گروه بازرگانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت دلایل افزایش قیمت شیر و لبنیات در روزهای اخیر را اعلام کرد.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «مهر» درباره علت افزایش قیمت شیر و لبنیات گفت: از آنجایی که خوراک دام وارداتی بوده و افزایش محسوسی در قیمت آن به وجود آمده، قیمت شیر و لبنیات نیز به تبع آن افزایش یافته است. از این رو، اخیرا اتحادیه‌های مربوط به شیر و لبنیات به همین دلیل از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت کردند که مجوزی نیز در این‌باره صادر شد. پیش از این، رضا باکری، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران با تشریح جزئیات شیوه قیمت‌گذاری جدید لبنیات در کشور گفت: بر اساس توافقات جدید، اجازه داده شده است که نرخ انواع شیر پاستوریزه و استرلیزه ۸ درصد، خامه، بستنی، انواع ماست و پنیر ۶ درصد و سایر اقلام محصولات ۷ درصد افزایش یابد. در این راستا، در توافق جدید دولت با اتحادیه‌ها و تشکل‌های فرآورده‌‎های لبنی، قیمت فرآورده‌های لبنی در تهران و چند استان دیگر کشور حداقل ۶ درصد و حداکثر ۸ درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور پشتیانی و ادغام نیز عنوان کرد: تا پایان مهر ماه سال جاری مطالبات تولیدکننده‌های شیر پرداخت می‌شود. فریدون احمدی یادآوری کرد: این موضوع را از محل مصوبه مربوطه اجرایی می‌کنیم و اموال را می‌فروشیم تا این مطالبات را پرداخت کنیم.

این در حالی است که ۲۰ شهریور ماه نیز این مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود که طی دو هفته آینده، مطالبات ۱۰۰ میلیارد تومانی تولیدکننده‌های شیر پرداخت خواهد شد.

از سوی دیگر، دبیر انجمن صنایع لبنی نیز گفت: تقاضای انجمن صنایع لبنی برای خروج این حوزه از سیستم قیمت‌گذاری ارائه شده که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود ظرف دو ماه آینده، محصولات لبنی از لیست قیمت‌گذاری‌ها خارج شود.

رضا باکری با تاکید بر اینکه افزایش قیمت اعمال شده برای محصولات لبنی با مجوز رسمی سازمان حمایت صورت گرفته است، افزود: براساس توافقات صورت گرفته میان دامداران و کارخانجات صنایع لبنی مقرر شد تا قیمت خرید شیر به ۵۲۰ تومان افزایش یابد. بر این اساس، در حال حاضر ۵۲۰ تومان قیمت کف خرید است و اغلب دامداران شیر خام را با نرخ ۵۵۰ تا۵۷۰ تومان به کارخانه‌ها می‌فروشند.

او ادامه داد: در این میان، واحدهای لبنی تا یک میزان می‌توانند نوسان قیمت خرید شیر خام از دامداری‌ها را تحمل کنند و بدون اعمال تغییر قیمت به تولید خود ادامه دهند، اما اگر قیمت‌ها به بیش از ۵۶۰ تومان برسد، توان حضور و رقابت در بازار برای واحدهای صنایع لبنی از دست خواهد رفت و این مساله منجر به کاهش توان رقابت تولیدات داخلی با محصولات مشابه خارجی شده و به مرور سیر صعودی واردات محصولات لبنی به داخل آغاز می‌شود.