کمیته قیمت‌‌گذاری در اتاق تهران تشکیل می‌شود؟

گروه بازرگانی - در حالی که فعالان اقتصادی خواستار توقف حضور دولت در قیمت‌گذاری‌ها هستند، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این گونه عنوان می‌کند که دولت نگران شکل گیری انحصار در بازار کالا و خدمات کشور با خروج از قیمت‌‌گذاری است. محمدحسن نکویی مهر در نشست کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران، با بیان اینکه دولت در قیمت‌‌گذاری کالاها و خدماتی که در فضای رقابتی قرار گرفته، دخالتی ندارد، تصریح کرد که دولت نگران آن است که با رها سازی قیمت‌ها در بخشی از کالاها و خدمات انحصار شکل بگیرد. بر این اساس، وی خواستار آن شد که اتاق بازرگانی به شناسایی و احصای انحصارها بپردازد و به زعم خود برای تبدیل این انحصارها به فضای رقابتی فرمول ارائه دهد.

فهرست ۱۲ قلم کالای مشمول قیمت‌گذاری

از سوی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دراین نشست خاطرنشان کرد که محدودیت‌های قیمت‌گذاری که مورد نظر بخش خصوصی است از سوی دولت اعمال شده است. محمدعلی ضیغمی تصریح کرد که فهرست کالاهای اساسی که مشمول قیمت‌گذاری شده‌اند و به زعم خود ۱۲ قلم کالا است را برای اعمال نظرات و پیشنهادهای بخش خصوصی در اختیار اتاق بازرگانی تهران قرار خواهد داد.

محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران نیز این نکته را بیان کرد که دولت در حال حاضر خود انحصارگر بزرگ است و رقیب ندارد. بهرامی با اشاره به این که دولت در بخش کالاهایی که در اختیار دارد، همه گونه رفتار قیمتی را اعمال می‌کند، اما به بخش خصوصی اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد، افزود: پس از هدفمندی یارانه‌ها و فضایی که اقتصاد کشور درگیر آن شده است قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان به چندین برابر رسیده است، اما تولیدکنندگان به حکم دولت مجبور هستند به قیمت گذشته اجناس خود را به فروش برسانند.

در پاسخ به او، نکویی مهر خاطرنشان کرد که دولت و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نگرانی‌های فعالان اقتصادی و به ویژه دامداران را که با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند به خوبی درک می‌کند و نمونه آن نیز این است که در بخش لاستیک این‌گونه نگرانی‌ها از سوی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مطرح نشد، اما دولت خود دست به افزایش قیمت در این بخش زد.

رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در عین حال تصریح کرد: با حرف و سخنان غیرمنطقی اصلا موافق نیستیم و معتقدیم که با هماهنگی تشکل‌ها باید افزایش قیمت‌ها صورت بگیرد و باید مراقب باشیم که با آزادسازی قیمت‌ها انحصار شکل نگیرد. نکویی مهر در ادامه خواستار دریافت نظرات و پیشنهادهای اتاق بازرگانی تهران در زمینه قیمت‌گذاری‌ها شد.

در ادامه این کمیسیون، ابوالفضل روغنی از بالا گرفتن تحریم‌ها طی هفته‌های اخیر خبر داد و اظهار کرد که سیستم‌های نظارتی آمریکا و اروپا در خصوص تحریم ایران سفت و سخت‌تر شده است. او همچنین از افزایش نرخ تعرفه کاغذ از ۴ درصد به ۱۰ درصد خبر داد.

همچنین قائم مقام دبیرکل اتاق تهران نیز در این جلسه به اظهارنظر اخیر رییس کانون شورای عالی کار اشاره کرد که بنا به گفته وی، ۹۸ درصد از محتوای قانون جدید کار به سود کارفرما و به تعبیر وی سرمایه‌دار است و به همین میزان به ضرر کارگر است.

علی اکبر جوان جاویدان با بیان این مطلب خاطرنشان کرد که چنین اظهارنظرهایی آن هم در وضعیت فعلی اقتصاد کشور مشکلات تولید و واحدهای صنعتی را تشدید می‌کند و به اختلاف میان کارفرمایان و کارگران دامن می‌زند. او این نکته را یادآوری کرد که در چنین شرایطی اتاق بازرگانی تهران باید وارد عمل شده و نظر کارشناسی اعضای خود را به اطلاع دولت و دست‌اندرکاران این بخش برساند.

از سوی دیگر، سید حمید حسینی، عضو هیات‌رییسه اتاق تهران نیز در این نشست از برخی سنگ اندازی‌های دولت امارات در رابطه با تجارت با ایران پرده برداشت و گفت: اماراتی‌ها به تازگی روی اسناد صادراتی تمرکز کرده‌اند و اگر این اسناد نشان دهد که کانتینرهای صادراتی از ایران بارگیری شده است آن را بلوکه می‌کنند. به گفته او، این اقدام دولت امارات هزینه‌های تجارت خارجی را برای فعالان اقتصادی به شدت بالا برده است.

رضا حسین آبادی، یکی از کارشناس‌های کمیسیون تولید و تجارت اتاق تهران نیز از بلوکه شدن حساب ۳۲ شرکت ایرانی در امارات طی هفته گذشته خبر داد. او همچنین با بیان اینکه حواله‌های دولتی برای افراد خاص صادر می‌شود، این نکته را نیز یادآور شد که در حال حاضر تنها دو یا سه صرافی خاص هستند که سهمیه ارزی از بانک مرکزی دارند.