میزان

اولویت‌بندی در نحوه بررسی و بازرسی انواع کالاها برشمرد و در مورد شیوه حسابرسی پس از ترخیص نیز گفت: بر این اساس اظهار‌نامه وارد‌کننده تا سه سال امکان راستی‌آزمایی خواهد داشت، به این ترتیب از یک طرف فرآیند ترخیص کالا برای صاحب کالا کاهش می‌یابد و از طرف دیگر هزینه‌ها و دقت در بازرسی‌ها در گمرک افزایش خواهد یافت.

آن طور که معاون وزیر اقتصاد توضیح می‌دهد مدت زمان اجرای این برنامه‌ها چهل‌ماه تعیین شده که طبق برنامه‌ریزی‌ها سیستم یکپارچه گمرکی در ۱۸ ماه و سیستم‌های الکترونیکی تا خرداد سال آینده راه‌اندازی خواهند شد.