جاده‌ها در گیر و دار ناوگان دست دوم

گروه بازرگانی - رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی می‌گوید: ورود ناوگان دست دوم به حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در حالی مجاز است که ورود این نوع ناوگان به شبکه ریلی ممنوع اعلام شده است. از سوی دیگر، پرداخت کلیه هزینه‌های تعمیر و نگهداری بخش‌های زیربنایی در حمل‌و‌نقل ریلی، توسط فعالان بخش خصوصی صورت می‌گیرد و در حمل‌و‌نقل جاده‌ای، این هزینه را دولت می‌پردازد. سعیدنژاد که در نشست کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق تهران شرکت کرده بود، همچنین به اعطای تسهیلات بانکی به فعالان صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای و البته محرومیت فعالان صنعت حمل‌ونقل ریلی از این تسهیلات اشاره کرد و گفت که دولت امکان رقابت صنعت حمل‌و‌نقل ریلی را با حمل‌و‌نقل جاده‌ای سلب کرده است.

البته سعیدنژاد به تفاوت‌های سرمایه‌گذاری در این دوبخش نیز اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای ورود به حمل‌و‌نقل جاده‌ای ۱۶۰ میلیون تومان و در حمل‌و‌نقل ریلی ۸۰ میلیون تومان است.

« بالا بودن نرخ بهره تسهیلات»، «عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت راه‌آهن» و «عدم اجرای قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی» از مهم‌ترین مواردی بود که سعیدنژاد از آن به عنوان مشکلات بخش خصوصی درصنعت حمل‌و‌نقل ریلی یاد کرد.

اوسپس از واگذاری شرکت راه‌آهن رجا به شستا انتقاد کرد و افزود: دولت بدون توجه به ابعاد واگذاری شرکت مسافربری رجا به شستا نسبت به این واگذاری اقدام کرد. این در حالی است که رجا، علاوه بر برخورداری از مجوز بهره‌برداری از برخی زیر بناها، بخشی از وظایف حاکمیتی را نیز عهده داربود؛ اما شرکت رجا با هزاران ابهام واگذارشد تا وضعیت وظایف حاکمیتی این شرکت مسافربری بلاتکلیف باقی بماند.»

او البته پیش‌بینی کرد که در آینده، آثار این بلاتکلیفی در نوع خدمات شرکت رجا به مردم آشکار خواهد شد. سعیدنژاد این را هم گفت که شرکت راه‌آهن رجا در حالی به شستا واگذار شد که سالانه با ۱۰۰ میلیارد تومان زیان مالی مواجه بوده است.

«توفیق مجدپور» عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل نیز توقف رشد حمل‌و‌نقل بار در ایران را با کاهش ترانزیت در کشور مرتبط دانست و گفت: در ۶ ماه نخست سال ۹۰ ترانزیت بار در ایران به طور میانگین با ۳۶ درصد رشد منفی مواجه شده است؛ به گونه‌ای که ترانزیت پنبه ازبکستان از ایران به طور میانگین ۸۴ درصد رشد منفی، آلومینیوم تاجیکستان ۷۰ درصد و نفت کوره نیز ۳۰ درصد رشد منفی را سپری کرده‌اند.

او در ادامه تاکید کرد: بخشی از مشکلات گریبانگیر حوزه حمل‌و‌نقل ریلی ناشی از فشار‌های تحریمی است؛ بنابراین به جای جست‌و‌جوی تمهیداتی برای دور زدن تحریم‌ها تدابیری برای رفع این سیاست‌ها بیندیشیم.

حاضران در این نشست «توقف رشد ناوگان»، «زیان دهی شرکت‌های خصوصی»، «کندی سرعت سیر» و «بلاتکلیفی در پرداخت‌ها» را از دیگر چالش‌های بخش حمل‌و‌نقل برشمردند.