آب گران در اراضی زعفران

گروه بازرگانی - طلای سرخ ایران هر سال به گونه‎ای متفاوت آسیب می‌بیند، پارسال از ارزان بودن قیمت در بازار جهانی و امسال از خشکسالی و بی‎آبی.

ولی‌الله صانعی، دبیرانجمن صنفی تولیدکنندگان زعفران خراسان رضوی می‌گوید: قهر طبیعت در چند سال گذشته موجب کم شدن آب قنوات و کاهش سطح آب چاه‎های عمیق برای آبیاری زعفران شده است. وی با تاکید بر اینکه آبیاری بیشتر مزارع زعفران استان باید با همت دولتمردان و به وسیله تانکر انجام شود، بیان کرد: در حال حاضر زعفرانکاران مجبور به خرید آب با تانکر و با قیمتی ۲ تا ۳ برابر قیمت واقعی شده‎اند.

صانعی تصریح کرد: با توجه به اینکه هوا در پاییز سرد می‎شود و محصولات دیگر کشاورزی احتیاج به آب ندارند؛ بنابراین باید از چاه‎های مجاور مزارع زعفران برای آبیاری استفاده کرد.

وی مشکل دیگر زعفرانکاران خراسان رضوی را مشکل کود اوره در بازار دانست و یادآور شد: هر هکتار مزارع زعفران نیاز به ۱۵۰ کیلو کود اوره دارد حال آنکه ایران صادرکننده این کود است، باید زعفرانکاران خراسان رضوی کود اوره را بیش از قیمت واقعی از بازار آزاد

تهیه کنند.

دبیرانجمن صنفی تولید‌کنندگان زعفران خراسان رضوی با تاکید بر اینکه درآمد اهالی روستاهای خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی از زعفران تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: زعفران علاوه بر اینکه از ارزش بالایی نسبت به سایر محصولات کشاورزی برخوردار است، اشتغال و درآمدزایی خوبی را هم برای کشاورزان فراهم کرده است.

سیاست «درهای باز» بخش کشاورزی را تهدید می‌کند

از سوی دیگر یک استاد دانشگاه فردوسی مشهد، سیاست‌های دولت در حوزه مدیریت واردات و صادرات را متناقض خواند. محمد طاهر احمدی شادمهری با بیان اینکه هزینه‌های هنگفتی در بخش کشاورزی برای افزایش تولید و بهره‌وری صرف می‌شود، اظهار کرد: سیاست فعلی برای مدیریت واردات و صادرات از سوی مسوولان، به سمت درهای باز بوده که بخش کشاورزی را تهدید می‌کند. استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در پی قطع یارانه‌ها هزینه تولید افزایش پیدا ‌کرده است، اظهار کرد: مبالغی که از طریق هدفمندی یارانه‌ها آزاد می‌شود، باید صرف گسترش زیرساخت‌های مختلف در اقتصاد شود تا از این طریق کشاورزی، صنعت و خدمات را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. وی با اشاره به اینکه مبالغی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد باید طور دیگر هزینه شود، افزود: در هدفمند کردن یارانه‌ها به جای پرداخت مستقیم، بهتر است یارانه‌ها را در گسترش آموزش، بهداشت، فرهنگ و غیره هزینه کرد. این استاد دانشگاه فردوسی همچنین با اشاره به اینکه وام‌هایی تحت عنوان مشاغل زودبازده آثار مثبتی ندارد، تصریح کرد: دولت می‌تواند از طریق آموزش تکنولوژی‌های جدید، امکانات زیربنایی و انتقال تکنولوژی از خارج به داخل کشور، آثار آن را به سمت بخش‌های مختلف تولیدی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ تولید پیش برد.