گروه بازرگانی - اصلاح نظام توزیع، موضوعی است که وزارت بازرگانی سابق در راستای طرح تحول اقتصادی دنبال می‌کرد و مدیران این وزارتخانه چندین بار از اجرایی شدن آن خبر دادند و هر بار از گفته خود عقب نشستند، اما اکنون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: نوین‌سازی نظام توزیع یکی از پروژه‌هایی است که رییس‌جمهور در جریان طرح تحول اقتصادی بر آن تاکید بسیاری داشته‌ است و امروز این طرح با عملیاتی شدن بسیاری از هدفگذاری‌های تعیین‌شده توانسته به نقطه مطلوبی برسد. به گفته مدرس خیابانی، در حالی که ۸ سال قبل، اطلاعات اولیه واحدهای صنفی در کشور به صورت منسجم وجود نداشت، اما امروز کامل‌ترین مشخصات واحدهای صنفی مستقر در شهرها و روستاهای کشور در قالب یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده است. اطلاعات این بانک نشانگر وجود ۹/۱ میلیون واحد صنفی دارای مجوز به تفکیک شهر، شهرستان و روستاها است که البته در کنار آن، ترکیب و تراکم این واحدهای صنفی، مشخصات هیات‌رییسه‌ مجامع امور صنفی و اتحادیه‌ها و مشخصات تجهیزات نصب‎شده در واحدهای صنفی مشخص شده است.

مدرس‌خیابانی گفت: در حال حاضر ۶۰۰ واحد صنفی بدون پروانه کسب در کشور وجود دارد؛ البته این نکته حائز اهمیت این است که حتی یک واحد صنفی دارای پروانه کسب وجود ندارد که در این بانک اطلاعاتی ثبت نشده باشد. این در حالی است که تا پایان سال ۹۰ نیز، حتی یک واحد صنفی بدون پروانه وجود نخواهد داشت که در این بانک، اطلاعات خود را ثبت نکرده باشد.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های نظام توزیع قبل این بود که واحدهای صنفی به ندرت اقدام به ارائه فاکتور می‌کردند و به عبارت دیگر، ارائه فاکتور از سوی واحدهای صنفی به رسمیت شناخته نمی‌شد، ضمن اینکه خریدها حتما باید به صورت نقدی انجام می‌گرفت و زیرساخت‌های لازم برای خرید با کارت بانکی میسر نبود.

مدرس‌خیابانی در مورد به روز کردن انتخابات واحدهای صنفی نیز گفت: هدف از این کار، مدیریت پایدار و نظم بخشی به فعالیت واحدهای صنفی و نیز زمینه‌سازی برای ارتباط موثر با مسوولان ملی و استانی است.