انتقاد از افزایش تعرفه واردات «ام‌دی‌اف»

گروه بازرگانی- رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری با انتقاد از افزایش تعرفه و حقوق ورودی واردات MDF که توسط گمرک ایران صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از مواد اولیه ( MDF ) صنعت مبلمان و لوازم چوبی منزل و اداری وارداتی است و صرفا ۱۵ درصد از MDF مورد نیاز این صنعت توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان، حسن احمدیان افزود: تعرفه MDFخام ۲۰ درصد و تعرفه MDF روکش دار نیز ۳۰ درصد تعیین شده است و به دلیل اینکه تعرفه واردات MDF در سال جاری افزایش نیافته است و گمرک جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی اقدام به افزایش ارزش پایه واردات MDF کرده است.

احمدیان بالابودن قیمت تمام شده مبلمان را در ایران باعث زیان مصرف‌کنندگان نهایی دانست و تصریح کرد: بالا رفتن قیمت MDF وارداتی از سوی گمرک تاثیر مستقیم روی محصولات چوبی وار دارد و با گران شدن این محصولات مصرف‌کنندگان نهایی متضرر می‌شود.

گمرک: ما مقصر نیستیم

از سوی دیگر مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک می‌گوید: ارزش انواع ام‌دی‌اف و نئوپان با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری اتحادیه‌های مربوطه تعیین می‌شود.

رسول کوهستانی پژوه تاکید کرد: ماخذ و تعرفه حقوق ورودی ام‌دی‌اف و سایر کالاهای وارداتی در کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات مستقر در وزارت صنعت، معدن و تجارت و پس از کسب نظر تخصصی وزارتخانه تولیدی ذی‌ربط در خصوص میزان مصرف کشور و ظرفیت تولیدی کشور تعیین و پس از تصویب وزرای عضو کمیسیون به گمرک برای اجرا ابلاغ می‌شود.

کوهستانی پژوه ادامه داد: در خصوص ارزش‌گذاری کالاهای وارداتی گمرک براساس مواد ۱۰ و ۱۱ قانون امور گمرکی و ماده ۱۲۱ آیین‌نامه اجرایی آن اقدام می‌‌کند. با توجه به کم‌اظهاری برخی از واردکنندگان و به دلیل حمایت از واحدهای تولیدی داخل کشور و مقابله با متخلفان در ارزش گمرکی و ایجاد فضای صحیح رقابتی و وحدت رویه، گمرک ایران از سال ۱۳۸۶ تاکنون با همکاری و همیاری انجمن‌ها و اتحادیه‌های تخصصی از جمله انجمن کارفرمایان صنایع چوب ایران، انجمن شکر، انجمن لاستیک، انجمن صنایع نساجی ایران، انجمن صنایع سلولوزی ایران و... و با بررسی مدارک و مستندات و ادله موجه و با کسب نظر وزارت صنایع و معادن و در راستای اجرای مصوبه هیات‌وزیران نسبت به تعیین ارزش کالاهایی از قبیل چوب، ام‌دی‌اف، نئوپان، لاستیک، شکر و مبلمان و مصنوعات چوبی و... اقدام کرده و این ارزش‌ها در دوره‌های زمانی سه ماهه یا شش ماهه با برگزاری جلسات مشترک به روزرسانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین جلسات برگزار شده درخصوص به روزرسانی ارزش انواع نئوپان و ام‌دی‌اف پس از بحث و بررسی و با توجه به مستندات و ادله ارائه شده از سوی انجمن کارفرمایان صنایع چوب ایران و انجمن صنفی کارفرمایی روکش‌های مصنوعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش انواع نئوپان و ام‌دی‌اف خام و روکش شده تعیین و به گمرکات کشور از طریق سیستم متمرکز تعیین ارزش گمرکی (ستاگ) برای اجرا ابلاغ شده است.

یاد آور می‌شود که ارزش ام‌دی‌اف چینی وارداتی با ارائه مدارک و مستندات از سوی هر دو انجمن هر مترمکعب ۳۷۵ دلار تا ۳۰۵ دلار و با توجه به حجم خرید تصویب و تعیین شده است.

تولید مبلمان در خطر

همچنین علیرضا محیط، رییس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان اظهار کرد: تثبیت تصنعی نرخ ارز در سال‌های گذشته، واردات را نسبت به تولید مقرون به صرفه کرده بود.

وی با بیان این مطلب که تولید مبلمان، لوازم منزل و اداری در حال نابودی است، افزود: تاکنون ما تمامی مسائل را تحمل کرده و در مقابل واردات اجناس نامرغوب چینی ایستادگی کرده‌ایم، اما افزایش بی‌دلیل تعرفه واردات MDF از سوی گمرک بیش از هر چیزی به تولید کشور آسیب می‌زند. محیط ادامه داد: گمرک در افزایش تعرفه واردات MDF تخلف آشکاری را انجام داده است؛ بنابراین به سازمان بازرسی کل کشور شکایت خواهیم برد.

این فعال صنفی تصریح کرد: باید ابعاد پنهان تخلف گمرک در خصوص افزایش تعرفه و حقوق ورودی واردات MDF بر همگان مشخص شود.