جزئیات راهکارهای عبور از تحریم

گروه بازرگانی - اسداله عسگر اولادی می‌گوید: روند فعلی فضای کسب‌و‌کار به سوی رکود تورمی ‌در حال حرکت است که این خطر بزرگ اقتصاد کشور را تهدید می‌کند؛ بنابراین پیشگیری یا مقابله با این خطر همت بالای کارآفرینان و کارگزاران اقتصادی نظام را می‌طلبد. عسگراولادی در کنفرانس مدیریت تامین مالی و خرید خارجی که روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، سلطه‌خواهی جهان پیشرفته نسبت به کشورهای دیگر را دلیل عمده اعمال برخی تحریم‌ها دانست و اظهار کرد: کشورهای دیگر تا آنجا که بتوانند جلوی پیشرفت و خودکفایی اقتصادی سایر کشورها را سد می‌کنند تا همواره نیازمند آنها باشیم، در اصل تحریم یک بهانه جویی در چارچوب قوانین تحمیلی بین‌المللی است که حفظ منافع کشورهای سلطه‌خواه را جست‌وجو می‌کند. رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه با ذکر اینکه کشورهای تحریم‌کننده برای حفظ منافع مالی خود راه‌های گریز از تحریم‌ها را نیز پیش‌بینی کرده‌اند، اظهار کرد: کشورهای تحریم‌کننده در صورتی که منافع آنها ایجاب کند راه گریز از تحریم را به کشورهای تحریم شده نشان می‌دهند که در این خصوص می‌توان به کشورهای غربی اشاره کرد که در تحریم ما مشارکت دارند، برای عرضه کالاهایی که امکان فروش آن را به کشور ما ندارند از سایر مبادی واردات برای عرضه استفاده می‌کنند به همین دلیل روابط اقتصادی ما در سطح بالایی قرار دارد.

به گفته عسگری اولادی، در مبادلات اقتصادی باید کشورهای طرف مراودات و مبادلات اقتصادی را بررسی کنیم تا مشخص شود که چه کشورهایی تحریم‌های سنگین را علیه ما اعمال کرده‌اند و چه کشورهایی در این خصوص میانه‌رو هستند و در نهایت باید کشورهایی که خارج از تحریم با ما رفتار می‌کنند نیز مشخص شوند تا در مراودات اقتصادی با مشکل مواجه نشویم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است برای عبور از بحران باید مراودات با کشور‌هایی که خارج از دایره تحریم با ما برخورد می‌کنند را افزایش داد و با کشورهای میانه رو نیز باید مراودات از طریق واسطه مورد اعتماد صورت گیرد و در مورد کشورهایی که تحریم‌های سنگین را برای ما در نظر گرفته‌اند نیز باید به گونه ای رفتار کنیم که احساس نیاز به ما برای فروش تولیدات و خدمات در آنها به وجود آید تا برای فروش کالا مشتاق شوند. به گفته عسگری اولادی، در کنار حرکت‌های تدافعی و حتی نیمه‌تهاجمی ‌باید راه‌های تعامل توسط بخش‌های غیردولتی در کنار دولت را با توجه به سیاست‌های کشور نیز اجرا کرد و مدیران ارشد دولتی صاحب تصمیم نیز نباید به این فکر باشند که هدایت اقتصاد در بحران اقتصاد سیاسی جوابگو خواهد بود. در ادامه این کنفرانس عسگر اولادی با اشاره به اینکه بخشی از مشکل را کارآفرینان بخش خصوصی پشت سر گذاشته‌اند، عنوان کرد: هزینه این اقدامات را تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالا می‌پردازند. ارسال پول و اطمینان از کالای خریداری شده یکی دیگر از مشکلاتی است که عسگر اولادی با اشاره به آن گفت: در صادرات امکان انتقال پول وجود ندارد و برای برطرف کردن این مشکل نیز باید پول حاصله از صادرات را از مقصد هدف و مصرف کالا با دو یا سه واسطه به نقاطی که قابل تبدیل به ریال است نظیر مالزی، ترکیه و دبی ارسال کرد.

وی در خصوص وارداتی نیز روش TT (انتقال تلگرافی) را یکی از عمده مشکلات عنوان و در این خصوص اظهار کرد: در اینجا نقش شرکت‌های بیمه یا صندوق ضمانت صادرات می‌تواند مهم باشد. به گفته عسگر اولادی در حال حاضر امکان انتقال پول از طریق LC امکان‌پذیر نیست و گشایش اعتبار تنها از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود. تفاوت فاحش نرخ ارز رسمی‌ و غیررسمی‌ در بازار یکی دیگر از مشکلاتی است که در این کنفرانس رییس اتاق بازرگانی ایران و چین به آن اشاره کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر سه تا چهار نرخ ارز در بازار وجود دارد که این امر موجب می‌شود در مراودات اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه شویم.