رای مجمع عمومی اتاق فصل‌الخطاب است

گروه بازرگانی- هیات اجرایی اتاق تعاون مرکزی ایران که پیش از این در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن برشمردن تخلفات صورت گرفته از سوی هیات نظارت بر انتخابات، از سکوت وزیر در جریان ماجرای چالش انتخاباتی این اتاق ابراز گلایه کرده بود، دو روز پس از نخستین موضع‌گیری جدی شیخ‌الاسلامی در مورد انتخابات ۲۳ شهریور ماه اتاق تعاون، نشستی خبری برگزار کرد تا این بار، از نوع ورود وزیر تعاون به این موضوع انتقاد کند. عبدالرضا شیخ‌الاسلامی تا کنون، به رغم جدی شدن مناقشات پیرامون انتخابات اتاق تعاون مرکزی ایران که حتی به برگزاری مجدد مجمع عمومی اتاق و ابطال انتخابات انجامید، موضع مشخصی اتخاذ نکرده بود تا این که وی روز شنبه، با اعلام موضع رسمی خود به سایت دولت، ضمن رد تمام اتهاماتی که به او و وزارتخانه متبوعش در خصوص دخالت در انتخابات اتاق تعاون وارد شده است با پیوستن به صف طرف مقابل دعوی اتاق تعاون یعنی هیات نظارت بر انتخابات که دبیرخانه‌اش در وزارتخانه مذکور مستقر است ، تصریح کرده بود: وزارت تعاون در انتخابات اتاق تعاون کوچک‌ترین دخالتی نداشته و همه کارهای آن بر مدار قانون و در چارچوب وظایف قانونی بوده است. او در عین حال خاطرنشان کرده بود؛ برخی افراد چون نتایج انتخابات مورد پسندشان نیست، نکاتی را پیرامون آن مطرح می‌کنند که با حقیقت مطابقت ندارد و از نظر اینجانب مردود است، زیرا این اظهارنظرها از روی کم‌اطلاعی مطرح می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنم این افراد به جای رفتارهای ناصوابی که به سوءتفاهمات، تنش‌ها، کدورت‌ها و دلخوری‌ها دامن می‌زند، راهکارهای قانونی را در پیش گیرند.» این سخنان در حالی مطرح می‌شود که به گفته اعضای هیات اجرایی نظارت بر انتخابات، نمایندگان وزارت تعاون حتی پیش از برگزاری انتخابات اتاق تعاون از باطل بودن انتخابات به دلیل عدم حضور بازرس وزارت مربوطه سخن گفته بودند و این به این معناست که به اعتقاد آنها، وزارت تعاون حتی پیش از برگزاری انتخابات ۲۳ شهریور ماه، برای ابطال انتخابات برنامه‌ریزی کرده بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفته است آنچه که قانون و مرجع قضایی در خصوص نتایج انتخابات اتاق تعاون حکم کنند، از نظر ما مطاع و قابل اجرا است.

در واکنش به این سخن نیز، نظر هیات اجرایی اتاق تعاون مرکزی ایران این است که طبق قانون تعاون، برای تعاونی‌ها، مصوبات مجمع عمومی فصل‌الخطاب است، زیرا این مجمع بالاترین رکن تصمیم‌گیری در تعاونی‌ها است و هیچ محدودیتی هم برای دفعات برگزاری آن وجود ندارد.

در این رابطه مسعود زارع، رییس هیات اجرایی اتاق تعاون به نمایندگی از سایر اعضای هیات اجرایی ضمن انتقاد جدی به نوع موضع‌گیری وزیر تعاون، این طور گفت: وزیر تعاون در حالی نسبت به چالش انتخابات موضع‌گیری می‌کند که تا کنون نه ما را به حضور پذیرفته، نه پاسخ نامه‌هایمان را داده است. سوال اینجا است که وزیری که سطح تعاملش با بدنه تعاون این گونه است، چگونه می‌خواهد سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد تا پایان برنامه پنجم توسعه را محقق کند؟

او سپس به برگزاری مجمع دوم عمومی انتخابات در ۱۸ آبان‌ماه نیز اشاره کرد و گفت: به‌رغم اقدامات غیرقانونی صورت گرفته در خصوص این مجمع بیش از دو سوم اعضا در این مجمع حاضر شدند.زارع در عین حال ماهیت آنچه که «دخالت بی‌سابقه دولتی‌ها در انتخابات اتاق تعاون دانست» را سیاسی قلمداد و تصریح کرد: گواه بروز این دخالت‌های بی‌سابقه، گزارش سازمان بازرسی کل کشور به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه نظارتی قوه‌قضائیه است که باید حتما مورد توجه وزیر تعاون قرار گیرد.همچنین به گفته رحمت ا... سهرابی، رییس هیات‌مدیره اتاق تعاون لرستان و عضو دیگر هیات اجرایی اتاق تعاون، وزیر تعاون در حالی معترضان به دخالت وزارت تعاون در انتخابات اتاق تعاون را افرادی کم‌اطلاع می‌خواند که همین افراد بیشترین حمایت را از وی هنگام گرفتن رای اعتماد از مجلس داشتند و بیشترین تکیه شیخ‌الاسلامی در جلسه رای اعتماد نیز بر برنامه‌های او در خصوص تعاونی‌ها و بدنه تعاون کشور بوده است. ضمن اینکه همین افراد حائز بیشترین آرا در جریان انتخابات مذکور بوده‌اند.